DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd
F1

Miért látjuk kevesebbszer a safety cart az F1-ben?

Immár zsinórban kilenc versenyen nem kellett bevetni a biztonsági autót: Fernando Alonso ismertette a saját elméletét ennek okáról.

Legutóbb még a júniusi Kanadai Nagydíjon kellett bevetni versenyen a biztonsági autót a Formula-1-ben: ez azt jelenti, hogy Barcelona óta sorozatban kilenc futamon maradtunk safety car nélkül – és ebben a szériában benne volt legutóbb az a Szingapúr, ahol az összes korábbi kiírás alkalmával láthattuk akcióban az SC-t.

Legutóbb egyébként bő 20 éve láthattunk ilyen hosszú ínséges időszakot: a 2003-as Magyar és a 2004-es Spanyol Nagydíj között ugyancsak kilenc forduló telt el biztonsági autó nélkül.

f1-safetycar-kanada



De minek köszönhető vajon, hogy kevesebb a safety cart kiváltó baleset? Az F1-es mezőny rangidőse, Fernando Alonso osztott meg egy elméletét minderről, amely a jelenlegi ground-effect vezetési jellegzetességeire vezeti vissza mindezt:

„Ezeket az autókat nem egyszerű vezetni, de szerintem a probléma az is velük, amikor 100 százalékot hozunk ki belőlük. Szóval ha 90 százalékon vezetsz, néha gyorsabb vagy, mert akkor nem hozod kellemetlen szögbe vagy hasmagasságra az autót. Nem feszegeted a határokat, ahol minden szétesik. Úgyhogy olykor gyorsabb, ha 90 százalékon vezetsz” – magyarázta Alonso a Motorsport.com hasábjain.

A készeres világbajnok szerint a mostani F1-es versenygépek viselkedése néha kiszámíthatatlanná válik, amikor a határokat feszegetik vele, amelyre leginkább a kvalifikációkon van példa:

f1-alonso

„Baku egy jó példa volt erre. A 15. helyen végeztem a Q1-ben: Lando problémája nélkül kiestem volna a Q1-ben és a 16. helyről rajtoltam volna a nagydíjon. Hét perccel később felraktam egy új szett gumit, és ötödik lettem a Q2-ben. Nagyjából 1,1 másodpercet javítottam, miközben ugyanúgy vezettem: ugyanott fékeztem, ugyanúgy készítettem elő a kört, mégis képes voltam 1,1 másodpercet gyorsulni.”

„Néhányan pedig ellenkezőleg jártak: gyorsak voltak a Q1-ben, aztán nagyon lassúak a Q2-ben, és néha nem találunk magyarázatot arra, miért vagyunk gyorsak vagy lassúak. Ha belemegyünk a részletekbe az autóra elhelyezett végtelen számú szenzor révén, észrevehetjük az apró eltéréseket, amikor lassú az autó. Olyan tartományba hoztuk az autót, amelyben esetleg nem működik már jól.”

„Ezért van az, hogy olykor a futamokon, amikor mindannyian 90 százalékon vezetünk, hiszen óvnunk kell a gumikat, figyelnünk kell az üzemanyagra és hasonlókra, nem látunk túl sok problémát, valamint baleseteket vagy biztonsági autókat.”

„Az autók jobban viselkednek, ha abban a tempóban vezeted őket. Ez kissé ellene megy a versenyzői ösztönödnek, ami azt diktálja, hogy felteszel egy gumit, kimész az időmérőre és 110 százalékon nyomod, ha tudod. De ezzel az autóval ezt menedzselni kell.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: