Normál esetben egy Formula-1-es csapatban a mérnökök és a versenyzők együtt fejlesztik az autót: a műszaki tervezés a szakemberek feladata, de elengedhetetlen a versenygépet vezető pilóták visszajelzése – ez alapján határozzák meg a fejlesztés irányát. Nélkülözhetetlen az oda-vissza zajló kommunikáció, de hiába gondoljuk alapvetésnek ezt a rendszert, nem minden csapatban működik megfelelően: az Alpine-t szezon végén elhagyó Esteban Ocon szerint a kellő párbeszéd hiánya a kiváltó ok, amiért a csapat a 2016-os (Renault-ként való) visszatérés óta sosem tudta stabilan megvetni a lábát az élmezőnyben, és az erősebb részeredmények, szórványos dobogós helyezések után mindig visszaestek.
„Én beleadtam mindent, ami tőlem tellett ennél a csapatnál, így nem bánok semmit. Valamit lehet bánni, de az nem csupán rám érvényes: Danielre, Fernandóra, Pierre-re és rám is” – mondta az Autosportnak adott interjúban Ocon: nem csupán ő ütközött a kommunikációs nehézségekbe, hanem korábbi csapattársai, Ricciardo és Alonso, valamint jelenlegi kollégájára, Gasly is.
„Minden versenyző, aki megjárta ezt a csapatot, visszajelzést adott. Normál esetben van egy kör, a versenyzők információt adnak a csapatnak, onnan pedig műszaki visszajelzést kapnak, vagy azt, hogy igazatok van, foglalkoznunk kell ezzel a problémával, vagy hogy nem, ezért és ezért nem lehetséges. Itt viszont ez teljesen hiányzott.”
„A rákövetkező évben azzal szembesültünk, hogy a problémákat, amelyekről előző évben beszéltünk, nem javították ki, éppen az ellenkezője történt. Igyekeztem irányt mutatni a csapatnak, ahogy csak tőlem tellett, de nem mindig hallgattak ránk. Ez az oka, hogy egyes gondok öt év után is megmaradtak a csapatnál” – illusztrálta, hogy extrém esetben a probléma, amellyel a versenyzők jelzése ellenére nem foglalkozott a csapat, mennyire régóta fennáll.
„Vannak új műszaki emberek a csapatban. A legjobbakat kívánom nekik, és remélem, hogy ez a csapat sikerrel tud járni. De ez a kör kulcsfontosságú lett volna a csapatnál a kezdettől fogva, de nem működött megfelelően, hogy előre tudjunk lépni, elég nagyot ahhoz, ami a jövőben szükséges.”
A Haasnál tenni fog érte, hogy meghallgassák
Új csapatához más státuszban érkezik, mint öt évvel korábban a Renault-hoz: nem fiatal, pályája kezdetén álló versenyzőként, hanem közel évtizedes F1-es múlttal, újonc csapattárs mellett lényegében vezérpilótaként. Utóbbi jelzőtől elhatárolódik, azért viszont tenni akar, hogy a visszajelzések rendszere működjön a Haasnál.
„Nem tudom, hogy helyes-e a csapatvezér szót használni, de beleteszek elkötelezettséget, erőfeszítést, áldozatot, hogy egyetlen részletről se maradjak le és mindent megosszak, amit fontosnak hiszek, hogy fejlődjünk, mégpedig gyorsan. A fejlesztéshez idő kell, ha pedig kimarad valami az első hat hónapban, akkor másfél évig is eltarthat, mire eredmény lesz belőle.”
„Megtanultam, hogy ez a kör mennyire fontos, működnie kell. Tenni fogok azért, hogy ha valamit elmondok, akkor visszajelzést és magyarázatot kapok rá, így elindulhat egy diskurzus. Mert ha valaki a levegőbe beszél, annak nem lesz eredménye” – beszélt arról Ocon, az Alpine csapdáját hogyan igyekszik majd elkerülni új istállójánál, a Haasnál.