Először is: nem hivatalos tesztről van szó, hanem úgynevezett filmforgatási napról, amelynek megvannak a maga kötött szabályai. Maximum kétszáz kilométert tehet meg az autó, ami Silverstone-ban 34 rendes versenykört, vagy a ritkán használt rövid nyomvonalon 67 kört jelent, ennyit tehet majd meg Lawson – a 34 „rendes” kör nagyjából másfél szabadedzésnyi táv.
Fontos, hogy csak a Pirelli „tesztgumijait” lehet használni, amelyek nem rendelkeznek olyan tapadással, mint amilyeneket a versenyhétvégék során tesznek fel az autókra, tehát maguk a köridők nem igazán lesznek összehasonlíthatóak a hétvégiekkel.
Maximum azt lehet kiszámolni, hogy ezek az abroncsok mennyivel lassabbak, és a körülmények változásaival együtt egy körülbelüli képet lehet kapni, de inkább csak a nagyságrendről, vagy a tartományról, és nem a pontos performanszról.
Fontos még, hogy az ilyen tesztekről, vagy filmforgatási napokról rengeteg információt kell szolgáltatni az FIA-nak és a többi F1-es csapatnak is, akiknek jogukban áll megfigyelőt is küldeni az eseményre, ha akarnak – vagyis nem nagyon lehet mismásolni az ott történtekkel kapcsolatban.
Akkor mi értelme a tesztnek?
Leginkább az, hogy Lawson autóba ülhessen, hiszen tavaly őszi beugrása óta mindenki az F1-be követeli, de a csapatvezetés Daniel Ricciardónak és Yuki Tsunodának szavazott bizalmat 2024-re a VCARB autóiban, a Red Bull pedig megtartotta Sergio Perezt.
Lawsonnak lehetőséget adhatnak így arra, hogy autóba ülhessen, kipróbálhassa az idei Red Bullt, éreztessék vele, hogy számolnak vele és számítanak rá, miközben ők maguk is megnézhetik, hogy milyen formában van a fiatal versenyző – mennyire gyorsan veszi fel a ritmust, mennyire tudja teljesíteni a csapat kéréseit, mennyire könnyedén csinálja meg azt, amit meg kell csinálni az autóban. Vagyis hogy egyébként bevethető állapotban, formában van-e vagy sem.
Nyilvánvalóan nem lehet elvonatkoztatni azoktól a hírektől, hogy Sergio Perez lába alatt felforrósodott a talaj, és heteken belül elküldheti őt a Red Bull – ha ez így lesz, akkor Lawsonnak akár a mexikói helyén, akár az egyik VCARB ülésében akadhat feladata a szezon hátralévő részére. Ezt sokkal egyszerűbb megejteni akkor, ha a csapat és a pilóta is tisztában van azzal, hogy mire számíthat. Ennél jobb lehetőségük nincs – szervezhetnének neki tesztet a 2022-es autóval, de valószínűleg úgy ítélték meg, hogy a céljaik eléréséhez ez az alkalom is éppen elegendő.
Tévedés ne essék, minden csapat valami ilyen célra használja ezeket a napokat, illetve legalább az egyiket – a Ferrari a tavasz során például az egyik fejlesztési csomagját próbálta ki ilyen feltételek között.
Ez hasonló, mint a tavalyi Ricciardo-teszt
Napra pontosan egy éve volt Daniel Ricciardo Red Bull-tesztje, amely után ódákat zengett róla Christian Horner és dr. Helmut Marko is, majd gyorsan beültették Nyck de Vries helyére a Magyar Nagydíjtól. Nem lehet nem észrevenni a hasonlóságot a két esemény között, de van egy fontos különbség: Ricciardo akkor nem filmforgatási napot, hanem hivatalos Pirelli-tesztet teljesített, amely során jobban fel lehetett mérni a valós teljesítményét a hétvégi adatokhoz képest.
Ami viszont hasonló, az maga a helyzet: a Red Bull egy éve eddigre szinte már meghozta a döntést De Vries menesztéséről és arról, hogy Ricciardót be kell ültetni különböző okok miatt, ehhez szerették volna megkapni a végső megerősítést.
Most ugyanez lehet a koncepció: Perez eltávolítása körvonalazódik, és az így üléshez jutó versenyzőt fel kell mérni a nagy lehetőség és a bejelentés előtt.
Érdekesség továbbá, hogy Lawsonnak a Red Bull már beírt egy másik tesztet július legvégére, a Belga Nagydíj utánra, a nyári szünet kezdetére – Imolában fog körözni a 2022-es AlphaTaurival. Ez a két teszt megadhatja a kellő információt a csapatnak arról, hogy érdemes-e lépni – éppen ezért kulcsfontosságú lesz, hogy ezen az elsőn hogyan teljesít majd.