Max Verstappen nyerte az F1-es Spanyol Nagydíjat: a második helyről rajtoló címvédő a harmadik kör elején előzte meg a startnál a negyedik kockából kilőve ideiglenesen az élre álló George Russellt, s onnan vissza sem nézett a holland, akit idén már hetedszer intett le elsőként a kockás zászló. A legfőbb üldözőnek Lando Norris bizonyult, aki eltolt stratégiával próbálkozott Verstappen ellen, emiatt időnként gyorsabb is volt nála, valódi veszélyt azonban nem jelentett a világbajnok diadalára.
A dobogóra idén először Lewis Hamilton állhatott még fel, miután a hajrában frissebb lágy gumikon visszaelőzte csapattársát, Russellt. A Mercedesek így is megelőzték a Ferrarikat, akik az ötödik-hatodik helyeken futottak be: Charles Leclerc szintén eltérő taktikán nyomta le az utolsó etapban Carlos Sainzt. A négy nagycsapat többi versenyzője közül Oscar Piastri hetedik, Sergio Perez nyolcadik lett, míg az Alpine a 9. és 10. helyekkel kettős pontszerzésnek örülhetett.
Így alakult a futam
Részben felhős, részben napos időben startolt el a 2024-es Formula-1-es idény tizedik futama, a Spanyol Nagydíj. A pole-ból karrierje során másodszor Lando Norris vághatott neki a 66 körös távnak, mellőle pedig Max Verstappen: ők ketten keményen össze is csaptak az 1-es kanyarig tartó szakaszon, a mclarenes kicsit a fűre is szorította a hollandot – mindezt pedig a dupla szélárnyékot fogó George Russell használta ki, aki a külső íven mindkettejüket megelőzve átvette a vezetést!
Russell azonban nem sokáig örülhetett az első helynek, a Norrist az első kanyarban maga mögé utasító Verstappen ugyanis tapadt rá, a harmadik kör elején a célegyenes végén pedig meg is előzte a Mercedest, így immár a címvédő vezetett. Norris mögött Lewis Hamilton jött a negyedik helyen, őket pedig a két Ferrari követte, akik össze is értek: Carlos Sainz előzte keményen Charles Leclerc-t, akkor történt a finom koccanás. Pierre Gasly, Oscar Piastri, Esteban Ocon, Nico Hülkenberg volt a további sorrend, Sergio Perez maradt a 11. helyen.
Verstappen lassan, de fokozatosan lógott el három-négy másodpercre Russelltől, az üldözők viszont nagyjából együtt maradtak. A 16. körben aztán megkezdődtek a kerékcserék az élbolyban: Russell és Sainz egyszerre érkezett lágyról közepesre váltani, a brit lassabb szervizelése miatt kis híján ütköztek is. Az egy körrel később érkező Hamiltont mindketten átlépték – igaz, Hamilton aztán kemény manőverrel visszaelőzte Sainzt.
Még egy körrel később Verstappen is kiállt a maga cseréjére az élről, Norrist és Leclerc-t azonban tovább a pályán tartotta a McLaren és a Ferrari. Norris végül hat körrel később látogatta meg a bokszát, mint Verstappen, emiatt még Russell-lel, Hamiltonnal és Sainczal szemben is pozíciót veszített. Leclerc egy körrel későbbi kerékcseréje után aztán be is állt ez a sorrend az élen, a monacói pedig a két Alpine között tért vissza a pályára – igaz, hamar vissza is előzte Gaslyt.
Norris a frissebb közepes abroncsokon hamar utolérte és átlépte Sainzt, a Mercedesekkel azonban már nehezebben boldogult: különösen Russell-lel keveredett kanyarokon át tartó csatába, mire áthámozta magát a honfitársán. Mire összejött a manőver a mclarenesnek, Verstappen előnye már kilenc másodperc fölé nőtt az élen – igaz, ezen gyorsan faragott a brit.
Közben megindult már a kerékcserék második köre: ismét Russell és Sainz kezdett, ők kemény abroncsokra váltottak. Néhány körrel később Hamilton azonban már egy második szett lágyra szavazott, ahogy a 45. kör végén az élről bokszoló Verstappen is. Ezúttal Norrisszal sem vártak sokkal tovább, két körrel később ő is megejtette a cserét, és bár lassúra sikerült, így is visszajött a Mercedesek elé a második helyre, nyolc másodperccel Verstappen mögé.
Norris eleinte nagy ütemben közeledett a világbajnokra, aztán azonban öt és fél másodperc körül megakadt a felzárkózás. Mögöttük viszont voltak helycserék: a frissebb lágy gumikon Hamilton Russellt előzte a harmadik helyért, míg a Ferrarinál Sainz el is engedte az ugyanilyen taktikai különbséggel érkező Leclerc-t az ötödik pozícióért.
Norris a végén ugyan még közelített Verstappenre, fenyegetni azonban nem tudta: a Red Bull-os idei hetedik győzelmét aratta, ezzel a vb-előnyét is növelte. Hamilton először állhatott fel a dobogóra 2024-ben, a Mercedes ráadásul mindkét autójával megelőzte a Ferrarikat. Piastri hetedik helyen hozta be a másik McLarent, Perez a nyolcadikon a másik Red Bullt, a nap (és a hétvége) meglepetését pedig az Alpine-ok szállították, hiszen Gasly 9. és Ocon 10. helyével kettős pontszerzésnek örülhettek. Az Aston Martinok viszont a 12. és 14. helyekkel nulláztak.
A futam végeredménye:
1. | Max Verstappen | Red Bull/Honda RBPT | |
2. | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 2.219 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | 17.790 |
4. | George Russell | Mercedes | 22.320 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | 22.709 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | 31.028 |
7. | Oscar Piastri | McLaren/Mercedes | 33.760 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull/Honda RBPT | 59.524 |
9. | Pierre Gasly | Alpine/Renault | 1'02.025 |
10. | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1'11.889 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas/Ferrari | 1'19.215 |
12. | Fernando Alonso | Aston Martin/Mercedes | 1 kör |
13. | Zhou Guanyu | Sauber/Ferrari | 1 kör |
14. | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1 kör |
15. | Daniel Ricciardo | RB/Honda RBPT | 1 kör |
16. | Valtteri Bottas | Sauber/Ferrari | 1 kör |
17. | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1 kör |
18. | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 1 kör |
19. | Yuki Tsunoda | RB/Honda RBPT | 1 kör |
20. | Logan Sargeant | Williams/Mercedes | 2 kör |