Sokszor olvashatunk olyan szurkolói panaszokat, hogy több Formula-1-es istálló autójának festése is nagyon hasonló színvilágot idézett meg az utóbbi években. A Motorsport szaklap értesülései szerint ezt megerősítik a szezon első fázisából érkező tv-s visszajelzések is, melyek szerint főleg az éjszakai futamokon nehezen megkülönböztethetők bizonyos autók: állítólag különösen a Williams és a Visa Cash App RB, valamint a Mercedes és az Aston Martin dizájnjai tűnnek hasonlónak.
Ráadásul a helyzetet tovább súlyosbította az utóbbi években, hogy a csapatok tömegcsökkentési célzattal egyre nagyobb felületét hagyják karbonfeketén az autóiknak, így még inkább hasonlóvá váltak a dizájnok.
Az idézett portál szerint ugyanakkor zajlanak egyeztetések az FIA és az F1-es csapatok között, hogy változtassanak ezen a trenden: „Mint minden az F1-ben, ez is talán kicsit bonyolultabb, mint amilyennek tűnik” – nyilatkozta a Nemzetközi Automobil Szövetség együléses szériákért felelős igazgatója, Nikolas Tombazis.
„Az egyik probléma, hogy az autókon kissé sok a karbon, nyilvánvalóan a festék súlya miatt, úgyhogy kicsit sok bennük a fekete. Azon is rengeteget dolgozott minden csapat, hogy megváltoztassák a festék típusát, sőt manapság nagy részük rendkívül vékony fólia, hogy a lehető legalacsonyabb legyen a tömeg.”
„Egy másik probléma pedig az, hogy úgy tűnik, egyes csapatok hasonló színsémákat használnak, így olyan autókat kapunk, amelyek vizuálisan talán nagyon hasonlítanak egymásra. Még tárgyalunk erről a csapatokkal, és az F1 Bizottság következő ülésén is egyeztetünk róla.”
Tombazis ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem szigorú szabályozást akarnak bevezetni az autók festéseire, hanem szeretnék, ha az alakulatok egymással is együttműködnének a nagyobb jó érdekében:
„El kellene jutnunk egy olyan folyamatig, ahol a csapatok kommunikálnak egymással és azt mondják: ’nos, ha te autód ott kék, akkor a miénk nem lesz az’. Vagy valami hasonló. De hogy ez pontosan hogyan működne, azt még meglátjuk. Ez nem szabályozási folyamat, nem akarunk az FIA-nál szabályokat hozni a festésekre, de azt szeretnénk, hogy az autók megkülönböztethetők legyenek.”
Már az F1-es sisakok sem a régiek
Egy másik problémás pont a sisakok kérdése. Manapság ugyanis az F1-ben már korántsem olyan jellegzetesek és ikonikusak a sisakfestések dizájnjai, mint korábban, ráadásul mióta a szabályok lehetővé tették a változtatásokat, még nehezebben beazonosíthatók általuk a pilóták. A bukósisakot ráadásul még a halo is takarja, így a szurkolók jelenleg gyakorlatilag csak a versenyzők feje feletti kamerák fekete vagy sárga színei alapján tudják megkülönböztetni egy istálló két autóját.
Tombazisék ebben is szeretnének változást elérni, de itt sem szigorú szabályozással: „Nem akarjuk ezt sem belefoglalni a szabályzatba és aztán valakit jelenteni a felügyelőknél, mert nem tetszik egy szín. Nem akarunk ebbe belefolyni. De el akarunk jutni oda, hogy a csapatok közös jónak tekintsék azt, hogy felismerhető legyen az autójuk.”