Max Verstappen idei negyedik győzelmét hozta a 2024-es szezon ötödik versenye, a Kínai Nagydíj: a regnáló világbajnok csak a kerékcserék idejére veszítette el a vezetést ideiglenesen, még a dupla SC-fázis sem fenyegette a sikerét.
A kettős Red Bull-diadalt azonban megakadályozta az előbb Valtteri Bottas leálló autója, majd az újraindításnál történt Lance Stroll–Daniel Ricciardo és Kevin Magnussen–Yuki Tsunoda incidens miatt beküldött safety car, ugyanis Lando Norris kevesebbet időt veszítve ejthette meg a maga kiállását, így átugrotta Sergio Perezt.
A Ferrarik nem mutattak jó versenytempót, Charles Leclerc és Carlos Sainz a negyedik-ötödik helyen futott be. George Russell hatodik lett a Mercedesszel, megelőzve a két lágy gumival operáló háromkiállásos stratégiát végrehajtó Fernando Alonsót. Oscar Piastri, a 18. helyről felzárkózó Lewis Hamilton, valamint Nico Hülkenberg tette teljessé a pontszerzők sorát.
Így zajlott a futam
Borús időben és Max Verstappen jelentése szerint néhány esőcseppel, de száraz pályán startolt el a 2024-es Formula-1-es idény ötödik futama, a Kínai Nagydíj. A pole-ból Verstappen vághatott neki az 56 körös viadalnak, és könnyedén is maradt is az élen, mögötte viszont Fernando Alonso ügyesen helyezkedett az 1-es kanyarban, így átvette Sergio Pereztől a második helyet. Hármójuk mögött a McLarenek érkeztek, majd George Russell, a Ferrarik pedig ideiglenesen Nico Hülkenberg mögé kerültek – igaz, a második kör elejére már át is hámozták magukat a Haason.
Verstappen rögtön az első körökben nagy ütemben rázta le az üldözőket, Alonso pedig nem sokáig tudta feltartani Perezt, aki az ötödik körben visszaszerezte tőle a második helyet. A spanyol ezt követően is hátrafelé lépdelt, nem sokkal később ugyanis Lando Norris is elment az Aston Martin mellett. Eggyel hátrébb a Ferrarik próbálták lenyomni Russellt: Charles Leclerc-nek ez sikerült is, a monacói pedig néhány körön belül lendületből elkapta Oscar Piastrit is.
A 10. kör környékén már a kerékcserék első üteme is megindult: az élbolyban közepesről kemény keverékű abroncsra váltottak. A McLarenek és a Ferrarik viszont tovább a pályán maradtak, mint a többiek, különösen Norris és Leclerc, így ideiglenesen ők álltak az első két helyen a Red Bullok kiállása után. Hátul láttunk egy kisebb incidenst is a bokszutcában: Pierre Gaslyt úgy akarták kiengedni, hogy a jobb hátsó kerekét még le sem cserélték, az elinduló autó pedig megütötte az egyik szerelőt, aki szerencsére megúszta sérülés nélkül.
A 21. körben érkezett a fordulat: Valtteri Bottas alatt állt meg a Stake Ferrari-motorja. Némi késlekedés után, de virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, amit Norris és Leclerc is kihasznált a maga kerékcseréjére. Csakhogy Bottas autója fokozatban ragadt, így nem tudták gyorsan letolni, emiatt pedig a rendes safety cart is be kellett küldeni. Ez alatt az élbolyból Verstappen, Perez, Alonso, Russell és Piastri másodszor is meglátogatta a bokszot, amivel utóbbiak pozíciót veszítettek: Verstappen, Norris, Leclerc, Perez, Sainz, Alonso, Russell, Piastri, Daniel Ricciardo, Lance Stroll sorrendben haladt az SC mögött a top 10.
LAP 27/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
The Safety Car comes in and we are racing again, or are we...
Magnussen sends Tsunoda spinning at the restart and team mate Ricciardo is shunted from behind by Stroll#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/DrL5kOOJlu
A 27. körben állt volna ki a biztonsági autó, az újraindítás azonban több incidenst is hozott: Stroll még lassú tempóban, a hátsó egyenes végén szaladt be hátulról Ricciardóba, míg Magnussen néhány kanyarral később, már versenytempóban forgatta ki Tsunodát – emiatt később mindketten meg is kapták a tíz másodperces büntetést. A japán ki is esett a versenyből, a safety cart pedig azonnal újra beküldték. Az élbolyban így is változott a sorrend fél kör alatt: a lágy gumikra váltó Alonso ment el Sainz mellett az ötödik helyért.
A 32. körben már sikerült újraindítani a futamot, az pedig hamar kiderült, hogy Ricciardo autója is sérült a Stroll-féle incidensben: előbb csak könnyedén megelőzgették a riválisok, majd a Visa RB ki is hívta a bokszba – a csapat így dupla nullával zárta a sanghaji futamot. Az ausztrál kiesésével amúgy a szombati Q1-es kiesése után csupán a 18. rajthelyről startoló Lewis Hamilton lopódzott fel a pontszerző zónába.
Verstappen ismét elkezdte kiépíteni az előnyét, de Norris is leszakította magáról Leclerc-t, akit körökön át üldözött, majd meg is előzött Perez, aki ezzel feljött harmadiknak. Ekkor bő öt másodperc hátránya volt a mexikóinak Norrishoz képest, ezt kezdte el apránként ledolgozni. Mögöttük Alonso nem tudta teljesíteni a hátralévő távot a lágy gumikon, így harmadszor is kiállt kerékcserére, és ezzel még a top 10-ből is kicsúszott a Hülkenberget megelőző Hamilton, valamint Esteban Ocon és Alexander Albon mögé.
Eközben Verstappen az élen senkitől sem zavartatva tíz másodperc fölé hizlalta a fórját, így simán húzta be öt verseny alatt az idei negyedik győzelmét (karrierje során ez az 58. diadala). Norrisra nemigen tudott közelíteni Perez, így a McLaren második lett, befurakodva a két Red Bull közé. Leclerc és Sainz csak negyedik-ötödik helyeket hozott a Ferrarinak, megelőzve Russellt. Alonso a hajrában – egy nagy mentést is bemutatva az utolsó kanyarból kijövet – egészen a hetedik pozícióig zárkózott vissza, plusz a leggyorsabb kört is bezsebelte, míg a top 10-et Piastri, Hamilton és Hülkenberg tette teljessé.
A futam végeredménye:
1. | Max Verstappen | RED BULL RACING HONDA RBPT | 1:40:52.554 |
2. | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | +13.773s |
3. | Sergio Perez | RED BULL RACING HONDA RBPT | +19.160s |
4. | Charles Leclerc | FERRARI | +23.623s |
5. | Carlos Sainz | FERRARI | +33.983s |
6. | George Russell | MERCEDES | +38.724s |
7. | Fernando Alonso | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | +43.414s |
8. | Oscar Piastri | MCLAREN MERCEDES | +56.198s |
9. | Lewis Hamilton | MERCEDES | +57.986s |
10. | Nico Hulkenberg | HAAS FERRARI | +60.476s |
11. | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | +62.812s |
12. | Alexander Albon | WILLIAMS MERCEDES | +65.506s |
13. | Pierre Gasly | ALPINE RENAULT | +69.223s |
14. | Zhou Guanyu | KICK SAUBER FERRARI | +71.689s |
15. | Lance Stroll | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | +82.786s |
16. | Kevin Magnussen | HAAS FERRARI | +87.533s |
17. | Logan Sargeant | WILLIAMS MERCEDES | +95.110s |
Kiesett: | |||
Daniel Ricciardo | RB HONDA RBPT | ||
Yuki Tsunoda | RB HONDA RBPT | ||
Valtteri Bottas | KICK SAUBER FERRARI |