Múlt héten jelentette be a Haas, hogy 2024-ben már nem Günther Steiner, hanem az eddigi mérnökigazgató, Ayao Komatsu tölti be a csapatfőnöki pozíciót a Formula-1-es istálló élén. A japán szakember először tartott sajtóbeszélgetést új beosztásában, és elmondta, hogy az előző esztendő végén tudta meg a hírt Gene Haas tulajdonostól, amin meglepődött, ugyanakkor hálás is volt a kinevezésért az alakulattól, amelynek az első naptól kezdve a tagja.
Komatsu már a legelején leszögezte, hogy meg se próbálja majd karakterében pótolni a mindenekelőtt a Netflix Drive to Survive című dokumentumfilm-sorozatának és szókimondó stílusának köszönhetően óriási közönségkedvenccé váltó Steinert, mivel erre nem is lenne képes:
„Természetesen nem próbálok meg Günther Steiner lenni. Ő egy nagyon más személyiség” – idézi Komatsu szavait a The Race. „Nem azért vagyok itt, hogy Günther Steiner karakterét pótoljam. Ő egy teljesen más karakter, más erősségei és gyengeségei vannak, mint nekem, szóval nem próbálok meg valaki más lenni. Gene is tudja ezt, így ha ilyen tekintetben akarta volna Günther Steinert helyettesíteni, mást nevezett volna ki. Tudom, hogy Gene valami mást akart, szóval igyekszem saját magam legjobb verziója lenni, nem pedig valaki más.”
„Nyilvánvalóan a fejlődésre koncentrálok. Szeretném azt hinni, hogy elég korrekt vagyok, és azt mondanám, hogy elég udvarias is. Úgy vélem, megfelelően közvetlen vagyok, megvan az átláthatóság az őszinteség, és nem politizálok. Úgy gondolom, ha megfelelők a szándékaid, ha világos a motivációd ahhoz, hogy kihozd a legjobbat a csapatból, akkor az át fog menni az embereknek, és összehozza őket.”
Az új csapatfőnök fő feladata
Komatsu elmondta: neki teljes mértékben az a feladata, hogy javítson meg a Haas versenyképességén. Ennek érdekében pedig elutazik majd Olaszországba is, hogy találkozzon az ott dolgozó mérnökökkel és tervezőkkel, és ezáltal mérhesse fel a gárda erősségeit és gyengeségeit. Bár az idő rövidsége miatt a japán szakember még nem akart következtetéseket levonni, annyit megjegyzett, hogy a kommunikáció javítása mindenképp fontos szempont a Haas két központja között:
„Természetesen ha kapnál egy üres lapot, nem húznál fel egy F1-es csapatot két külön gyárral Olaszországban és az Egyesült Királyságban” – ismerte el Komatsu. „De így vágtunk ebbe bele. Eleinte előnyt is jelentett 2016-2018-ban. Aztán persze megváltozott a környezet és néhány szabály is módosult, így fejlődnie kell a csapatnak.”
„Ezeket folyamatosan értékelnünk kell. Ha megkérdeznék, hogy ideális-e, hogy van egy iroda Olaszországban és egy Egyesült Királyságban, ’nem’ lenne a válasz. De ez jelenti-e a fő korlátot? Nem. Csinálhatnánk-e jobban? Abszolút, úgyhogy erre fókuszálok. Ha a maximumot kihozzuk abból, ahogy felálltunk, és aztán eljutunk oda, hogy már nem tudunk így jobban teljesíteni, akkor lehet szó változásokról.”
Szükséges-e az infrastrukturális fejlesztés?
A Steiner távozása utáni nyilatkozatok alapján a legfőbb egyet nem értés a volt csapatfőnök és Gene Haas tulajdonos között annak kapcsán adódott, hogy több keretet kellene-e fordítani infrastrukturális fejlesztésekre vagy sem: Steiner ezt az álláspontot képviselte, követve a többi komoly befektetést eszközlő rivális – így például a McLaren vagy az Aston Martin – példáját, Haas viszont inkább úgy érezte, hogy a pénz elköltésének hatékonyságán kell növelni.
Komatsu ennek kapcsán arra mutatott rá, hogy önmagukban ezek a fejlesztések sem vezetnének egyből eredményre, és nem lehet őket erőltetni:
„Ez egy kemény üzlet, de még így nagyon bizakodó vagyok annak kapcsán, mit érhetünk el a jelenlegi felállással. És ahogy fejlődünk a jelenlegi felállással, bizonyos dolgok szerintem eléggé egyértelművé válnak majd, és emiatt úgy dönthetünk, hogy oké, némileg eltérünk ebbe az irányba az eredeti modelltől, és talán be kell fektetnünk ilyen módon.”
„Ez természetesen módon fog feljönni szerintem ahelyett, hogy erőltetnénk. Nem azért vagyok itt, hogy felforgassam a helyet, mert akkor nem tudnánk működni. Még ha egyből óriási befektetést is hajtanánk végre, akkor sem működnénk tökéletesen, nem tudnánk megfelelően használni. Szóval organikus módon kell fejlődnünk.”
„Nem voltunk ott 2023-ban, ahol lennünk kellett volna, és ezért döntöttünk változások mellett. De nem lehet hirtelen hatalmasat ugrani, mert akkor 2024 egy komplett katasztrófa lenne. Úgyhogy fejlődnünk kell csapatként 2024-ben. Átmeneti fázisként tekintek erre, és bármit is tanulunk a 2024-es év során, biztos vagyok benne, hogy az segíteni fog nekünk világosan meghatározni, mit fogunk tenni öt-nyolc-tíz éven belül.”
A cél: elmozdulni az utolsó helyről az F1-ben
A Haas az elmúlt három szezonból kétszer is az utolsó, tizedik pozícióban végzett a konstruktőri világbajnoki értékelésben, amelyet a tulajdonos Gene Haas nemrég szégyennek és megalázónak nevezett. Komatsu is elmondta most, hogy az utolsó helyről való elmozdulás a rövid távú célkitűzése az amerikai formációnak:
„Nem” – felelte az új csapatvezető arra a kérdésre, hogy a 2026-ban érkező szabályváltozások adta lehetőségre fókuszálnak-e. „Gene jelenleg el akar kerülni a rajtrács végéről. Láthattuk és hallhattuk, mennyire elégedetlen volt Gene, és ki is lenne elégedett, ha az utolsó helyen harcol? Tényleg kellemetlen.”
„De pozitív, hogy Gene elégedetlen azzal, ahol állunk. Az emberek azt gondolhatnánk, hogy oké, Gene örül annak, hogy feltöltjük a létszámot a tizedik helyen, ha nem is szól ehhez semmit, de nyilvánvalóan nem ez a helyzet. Szóval ez igazából mindenkit motivál. Gene komoly, szeretné javítani a csapatot, szóval csináljuk meg közösen!”