A 2022-es szezonban vezették be azt az új sportszabályt, melynek célja, hogy Formula-1-es vezetési lehetőséget biztosítson a feltörekvő versenyzőknek. Eszerint minden csapat egy szezonban kétszer köteles egy (első) szabadedzésen újoncnak minősülő, azaz legfeljebb két nagydíjon rajthoz állt versenyzőt autójába ültetni. A tíz csapat jellemzően akadémistáinak adja ezt a lehetőséget, tavaly így debütált nagydíjhétvége keretében Nyck de Vries, Logan Sargeant vagy az F2-es bajnok Felipe Drugovich.
Gondoljunk vissza a 2023-as szezon eddigi 12 versenyére: hány szokatlan nevet láttunk az autókban szabadedzéseken? Ha valakinek nem jut eszébe senki, nem az emlékezetében van a hiba. Eddig valóban nem adott egyik csapat sem lehetőséget juniorversenyzőnek, hogy eleget tegyen a szabályban foglalt kötelezettségének.
Egyetlen istálló jelentette be szándékát ebben a tekintetben: annyit tudunk, hogy Mexikóvárosban Frederik Vesti, a Formula-2 második helyezettje kapja nevelőcsapata, a Mercedes egyik ülését az FP1-en.
Hét nagydíja maradt a csapatoknak
A szezon második fele tíz nagydíjból áll, valójában azonban hét versenyhétvégéről beszélünk, amely szóba jöhet: Katarban, Texasban és Brazíliában tartják a maradék három sprintet, ahol a csapatok nem fognak újoncot bevetni az egyetlen rendelkezésre álló szabadedzésen.
A fennmaradó hét nagydíj között is találunk több problémás helyszínt. Hollandia, Olaszország és Abu Dhabi egyben Formula-2-es versenyhétvége, márpedig a csapatok akadémistái, akik szóba jöhetnek a szabadedzés-lehetőségre, elsősorban F2-es pilóták. Tavaly előfordult, hogy egy utánpótlásversenyző levezette az F1-es szabadedzést, majd F2-es autójába átülve folytatta a hétvégét, de ez korántsem ideális helyzet, különösen, amíg még nyitott a bajnoki harc a másodosztályban.
Két pálya, Szingapúr és Las Vegas utcai jellege miatt problémás, a balesetek nagyobb esélye miatt az ilyen pályákon a csapatok már tavaly is kerülték az újoncok bevetését. Vegas ráadásul új helyszín, így itt az állandó versenyzőknek van szükségük a maximális pályaidőre.
A már említett Monzában további problémát jelent az alternatív gumikiosztás és kísérleti időmérő, amelynek a Magyar Nagydíj után második helyszíne lesz az olasz pálya.
Suzuka nehéz vonalvezetése és a szeszélyes időjárás miatt jellemzően került helyszín, az utánpótlásversenyzők általában nem szerepeltek még itt, ráadásul a Pirelli a 2024-es gumik tesztjét is tervezi a helyszínen – akárcsak az utolsó, még nem említett pályán, Mexikóvárosban. Ezzel végére is értünk a hátralevő nagydíjaknak: ahogy látható, mindegyik helyszínben találhatunk problémás pontot, ha az újoncok bevetéséről van szó – a csapatok valószínűleg jobban tették volna, ha a szezon első felében felhasználják legalább egy kötelezettségüket.
Mexikóváros és Abu Dhabi lehet a legnépszerűbb választás
A problémát boncolgató Autosport lap szerint ezen a két helyszínen látjuk majd a legtöbb újoncot. Mexikó az F2 hiánya miatt ideális, nem véletlen, hogy a Mercedes is ide időzíti Vesti bevetését. Abu Dhabiban pedig valószínűleg azért látunk majd újoncokat, dacára annak, hogy a Formula-2 is a program része, mert az istállók többsége egyszerűen a legvégéig halogatja kötelezettségét. Ez történt tavaly is, amikor hétből tíz csapatnál láttunk egy újoncot az első szabadedzésen. Abu Dhabi ráadásul a hivatalos újoncteszt helyszíne is a hétvége után, ennek felvezetéseként is lehet a szabadedzésre tekinteni.
A szaklap arra tippel, hogy Japánban a Red Bull és/vagy AlphaTauri azért felhasznál egy lehetőséget. Liam Lawson a helyi Super Formulában versenyzett, a Red Bull-junior japán Ayumu Iwasa beültetése pedig a helyi közönség felé lenne gesztus.
Kiskapu miatt könnyebb három csapat dolga
20 helyett 17 edzéslehetőséget kell kiosztania összesen a csapatoknak a szezon hátralevő részében – egy szabályban levő kiskapu miatt. Azzal ugyanis, hogy az év három újonca, Oscar Piastri, Nyck de Vries és Logan Sargeant részt vett a szezon első szabadedzésén, a McLaren, az AlphaTauri és a Williams elszámolhatta kettőből egyik lehetőségét. (Annak ellenére, hogy a három pilóta a szezon második versenyén sem rendelkezett kettőnél több nagydíjrészvétellel, a második újonclehetőséget már nem írták jóvá a csapatoknak.) Ennek a három istállónak így csupán egy kívülállót kell az autóba ültetnie – a másik hétnek még mindkét lehetőséget ki kell osztania.