A Magyar Nagydíj idején adott portálunknnak exkluzív interjút Stefano Domenicali, a Formula–1 vezérigazgatója.
A beszélgetés első részét itt olvashatjátok, a másodikban pedig a sportág aktuális helyzete, az idei szezon, és a folytatás került szóba – először arra voltunk kíváncsiak, hogy mit gondol Max Verstappen rendkívül domináns teljesítményéről.
„Két nézőpontból is lehet vizsgálni az eseményeket, én egy olyan dolgot szeretnék kiemelni, ami nagyon fontos: Max hihetetlen bajnokságot fut. Különleges dolgot művel, persze van egy szenzációsan jó autója is, de abszolút hiba nélkül vezet. Azért nyer, mert ma ő teljesít hihetetlen módon, és meg kell hajolni előtte azért, ahogy ezt csinálja” – mondta Domenicali Mészáros Sándornak, a Formula.hu újságírójának.
„Az a körforgás, hogy pilóták egymás utáni bajnokságokat nyernek az F1-ben, már régóta jelen van. Természetesen ha a személyes véleményemet kérdezed, jobban szeretnék olyan bajnoki véghajrát, ami az utolsó futamon dől el, mint 2021-ben volt – csak kevesebb vitával.”
„De ugyanakkor a másik oldal az, hogy ha túl sok versenyző nyer bajnokságot, vagy akár versenyeket, akkor lennének, akik megkérdőjeleznék a sport értékét. Ha van egy pilóta, aki itt legendává válik, az egy jele annak, hogy ez a sport igazán egyedi és különleges. Ezzel a két nézőponttal lehet találkozni attól függően, hogy hol vagyunk: egy olyan országban, ahol a sport most fejlődik és növekszik, vagy olyanban, ahol nagyon jól ismerik. Szóval én azt szeretném kiemelni, hogy Max idén lenyűgöző és kiemelkedő dolgot tesz, fejlődik pilótaként, és ha így folytatja, az tényleg rendkívül lenyűgöző lesz.”
Nem számít kihívóra
Domenicali nem gondolja úgy, hogy jelenleg bárki is megszoríthatja Verstappent, de azért, mert a holland olyan szinten teljesít, amire ezen a ponton nincs válasz.
„Nem lennék okos, ha azt mondanám, hogy van kihívó, mert akármikor történhet valami, hiszen most a pilóta és az autó teljesítményének minősége is nagyon-nagyon magas idén. Max tényleg hibátlan, látni a szemében az érettséget emberileg és pilótaként is – a karrierje azon pontján van, amikor maximalizálhatja az eredményeket. De az F1 már többször megmutatta a múltban, hogy nagyon gyorsan változhatnak a dolgok.”
Az F1 növekedése folyamatos
Egy évvel ezelőtt szintén a Formula.hu-nak fejezte ki optimizmusát Domenicali azzal kapcsolatban, hogy milyen pozitívnak látja a sportág jövőjét, hiszen folyamatosan növekszik a népszerűség. Az idei Magyar Nagydíjon sem kellett újraértelmeznie a helyzetet.
„Egy év eltelt, és még jobb a helyzet, mint volt. Továbbra is pozitív vagyok, mert nincs annak jele, hogy másképp kellene gondolkodni. A sportág minden dimenzióban növekszik, de ezért dolgozunk is éjjel-nappal, nem ülünk a babérjainkon, próbáljuk kitalálni, hogy mi a következő kihívás, vagy a következő lehetőség – így gondolkodunk jelenleg.”
„Vannak országok, amelyeknél elképesztő növekedés megy végbe, és most ott tartunk, hogy ezt nem akarjuk megállítani: igazi autóversenyt akarunk, de közben annak minden körítését is a szurkolóknak, akik eljönnek a futamokra, a tv-ben nézik, vagy a közösségi médiában követik. Mindig van valami újdonság, belekezdtünk egy filmbe, Silverstone-ban forgattak először, Magyarországon itt volt az első gyerekközvetítés, mert a fiatalabbakkal is kapcsolatot szeretnénk építeni, szóval nem állunk le” – magyarázta a folyamatos változást az F1 fővezére.
Nem lesz több futam, de fontos változásokat terveznek
A 2026-os motorszabályok (hangosabb és egyszerűbb erőforrásokat szeretnének) és az érdeklődő új helyszínek mellett is több dolgot szeretne megvalósítani az F1 a következő időszakban.
„Vannak még érdeklődő országok, de nem fogunk 24 futam fölé menni a versenynaptárban, inkább rotációt alkalmazunk majd bizonyos helyszínekkel, ez így lehetőséget ad arra, hogy emeljük a versenyek minőségét. A középpontban természetesen a versenyzés áll, de egyre több mindent akarunk ajánlani azoknak, akik ellátogatnak a futamokra, hogy hihetetlen élményben legyen részük reggeltől estig.”
„Természetesen vannak a sporthoz szorosan kapcsolódó dolgok, de a sportnak a jövő középpontjaként is kell funkcionálni. 2026-tól már fenntartható üzemanyaggal működő hibrid motorjaink lesznek, és van egy nagy vállalásunk, hogy 2030-ra karbonsemleges lesz az F1. Azt mindig is bizonyítottuk, hogy az F1 élen jár a kutatás-fejlesztésben, és szerintem a fenntartható üzemanyaggal ráirányítjuk a figyelmet arra, hogy a jövő közlekedése nemcsak az elektromos autózás. Kötelességünk, hogy az F1-ben megmutassuk a fenntartható üzemanyag előnyeit.”
„Ugyanakkor ez egy autóverseny, és meg kell felelnünk az alapvető követelményeknek a kutatás-fejlesztés mellett. Egyrészt kell a motorhang, mert ha nem halljuk a ’zenét’, akkor nem szeretjük, és tudom, hogy a szurkolóink ezt akarják hallani – a technikai részleg pedig dolgozik is azon, hogy megvalósuljon. Fontos téma a hibrid autók súlya, amit csökkenteni kell, mert biztonságos autókat akarunk (és az FIA ezen a téren hihetetlen munkát végez), de a hibridrendszerrel, az akkumulátorokkal, az elektronikával találnunk kell megoldást a súlycsökkentésre, mert most már túl messzire megyünk ezen a téren. Egyeztetünk a csapatokkal és nyilván az FIA-val is a lehetőségekről.”
Mi lesz az új csapatokkal?
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy az esetleges új F1-es csapatok érkezését nem tekinti-e olyan eszköznek, amivel fokozni lehet a növekedést – mint ahogy az Mohammed ben Sulayemtől, az FIA elnökétől a Formula.hu megtudta, pár héten belül jöhet a bejelentés ebben a kérdésben.
„Zajlik egy folyamat, amit tiszteletben kell tartani, és nem akarok semmit hozzátenni ahhoz, ami már elhangzott. Én a magam részéről nem hiszem, hogy ez (az új csapatok érkezése) egy olyan faktor, ami érdeklődést generál, mert az érdeklődés így is hatalmas, és fontos, hogy azokra a dolgokra szegeződjön a figyelem, ami szerintünk kulcsfontosságú a sportág fenntarthatóságához.”
„Korábban túl sok olyan hullámvölgy volt a sportban, amikor csapatok jöttek és mentek, felépültek és megszűntek, most pedig megvan az érdeklődés, a jelenlegi csapatok értékét tökéletesen jól látjuk. Sok mindent kell figyelembe vennünk a folyamat során, és jól akarjuk csinálni, a döntést pedig végül majd az FIA-val együtt fogjuk meghozni.”
Miért növekszik ilyen ütemben az F1?
Domenicali szerint a megfelelő hozzáállás és a kihasznált lehetőségek jelentik a siker receptjét.
„Most olyan helyzetben vagyunk, hogy lehetőség nyílik megvalósítani egy víziót, és szerintem ilyen helyzetben, ilyen esetben nagyban kell gondolkodni – de nálam a nagyban gondolkodás nem jelent arroganciát, az egy teljesen más dolog. Azért növekedünk, mert odafigyelünk, értékelünk, vizsgálódunk, a döntéseinket részletes elemzések után akarjuk meghozni, nem úgy, hogy reggel felkelünk és a hasunkra csapunk. Az én személyes véleményem az, hogy a növekedés és a siker az alázatos hozzáállással áll összefüggésben.”
Készül az új F1-es film
Brad Pitt főszereplésével már forgatják a legújabb, F1-ről szóló filmet: Domenicali szerint ez is egy újabb lépés a növekedés irányába.
„Ez megint egy lépés afelé, hogy bevonzzunk rajongókat, akik egy ilyen speciális dolog, egy film nélkül nem érdeklődnének az F1 iránt, és olyan közegbe lépjünk, ahol eddig nem voltunk jelen. Meglesz azon emberek figyelme, akik a filmen keresztül fedezik fel a sportágunkat, és az lesz a kötelességünk, hogy igazi F1-rajongóvá neveljük őket. Ez egy újabb lépés a Netflix-sorozat és a közösségi média után” – magyarázta Domenicali.
Az év nagy sztorija Las Vegas
A Las Vegas-i Nagydíj igazi kiemelt eseménye lesz a 2023-as szezonnak, mindenki ott akar lenni, mindenki hatalmas várakozásokkal tekint az új amerikai futamra – amelyet helyi idő szerint szombat este rendeznek majd.
„Nagyok a várakozások és rengeteg dolgot kell még megoldani, de azt kell mondanom, hogy az embereink hihetetlen munkát végeznek, hiszen két éve még abszolút semmi nem volt a helyszínen, csak egy utca Vegasban. Elsőre még kissé szkeptikus is volt a fogadtatás a közösségben, de mára ez megfordult, most már nagy a figyelem, mindenki meg akarja majd nézni ezt az eseményt, mindenki ott akar majd lenni, és ez is egy újabb olyan lépés lesz, ami jól megmutatja a Formula–1 növekedését.”