DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

„Nem jelentett különbséget” – elsőre nem vált a be az F1-es „sárhányó”

Az FIA közzétette az első képeket arról, milyen megoldással csökkentenék a felvert vízpermetet – a múlt heti teszt azonban nem bizonyult sikeresnek.

A múlt héten Silverstone-ban tesztelték először a vizes pályán való láthatóságot javítani igyekvő „sárhányókat”: a Mercedest szerelték fel az eszközzel, míg a McLarent nem, így közvetlen összehasonlítási alapja lehetett a szakembereknek az újítás működéséről. Az Auto Motor und Sport értesülései szerint azonban nem igazán hozta a várt eredményeket az elem: állítólag még mindig nagyon sok volt a felvert víz. Tulajdonképpen ezt erősítette meg a Hungaroringen Andrew Shovlin, a Mercedes F1-es vezető pályamérnöke is, amikor erről kérdezték:

f1-fia-sarhanyo-2



„További munkára van szükség rajtuk. De ez egy olyan probléma, amire hasznos, ha van megoldásunk, mert a csapatok és nyilván a rajongók is utálják, ha nem tudunk versenyezni, mert túl nehezek a körülmények. Még nem áll készen arra, hogy gyártani kezdjék és szabályokba foglaljuk őket, úgyhogy egyértelműen dolgozni kell még vele” – fogalmazott Shovlin, aki rámutatott: a nehézséget az adja, hogy nem csak a kerekek vernek fel permetet. „Valóban javítanak a gumik által felvert vízpermeten, de így is sok vizet szív fel a diffúzor és a hátsó szárny is.”

Nicolas Tombazis, az FIA együléses szériákért felelős igazgatója is elismerte a The Race portálnak nyilatkozva, hogy az eszköz „nem eredményezett kézzel fogható különbséget”, de így is hasznosnak ítélte a gyűjtött adatokat.

f1-fia-sarhanyo-1

Magáról a tesztről egyébként nem tettek közzé fotókat, az FIA azonban szombaton megosztott néhány grafikát arról, pontosan milyen megoldással kísérleteztek Silverstone-ban. Mint látható, elöl és hátul is vannak „sárhányók”, amelyek nem fedik teljesen a kereket – Tombazis el is mondta, hogy elsőre ő is bizonytalan volt annak kapcsán, nem túl kicsi-e az eszköz, elég hatásos lesz-e, és végül nem is működött tökéletesen. Tombazis azt is elismerte, hogy a problémát nem fogják tudni teljesen felszámolni, de a vízpermet felétől megszabadulhatnak egy a mostaninál átfogóbb megoldással.

Shovlin amúgy azt is elmondta a Magyar Nagydíj helyszínén tartott sajtótájékoztatóján, hogy az olyan problémákat is még meg kell oldaniuk, hogy miképp szereljék fel a „sárvédőt” abban az esetben, ha szárazon indul a verseny és menet közben érkezik meg az eső – például ilyenkor megállítsák-e piros zászlóval a futamot –, s ugyanígy fordítva is, fent maradjanak-e az autókon, amikor már felszáradt az eredetileg vizes aszfalt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: