DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 2. csütörtök
F1

Nyitott a 2026-os F1-es változtatásra a Ferrari

Frederic Vasseur szerint még nem késő minimálisan belenyúlni a 2026-os motorszabályokba – de előbb egyetértés kell az F1-es istállók között.

Az elmúlt napokban az egyik legforróbb téma lett a Formula-1-ben a 2026-ban érkező új szabályrendszer, miután előbb Christian Horner Red Bull-csapatfőnök, majd a regnáló világbajnok, Max Verstappen is többször aggodalmát fejezte ki azok kapcsán. Mindketten arról beszéltek, hogy az, hogy az elektromos komponens a tervek szerint már az energia 50 százalékáért felelne a 2026-os erőforrásoknak, akár bizarr jelenetekhez is vezethetne: a versenyzőknek akár az egyenesekben is fékezniük kellene, hogy feltöltsék az akkumulátorokat, hogy azok bírják egy teljes körön keresztül.

Van persze ellenvélemény is, nem meglepő módon a nagy rivális Mercedestől: Toto Wolff szerint Horner csak a Red Bull saját motorprogramjának versenyképessége miatt aggódik, és azt is hozzátette, hogy „száz százalék”, hogy már nem fognak változni a hajtásláncra vonatkozó előírások.

f1-vasseur-2023



A témakör aztán a harmadik nagycsapat, a Ferrari csapatvezetőjének silverstone-i sajtóbeszélgetésén is előkerült: „Először is a legfontosabb, hogy értsünk egyet abban, mit látunk a szimulációkban” – szögezte le Frederic Vasseur, akit a The Race portál idéz. „Aztán ha aggódunk amiatt, hogy korán el kell venni a gázt vagy valami, akkor változtathatunk, ha valami apróságon kell módosítani.”

Vasseur azt is állítja, hogy még semmivel sincs elkésve az F1, ha esetleg minimálisan csökkenteni akarnák mégis az elektromos komponens részarányát: „Nem, van még időnk a finomhangolásra. Hogy 50-50 vagy 55-45 az elosztás, az nem jelent óriási fordulatot a motor fejlesztésében. Elég korán vagyunk még ahhoz, hogy végrehajtsunk egy kisebb változtatást. És óriási a hatása a plusz-mínusz öt százaléknak a belső égésű motorból érkező energiát illetően. De nem kell visszamennünk a 20 százalékos elektromos energiához.”

 

Sok még az ismeretlen F1-es tényező

Verstappen néhány napja arra is rámutatott, hogy szerinte az sem jó irányba vinné a sportot, ha az említett problémát a kisebb légellenállással és az ezt célzó aktív aerodinamikával igyekeznének orvosolni. Vasseur ennek kapcsán jelezte, hogy azért is nehéz megállapítani, milyenek is valójában a 2026-os motorszabályok, mert sok más tényező még nem ismert konkrétan:

„Nem ismerjük a gumik méretét. Nem ismerjük a gumik tapadását. Nem ismerjük a leszorítóerő mértékét. Nem tudjuk, mekkora lesz a légellenállás. Nem tudjuk, mennyi lesz a DRS. Ezeket mind nem ismerjük” – magyarázta a Ferrari-vezér.

f1-ferrari-silverstone-2023

Az egyik felmerült lehetőség a Hornerék által vázolt problémára, hogy az első tengelyről is visszanyerjék a fékezési energiát – Vasseur szerint azonban ez éppen a Formula-1 egyik jelenlegi legsúlyosabb gondját mélyítené: „Ha elkezdjük visszanyerni az energiát az első tengelyről is, az legalább plusz 30 kilót jelent. Minden ötletnek megvannak a pozitívumai és negatívumai. Szerintem a fő probléma ma az autók tömege – a show, a gumik terhelése és a sebesség szempontjából.”

 

Újra motorfejlesztési versennyé válhat az F1?

A 2026-os szabályok kérdésköre a csapatfőnökök pénteki sajtótájékoztatóján is előkerült a Brit Nagydíjon, de a Mike Krack (Aston Martin), Zak Brown (McLaren), James Vowles (Williams) trió egyik tagja sem tűnt igazán aggodalmaskodónak: mindhárman hangsúlyozták, hogy még egy folyamatban lévő ügyről van szó, és munkacsoportok dolgoznak azon, hogy a lehető legjobb megoldás szülessen az F1 szempontjából. Krack azért azt is megjegyezte, hogy túl jelentős módosításra már nincs mód, hiszen az elfogadott szabályrendszer miatt döntött a beszállás mellett az Audi és a Red Bull Powertrainsszel együttműködő Ford is.

Verstappen attól is tartott múltkori nyilatkozatában, hogy a 2026-os módosításokkal túl nagy hangsúlyt kaphat a versenyképességben a hajtáslánc, s emiatt motorfejlesztési versennyé válhat a Formula-1. Vowles rámutatott, hogy eleinte minden szabályváltozásnál ez a helyzet: „Úgy gondolom, minden egyes motorszabály-változtatásnál benne van a pakliban, hogy nyerhetsz vagy veszíthetsz rajta. A Mercedes például remek munkát végzett a 2013 és 2014 közötti átállásnál, az nagyszerű példa erre. Ugyanakkor utána viszonylag hamar elrendeződtek a viszonyok” – fogalmazott a Williams csapatfőnöke, aki Brownnal együtt megjegyezte: azért a karosszériának és a pilótáknak is komoly szerepük van abban, hogy versenyképes-e egy csomag vagy sem.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: