DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
F1

Változik a rajtkiugrások szabályozása az F1-ben

Lando Norris büntetlenül maradt dzsiddai bemozdulása után módosult az F1-es sportszabályzat. Emellett az eseménytelen esős edzéseknek is elejét vennék.

Változik a Formula-1-ben a rajtnál történő kiugrásokra és bemozdulásokra vonatkozó szabály – ahogy arra számítani is lehetett a korábbi értesülések alapján.

A módosítást Lando Norris szaúd-arábiai esete váltja ki, ahol a McLaren pilótája szemmel láthatóan bemozdult még a rajtjel megadása előtt, ám mivel az FIA által jóváhagyott transzponder nem érzékelte ezt az autójában, a brit megúszta büntetés nélkül a történteket.

f1-start-dzsidda-redbull



Az F1-es sportszabályzat április 30-i módosított verziója azonban már másképp rendelkezik a hibás startokat illetően. A 48.1-es cikkely a) pontjának új megfogalmazásából ugyanis kikerült az a kitétel, hogy a bemozdulást csakis az FIA által jóváhagyott és az autókba felszerelt transzponder jelzése alapján kell megállapítani. Azaz bár ez kimondva/leírva nincs, mostantól a felügyelők is megállapíthatják, hogy kiugrott-e valaki a rajtnál.

A szabálypont egész pontosan úgy fogalmaz, hogy büntethető – öt vagy tíz másodperces, esetleg áthajtásos büntetéssel – az, akinek az autója mozdul „a négy másodperces jelzőlámpák kigyulladása és a rajtjel összes piros lámpa kialvásával történő megadása között”. A RaceFans.net cikke hozzáteszi: a négy másodperces jelzést a második pár piros lámpa kigyulladása jelenti a startot megelőzően.

 

Elejét vennék az eseménytelen esős F1-es edzéseknek

f1-verstappen-esogumi-redbull

Egy ponton változott még ezen kívül a Formula-1-es sportszabályzat. A Japán Nagydíj második szabadedzése nagyrészt szemerkélő esőben zajlott, így a csapatok és a versenyzők alig köröztek az egyórás tréning során – ennek szeretnék elejét venni a módosítással.

A gumihasználatát szabályozó 30.5-ös cikkely g) pontja ugyanis mostantól úgy szól, hogy amennyiben valamelyik szabadedzést esősnek minősítik, akkor a csapatoknak a kiosztott öt szett intermediate abroncsból egyet elektronikusan vissza kell szolgáltatniuk legkésőbb az FP3 vége után két órával. Ezzel azt akarják elérni, hogy az istállók ne spóroljanak a tét nélküli tréningeken sem az átmeneti gumikkal.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: