DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 30. kedd
F1

Több mint 1200 vizsgált eset, 83 kihágás, 12 utólagos büntetés: a pályaelhagyások statisztikái

Ki volt az első hibázó, ki lépte át a legtöbbször a pálya határait és ki az a két F1-es pilóta, aki nem hibázott az Osztrák Nagydíjon? A bizarr számok mögé néztünk.

A pályahatár-átlépések miatti körelvételek és büntetések hétvégéje volt a Formula-1-es Osztrák Nagydíj, amelynek hivatalos végeredményét bő öt órával a futam leintése után, este háromnegyed 10 körül tudták csak publikálni a rengeteg vizsgált eset és utólagosan kiszabott szankció miatt.

De nézzük pontosan az elképesztő számokat! Az FIA már az Aston Martin óvása kapcsán jelezte egy közleményben, hogy több mint 1200 potenciális pályaelhagyásos esetet kellett megvizsgálniuk, erre pedig nem volt kapacitásuk a futam során. Ez a 71 körös távra vetítve azt jelenti, hogy 17 potenciális incidens történhetett minden egyes körben, ha pedig a 20 pilótára bontjuk le, akkor 60 esetleges kihágás versenyzőnként – vagy a kettőt kombinálva kis túlzással mindenkinél minden körben legalább egy esetet meg kellett nézni (főleg ha hozzávesszük Nico Hülkenberg korai búcsúját).

Ebből az 1200 esetből végül „csak” 83 alkalommal történt konkrétan négykerekes pályaelhagyás. Egytől egyig az utolsó kettő, azaz a 9-es és 10-es kanyarokról volt szó – nem véletlen, hogy az FIA ismételten jelezte, hogy módosításra lesz szükség a Red Bull Ring részéről. Ez a 83 kihágás összesen 129 „törölt” kört eredményezett, ugyanis amelyek a 10-es kanyarban történtek, azok után a következő kört is „elvették” a versenyzőtől – aminek persze a futamon sok jelentősége nem volt.

f1-redbullring-palyahatarok



A legelső, akinél pályaelhagyást regisztráltak, Lewis Hamilton volt: ő a negyedik körben, a 10-es kanyarban hagyta el a pályát. Később amúgy a hétszeres világbajnok volt az első, aki büntetést is begyűjtött ennek köszönhetően a futam során.

A legtöbbször Esteban Ocon neve mellett jegyeztek fel négykerekes pályahatár-átlépést: az FIA dokumentuma szerint összesen tíz alkalommal követte el ezt a kihágást a francia. Nem véletlen, hogy az Alpine pilótája kapta a legsúlyosabb utólagos büntetést is: kétszer öt és kétszer tíz másodpercet, azaz összesen 30 szekundumot írtak hozzá a versenyidejéhez.

Utólag egyébként összesen 12 büntetést osztottak ki nyolc pilótának (a versenyen kiróttakon kívül): ebből négyet vitt az említett módon Ocon, rajta kívül pedig Nyck de Vries duplázott még egy öt és egy tíz másodperces büntetéssel. A stewardok egyébként azt is elmagyarázták, hogy négy kihágás után járt az öt szekundum, az ötödik után a plusz tíz, ezt követően viszont újraindult a számláló, újabb négy pályaelhagyás kellett az újabb öt másodperchez, még egy az újabb tízhez, és így tovább.

A büntetések által átrajzolt végeredményben hat pilóta rontott az eredeti helyezésén: Carlos Sainz volt a nagy vesztes, aki a harmadikról a hatodik helyre esett vissza, de pontokat bukott Hamilton (hetedik helyett nyolcadik) és Pierre Gasly (kilencedik helyett tizedik) is, míg Ocon (12.-ről 14.), De Vries (15.-ről 17.) és Yuki Tsunoda (18.-ról 19.) esetén nem sokat osztott vagy szorzott a szankció. És az sem véletlen, hogy épp az Aston nyújtott be óvást, hiszen Fernando Alonso és Lance Stroll is javított egy-egy pozíciót, amivel még több pontot hoztak a Mercedesen a konstruktőri vb-összetettben.

Na de ki volt az a két pilóta, aki nem vette ki a részét ebből a bizonyos 83 kihágásból? Nos, George Russellről és Guanyu Zhouról van szó, náluk nem jegyeztek fel egyetlen négykerekes pályaelhagyást sem. Még a futamot uraló és megnyerő Max Verstappen is hibázott egyszer: a hajrában, a 65. körben fordult szélesen a 10-es kanyarban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: