Utolsóként a mezőnyből a Red Bull 2023-as autóját ismerhettük meg: a bajnokcsapat egészen a bahreini tesztig titkolta idei kialakítását, a csapat február 3-án csak egy bemutatóautót leplezett le, és még az RB19 bejáratásáról sem tett közzé érdemi felvételeket. A Milton Keynes-i istálló mindent megtett azért, hogy a riválisok a lehető legkésőbb láthassák az új műszaki megoldásokat.
Az autó valóban több ponton megváltozott elődjéhez képest. Hangsúlyosabbá vált az oldaldoboz alávágása, változott az orrkúp és első szárny kialakítása, valamint a padlólemez is. A konstrukció egészéből pedig értékes tömeget faragtak le.
Kevés fekete, minimumsúly
Több csapattal ellentétben, amelyek a maximalizált súlycsökkentés érdekében festéket spóroltak meg, a Red Bullon kevés a fekete felület. Ez arra utal, hogy a csapatnak nem kellett a festéssel takarékoskodnia, hiszen eleve elérték a 798 kilogrammos súlylimitet.
Ezt Helmut Marko is megerősítette az Auto Motor und Sportnak: „A súlyhatáron vagyunk. Ez erős teljesítmény a csapattól, tekintve, milyen messze voltunk tőle tavaly.” A 2022-es szezon kezdetén konkrétan 20 kilogrammal volt a limit felett az RB18, azaz egy év leforgása alatt sikerült 20 kilót lefaragniuk, ami valóban rendkívüli fejlesztőmunkáról tanúskodik.
Az ikerpadló megidézése
A The Race szaklap elemzése az autó egyértelműen legnagyobb változásának az oldaldobozt jelöli meg. Bár a kialakítás első ránézésre hasonló a tavalyihoz, a kifinomultság és az extrémitás egy újabb szintet képvisel a tavaly megkezdett irányban. Az alávágás olyan mély, hogy a szaklap szerint már „ikerpadlónak” tekinthető.
Ezt a fogalom 1992-ben jelent meg a Formula-1-ben, a Ferrari F92A-val, amelyen az oldaldoboz és a padlólemez közt egy hosszú, egyenes vájat húzódott. Hasonló kialakítást vonultatott fel a 2011-es Toro Rosso, ezekre az elődökre emlékeztet az RB19 oldaldobozának alávágása. A szaklap azonban kiemeli: nem egy új filozófia kifejlesztéséről van szó a Red Bull részéről, egyszerűen a 2022-es kialakítás evolúciójáról.
A mélyebb alávágassal értelemszerűen megnő a légáramlás kapacitása, amely a karosszéria mentén a hátsó kerekek és a diffúzor felé irányul. Az agresszívabb kialakítás az oldaldobozban elhelyezett hűtőrendszer méretének csökkentésével volt megoldható.
Venturi-csatornák és felfüggesztés
Az autó nem látható alsó szekciójának változását a Venturi-csatornák bejárata sejteti. Az RB18 első verzióján még szűk volt a külső csatorna, amelynek mérete már tavaly is növekedett, most pont akkora, mint a következő kettő. A legszűkebb keresztmetszetű a legbelső csatorna.
Nem változott a felfüggesztés filozófiája 2022-höz képest: elöl vonórúd, hátul tolórúd található meg. Az első felfüggesztésnél a csapat ismét szem előtt tartotta az aerodinamikát: a lengőkarok elrendezése az optimális légáramlást szolgálja a hűtők és Venturi-csatornák irányába – mutat rá az Auto Motor und Sport.
„Szinte ijesztő, mennyire korán végeztünk az új autóval és milyen simán működik eddig minden” – dicsekedett Helmut Marko, szavai alátámasztásaként pedig az első tesztnap felénél az RB19 áll a köridőlista élén. A tesztnap eseményeit a Formula.hu élő közvetítése összegzi.