Új csapatvezetővel vág neki a 2023-as Formula-1-es évadnak a Ferrari: Mattia Binottót az Alfa Romeótól érkező Frederic Vasseur váltja. A szakember alig egy hónapja állt munkába a Scuderiánál, így egyelőre az ismerkedési és tanulási fázisban jár saját bevallása szerint is – igaz, amikor arról kérdezték, hogy miben más a maranellói gárda, mint előző munkahelye, Vasseur nem fújta fel a differenciákat:
„A csapat nagyobb, de összességében nem drámaian. Sokkal fontosabb az üzlet DNS-e és felépítése, mint a vállalat mérete. Másképp kell működtetni egy versenycsapatot, mint egy másik vállalatot, hiszen például nem kell motiválni az embereket, az adott” – mondta el Vasseur a Formula.hu jelenlétében tartott sajtóbeszélgetésen, amelyre a Ferrari bemutatója után került sor. Amire egyébként kifejezetten büszke volt az új F1-es csapatfőnök, hiszen élő közönség előtt, bejáratással egybekötve prezentálták az SF-23-at, ellentétben sok más istálló online, virtuális bemutatójával.
Vasseur egyelőre nem akart részletekbe belemenni, hogy mi hibádzott tavaly a Ferrarinál a remekül induló, de végül a stratégiai és megbízhatósági problémák után hamar vesszőfutásba forduló szezon során. Azt viszont meghatározta, hogy a több problémás terület közül, mint például a gumimenedzselés, a megbízhatóság vagy a stratégiai részleg, melyiken van jelenleg a fő hangsúly:
„Úgy gondolom, a prioritást mindenki számára a megbízhatóság jelenti a szezon ezen szakaszában, hiszen ha az nem megfelelő, nem tudod teljesíteni a három tesztnapot, s akkor eleve hátrányból indulsz. Megtettük a szükséges távot a próbapadon, és mindannyian bizakodók vagyunk, de majd csak Bahreinben derül ki, hol is állunk megbízhatóság és teljesítmény terén. Egyelőre minden rendben” – mondta el a csapatfőnök. A Ferrari motorrészlegének vezetője egyébként részletesebben is beszélt, hogy mit tettek a megbízhatóság javítása érdekében, reményeik szerint eredményesen.
Vasseur hozzátette: „Ezeket a területeket illetően egyébként mindig más képet látsz, ha a csapaton kívül vagy. Még csak nemrég csatlakoztam a Ferrarihoz, és azzal töltöttem az elmúlt négy hetet, hogy igyekeztem megérteni, mi történt a csapattal, mi történt tavaly, de nem fogok következtetéseket levonni az első verseny előtt.”
Arra a kérdésre, hogy a 2022-es műszaki nehézségek után teljesíthetőnek érzi-e a szabályokban előírt három erőforrással a 23 futamos szezont, így felelt: „A terv ez. Nem csak nekünk, mindenkinek, de ha megnézzük az előző éveket, szerintem nem sokan tudták tartani magukat ehhez. Mindenesetre ez a terv, és igyekszünk ragaszkodni hozzá.”
Mi lesz a stratégiai részleggel?
A másik sokszor kritizált terület a taktika volt a Ferrarinál 2022-ben, több alkalommal is kívülről érthetetlen stratégiai döntéseket hozott a csapat. Vasseur azonban az erre irányuló kérdésre elismételte, hogy nem tervezi gyökerestől felforgatni az alakulatot – igaz, azért néhány változtatásra tett utalást:
„Végre fogunk hajtani néhány apró változtatást. De amire utaltam a legutóbb is, hogy amit látnak, az csak a jéghegy csúcsa. Amikor stratégiáról beszélünk, akkor szó van a stratégáról, stratégiáról, nem csak egyetlen emberről, aki a gombokat nyomja. Van egy szoftver, ott van a gyárban dolgozó csapat, illetve a bokszutcai falon zajló folyamatok. Úgyhogy ez egy összetett kép, nem egyetlen emberről szól.”
Vasseur azt is hangsúlyozta, hogy minden területen folyamatosnak kell lennie a fejlődésnek, de ez nem is csak a Ferrarira érvényes, hanem az összes F1-es istállóra, hiszen a sport jellege: nem az dönti el a világbajnokságot, hogy ki nyer vagy veszít Bahreinben. Éppen ezért a fejlesztések fontosságát is kiemelte az új csapatfőnök:
„Nem akarom túlságosan kommentálni, amit tavaly csinált a csapat” – mondta arról, hogy az előző idényben a maranellóiak szállították az egyik legkevesebb újítást az autójukhoz, főleg az évad kései szakaszában. „Nyilvánvaló, hogy nagyon jól kezdték az idényt, de amire utaltam korábban is: ha jól teljesítesz Bahreinben, azzal még nem dőlt el a bajnokság. Egyértelmű, hogy folytatnunk kell az autó fejlesztését. Ami különbség, hogy az autó sokkal közelebb van az aszfalthoz, így minden egyes fejlesztésnek jelentősége van.”