Gyakran hasonlítják Sebastian Vettelt Michael Schumacherhez: a két német világbajnok közös vonásai jócskán túlmutatnak azon, hogy mindketten a Ferrarinál versenyeztek. Az idősebb és az ifjabb német pályafutását is módszeres, elemző, keményen dolgozó megközelítés jellemezte, emellett mindketten képesek voltak maguk köré építeni egy csapatot – vezéregyéniségek, akik tudták, hogyan kell a csapattagokkal bánni.
Erről beszélt Jonathan Wheatley, aki a Red Bull sportigazgatója volt már Vettel évei alatt, pályafutása kezdetén pedig a Benettonnál dolgozott szerelőként, ahol a németek hétszeres világbajnoka érte el első sikereit. Wheatley egyértelműen érezte mentora és jó barátja formáló hatását a fiatal Vettelen.
„Seb kapcsolata Michael Schumacherrel valószínűleg kulcsfontosságú volt abban, amilyen versenyző végül lett. Ifjú titán volt, amikor csatlakozott hozzánk, márpedig az régen történt már, de még mindig családtagnak érezzük. Ez minden idők legnagyobbjainak kiemelkedő tulajdonsága, az a képesség, hogy összefűzzenek egy csapatot maguk körül” – idézi Wheatley-t az Autosport a Vettel versenyzői fejlődését taglaló cikkében.
„Ez a képesség Michaelben is megvolt már a Benettonnál. Seb valószínűleg a legjobb, akit valaha láttam. Még most is, mikor Suzukában megnyertük az egyéni bajnoki címet, az első szöveges gratuláló üzenet, amelyet kaptam, Sebtől jött” – beszélt arról a sportigazgató, hogy a Vettel által kiépített szoros kapcsolatok a mai napig fennmaradtak – nyolc évvel azután, hogy a német utoljára a Red Bullnál versenyzett.
Giorgio Ascanelli is nagy hatással volt a fiatal Vettelre
A szóban forgó elemzésben még egy név merül fel hangsúlyosan, aki formálta az ifjú versenyzőt. A Toro Rossónál kezdő Vettel sebessége megkérdőjelezhetetlen volt, de sok hibát is elkövetett 2007-ben és 2008-ban.
Riccardo Adami, aki Vettel versenymérnöke volt mind a Toro Rossónál, mind később a Ferrarinál, így jellemezte: „Láttuk a képességeit, de nem mindig tudta a kirakóst összerakni. Egy nap jó teljesítményt nyújtott, a következőn rosszat, de, akárcsak minden fiatal pilóta, nem igazán tudta, honnan fakad ez a következetlenség. Végül a visszajelzéseinek őszintesége segítette, mivel nyíltan beszélt arról, mit rontott el.”
A hibázásra hajlamos pilóta megzabolázásához kellett egy erőskezű tanár, aki helyretette Vettelt, ha szükség volt rá. A Toro Rossót Franz Tost vezette, de az említett tanárszerepet nem ő, hanem a csapat szókimondó műszaki igazgatója, Giorgio Ascanelli töltötte be. A veterán szakember – aki ma a Brembo műszaki főnöke – akkor már dolgozott két turnusban a Ferrarinál, a Benettonnál és a McLarennél, Michael Schumacher, Ayrton Sennával és Nelson Piquet mellett.
„Szerette ezt az erőteljes hozzáállást. Ascanelli nagyon kemény volt vele, de ennek oktató jellege volt. Pozitív dolog, ha valaki megmondja, mi helyes és mi rossz. Nehezen indult számára a 2008-as szezon, de amikor új autót kaptunk Monacótól, sokkal jobban érezte, és be tudta bizonyítani, mire képes” – idézte fel Adami az időszakot, amelyet követően Vettel elkezdte szállítani az igazán erős eredményeket.