Fred Vasseur – már megerősítve - a Saubertől a Ferrarihoz teszi át a székhelyét, a helyére az Audi közbenjárásával Andreas Seidl érkezik, így megüresedik egy csapatfőnöki poszt a McLarennél, amely pozíció a Williamsnél is üres hétfő, Jost Capito távozásának bejelentése óta. Az F1 történelmében még soha nem fordult elő olyan, hogy egyetlen hét leforgása alatt a mezőny negyven százalékánál változás történjen a legfelső vezetésben.
Míg Vasseur átigazolásáról már október óta hallani lehetett paddock-forrásokból, addig Seidl csapatváltása annak fényében is meglepő, hogy a McLaren 2019 óta irányító szakember a Porsche korábbi szakvezetőjeként komoly kapcsolatokkal rendelkezik a Volkswagen vállalatbirodalommal, amelynek egyik ékköve, az Audi a Sauber bekebelezésére készül. A németet megkörnyékezte a Ferrari is, ám azt az ajánlatot forrásaink szerint épp arra hivatkozva utasította vissza, hogy jól érzi magát a McLarennél, ahol hosszabb távú tervei vannak.
Az a tény, hogy átcsábították, jól alátámasztja azt a teóriát, amelyről a Formula.hu és a Formula Podcast is többször beszámolt már: az Audinál semmit nem bíznak a véletlenre és a 2026-ra időzített hivatalos bemutatkozásig hátralevő időben valóban minden követ megmozgatnak annak érdekében, hogy jól felkészítsék a hinwili istállót a támadásra.
Nagy kérdés, hogy kik érkeznek a szabad csapatfőnöki pozíciókba. Jost Capito a Williamstől együtt távozik FX Demaisonnel, azzal a technikai igazgatóval, akivel már a Volkswagen ralicsapatánál is együtt dolgoztak, s bár sokan arra számítanak, hogy a két szakember akár a Saubernél, akár a McLarennél is felbukkanhat, erre a Formula.hu forrásai szerint nincs esély.
A Saubernél – amely 2023 végéig az Alfa Romeo égisze alatt versenyez, utána viszont már az Audi „stratégiai partnere” lesz – Seidl irányít majd, a McLarennél pedig Capito 2016-ban már megfordult egyszer néhány hónapig és nyilvánvalóan nem jó szájízzel távozott. A Williams hétfői kommünikéje egyébként utalt rá: a német szakember Grove-ban töltött két éve a visszavonulását megelőző feladat volt, így az sem kizárt, hogy a 64 éves szakvezető végérvényesen távozik a motorsportból.
Házon belülről érkezhet a McLaren új főnöke?
A Williamst birtokló Doriltonnál vélhetően van elképzelés az új szakvezető kilétéről, a McLarent viszont tudomásunk szerint meglepte, hogy Seidlt el tudták csábítani a kötelékükből. Ebből kifolyólag nincsenek egyszerű helyzetben, ha megfelelő pótlást akarnak találni a helyére, a folytonosság jegyében pedig talán akkor járnának a legjobban, ha házon belülről neveznének ki új csapatfőnököt. Zak Brown vezérigazgató korábban már ténykedett az alakulat csapatfőnökeként is, de belátta, hogy jobban jár, ha az üzleti oldalra összpontosít, így vélhetően nem vágja újra ebbe a fába a fejszéjét. A különítmény vezetésének összetételét látva van viszont valaki, aki tökéletesen ismeri a házon belüli folyamatokat, megfelelő sportszakmai tudással és tapasztalattal rendelkezik, s akár alkalmas is lehet a feladatra.
Az illető Andrea Stella, aki jelenleg versenyzésért felelős ügyvezető igazgatóként erősíti a McLaren kötelékét, s az elmúlt években – mint arra Andreas Seidl a Formula Podcastnek adott exkluzív interjúban is utalt – a csapatfőnök jobbkeze volt. Az 51 éves szakember 2000-től a Ferrarinál szolgált, ahol előbb a tesztcsapat kötelékét erősítette, majd teljesítményért felelős mérnökként dolgozott olyan pilóták mellett, mint Michael Schumacher és Kimi Raikkönen, később pedig versenymérnökként segítette a finnt és Fernando Alonsót is. 2015-ben tette át a székhelyét Wokingba, ahol előbb versenytevékenységért felelős vezetőként dolgozott, majd teljesítményért felelős igazgató lett, jelenlegi posztjára pedig 2019-ben nevezték ki.
Seidl alatt Stella a technikai igazgatóval, James Key-vel, valamint Piers Tyhnne operációs igazgatóval szoros együttműködve vett részt a csapat irányításában, kellő rálátása van mindenre és személye garanciát jelenthetne a folytonosságra is. Extra ízt adna az egész csavaros év végi csapatfőnöki keringőnek, hogy Stella előléptetésével először fordulna elő olyan, hogy az 1963-ban alapított legendás istállót olasz szakember irányítaná… Szakmai berkekben egyébként úgy hírlik, hogy a McLaren sem húzza sokáig, bekapcsolódnak a bejelentéscunamiba és hamar megnevezik a Seidl helyére lépő új szakvezetőt.