Az egyik legalapvetőbb technikai szabály a Formula-1-ben, hogy az aerodinamikai elemek – leszámítva az állítható hátsó szárnyat, a DRS-t – nem mozoghatnak: időről időre visszatér a gyanú, hogy egyes csapatok a szabályt kijátszó elhajló szárnyakat fejlesztenek ki előnyszerzés céljából.
Az aktív aerodinamika célja a 2026-os szabálycsomag részeként az lenne, hogy a DRS mellett más légterelő elemek mozgatása segítse az autók aerodinamikai hatékonyságát: a mozgatható elemekkel csökkenthető az egyenesekben a légellenállás, ami növeli a végsebességet. Egyúttal az F1 küldetését, az üzemanyag-hatékonyságot is elősegíti.
„Több energiát akarunk megspórolni egy körön, nem akarunk annyi üzemanyagot elégetni. A motorszabályok részéről is ez a cél az elektromos hajtás nagyobb és belsőégésű motor kisebb használatával” – mondta Nikolas Tombazis, az FIA együléses részlegének vezetője a The Race-nek. „Emellett az autó kevesebb energiát fogyaszt, ha kevesebb energia veszik kárba azzal, hogy kevesebb levegőt kell eltolni az útból – magyarán kisebb a légellenállás. A kanyarsebességet azonban nem akarjuk feláldozni cserébe, ezért a nyilvánvaló irány egy mozgatható hátsó szárny vagy hasonló megoldás, amely lehetővé teszi, hogy az autók az egyenesben kisebb légellenállással működjenek.”
Az elképzelés szerint az autóknak két aerodinamikai specifikációja lenne, melyek között gombnyomással lehetne váltani: egy nagyobb leszorítóerejű a kanyarokra, egy kisebb légellenállású az egyenesekre. A kapcsolgatás a teljes versenyen lehetséges lenne, nem attól tennék függővé, milyen közel van az elöl haladó autó, ellentétben a DRS-sel.
„Az idő száz százalékában használható lenne. A DRS-en túlmutató megoldásokat keresünk. Az autóteljesítménynek két változata lenne, plusz ezen felül a DRS” – magyarázta Tombazis. A szakember hozzátette, úgy gondolja, az előzést segítő állítható hátsó szárny az új szabályrendszerben is az F1-ben marad – annak ellenére, hogy eredetileg már a követést és előzést segítő 2022-es szabályokkal ki akarták iktatni. „26-ban jóval alacsonyabb légellenállású autót akarunk, ehhez pedig szükség van a mozgatható aerodinamikára, amely a DRS-hez hasonló. Ezért nem gondolom, hogy a közeljövőben fogunk DRS nélküli autókat látni.”
Az aktív felfüggesztés nem lenne hatékony
Idén a delfinezés jelensége miatt került újra szóba az aktív felfüggesztés fogalma: az 1994-ben betiltott megoldás lényege, hogy körön belül változik az autó hasmagassága. Ez a légellenállás csökkentésére is használható lehetne, de Tombazis megkérdőjelezi a hatékonyságát.
„Lenne hatása, de nem akkora, mint a szárnyak mozgatásának. Az aktív felfüggesztésből pedig más gondok fakadhatnak: kiskapukat nyithat meg a csapatok számára az állítgatással. Célunk az is, hogy az autók továbbra is kihívást jelentsenek a versenyzőknek, ne lehessen könnyen módosítgatni az egyensúlyt, mert azzal csökkenne a vezetés jelentette kihívás” – magyarázta az FIA szakembere.