DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 29. hétfő
F1

Így működne az aktív aerodinamika 2026-ban

Egyelőre javaslat, hogy a DRS mellett más mozgó aerodinamikai elemek gyorsítsák az autókat az egyenesekben az új szabályrendszerben. Nikolas Tombazis, az FIA szakembere vázolta, hogyan működne.

Az egyik legalapvetőbb technikai szabály a Formula-1-ben, hogy az aerodinamikai elemek – leszámítva az állítható hátsó szárnyat, a DRS-t – nem mozoghatnak: időről időre visszatér a gyanú, hogy egyes csapatok a szabályt kijátszó elhajló szárnyakat fejlesztenek ki előnyszerzés céljából.

Az aktív aerodinamika célja a 2026-os szabálycsomag részeként az lenne, hogy a DRS mellett más légterelő elemek mozgatása segítse az autók aerodinamikai hatékonyságát: a mozgatható elemekkel csökkenthető az egyenesekben a légellenállás, ami növeli a végsebességet. Egyúttal az F1 küldetését, az üzemanyag-hatékonyságot is elősegíti.

„Több energiát akarunk megspórolni egy körön, nem akarunk annyi üzemanyagot elégetni. A motorszabályok részéről is ez a cél az elektromos hajtás nagyobb és belsőégésű motor kisebb használatával” – mondta Nikolas Tombazis, az FIA együléses részlegének vezetője a The Race-nek. „Emellett az autó kevesebb energiát fogyaszt, ha kevesebb energia veszik kárba azzal, hogy kevesebb levegőt kell eltolni az útból – magyarán kisebb a légellenállás. A kanyarsebességet azonban nem akarjuk feláldozni cserébe, ezért a nyilvánvaló irány egy mozgatható hátsó szárny vagy hasonló megoldás, amely lehetővé teszi, hogy az autók az egyenesben kisebb légellenállással működjenek.”

A Ferrari így képzelte el „a közeljövő” F1-es autóját – még 2015-ben


Az elképzelés szerint az autóknak két aerodinamikai specifikációja lenne, melyek között gombnyomással lehetne váltani: egy nagyobb leszorítóerejű a kanyarokra, egy kisebb légellenállású az egyenesekre. A kapcsolgatás a teljes versenyen lehetséges lenne, nem attól tennék függővé, milyen közel van az elöl haladó autó, ellentétben a DRS-sel.

„Az idő száz százalékában használható lenne. A DRS-en túlmutató megoldásokat keresünk. Az autóteljesítménynek két változata lenne, plusz ezen felül a DRS” – magyarázta Tombazis. A szakember hozzátette, úgy gondolja, az előzést segítő állítható hátsó szárny az új szabályrendszerben is az F1-ben marad – annak ellenére, hogy eredetileg már a követést és előzést segítő 2022-es szabályokkal ki akarták iktatni. „26-ban jóval alacsonyabb légellenállású autót akarunk, ehhez pedig szükség van a mozgatható aerodinamikára, amely a DRS-hez hasonló. Ezért nem gondolom, hogy a közeljövőben fogunk DRS nélküli autókat látni.”

Az aktív felfüggesztés nem lenne hatékony

Idén a delfinezés jelensége miatt került újra szóba az aktív felfüggesztés fogalma: az 1994-ben betiltott megoldás lényege, hogy körön belül változik az autó hasmagassága. Ez a légellenállás csökkentésére is használható lehetne, de Tombazis megkérdőjelezi a hatékonyságát.

„Lenne hatása, de nem akkora, mint a szárnyak mozgatásának. Az aktív felfüggesztésből pedig más gondok fakadhatnak: kiskapukat nyithat meg a csapatok számára az állítgatással. Célunk az is, hogy az autók továbbra is kihívást jelentsenek a versenyzőknek, ne lehessen könnyen módosítgatni az egyensúlyt, mert azzal csökkenne a vezetés jelentette kihívás” – magyarázta az FIA szakembere.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: