DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Mennyit nyerhetett a szabályszegéssel a Red Bull?

Mindkét érintett szezonban világbajnok lett Max Verstappen és másodjára úgy fest, hogy a csapat is. De pontosan mit is jelent egy ilyen mértékű költségtúllépés és miért óriási probléma ez?

A RacingNews365.com forrásai szerint a Red Bull 1,8 millió dollárral léphette túl a 2021-es költségkeretet és a portál azt is tudni véli, hogy miért: információik szerint az energiaitalosok négymillióval a határ alatt jártak, de a végösszeg mégis túlköltekezést mutat. A RN365 úgy tudja, hogy az alkalmazottak étkeztetése 1,2 millió dollárba került, a felmondási idők és betegszabadságok 800 ezer dollárt tettek ehhez hozzá, de ezen felül a tartalékalkatrészek költsége és adózási költségek is átfordították a mérleget, így végül mínuszba kerültek.

Sajtóértesülések szerint az FIA megtette a maga ajánlatát a Red Bull felé, ha a csapat ezt aláírja, azzal elismeri a szabályszegést, elkerüli a súlyosabb büntetést, viszont rábólint egy kisebb retorzióra, ami nem lehet pontlevonás és állítólag a következő évek költséglimitének csökkentése sem. A The Race szerint ilyen esetben pénzbírságot, publikus figyelmeztetést, felfüggesztést a versenyhétvége egy vagy több szakaszáról (de nem magáról a futamról), valamint aerodinamikai és egyéb tesztkorlátozást vonhat magával, ha Christian Hornerék aláírják a dokumentumot.

A RacingNews365 technikai elemzője, Paolo Filisetti viszont áttekintette, hogy mit is jelenthet ez az állítólag 1,8 milliós túlköltekezés. A szakember szerint egymillió dollár azt jelenti, hogy nyolc extra mérnököt alkalmazhat egy csapat, amellyel jelentősen felgyorsíthatja a fejlesztési folyamatot, a kutatást, az elemzést, így sokkal gyorsabban érkezhetnek meg a szükséges fejlesztések és sokkal biztosabb megoldásokról beszélhetünk, jelentősen csökken annak esélye, hogy mellélőjön a csapat. 

-00122041_945



Kétmillió dollár (és az 1,8 elég közel van ehhez) már nemcsak a munkavállalók számát lehet megemelni, hanem (számításai szerint) 35%-kal gyakrabban lehet új alkatrészt bemutatni. Ez a gyakorlatban Filisetti szerint azt jelenti, hogy körülbelül négy új specifikációjú első és hátsó szárnyat képes megfelelő mennyiségben megtervezni és legyártani egy istálló. Három milliónál már öt teljesen új padlólemezt is elkészíthet egy csapat és a kismértékű szabályszegés határáig minden egyes millió további 35%-ot jelent a fejlesztési sebesség kapcsán.

A probléma pedig mindezzel leginkább az, hogy milyen eredmények születtek a túllépés miatt. 2021-ben az utolsó körben nyerte meg a világbajnoki címet Max Verstappen, az említett számok ismeretében talán nem túlzás megállapítani, hogy a költségtúllépés nélkül könnyen alakulhatott volna ez fordítva is, ami pedig még ennél is nagyobb gond, hogy a 2021-es költségtúllépés megalapozta a 2022-es sikereket is, amely egyéni és konstruktőri vb-címet jelentett ebben az esetben. A tavaly elköltött pluszpénzekből juthatott az idei autóra, ami már önmagában előny, de mivel a Red Bull szerint értelmezési vitában van az FIA-val, így a logika szerint idén is elkövette ugyanazokat a hibákat a költségvetésével, mint tavaly, ami ha igaz, 2023-ra is megágyazott a csapat fölényének.

Filisetti szerint is minimum két egymást követő szezonra van jelentős hatással egy költségtúllépés, ha pedig egymást követő két évben sem fért bele a keretbe a csapat, az óriási előny. Nem véletlen, hogy a szabályokat betartó riválisok kőkemény büntetést követelnek, amit a jelek szerint az FIA nem nagyon akar megadni: ugyanis nincs olyan „kis szabályszegés”, amit a szőnyeg alá lehet söpörni azzal, hogy az jelentéktelen – mert akkor innentől bármire ezt mondhatjuk.

Ha így gondolkodunk, akkor lehessen 5%-on belüli eltérés a motorok hengerűrtartalmában, a féktárcsák méretében, a szárnyak méretében és elhajlásában, az autók súlyában, szélességében, az átáramló üzemanyag mennyiségében, hogy felhozzunk egy-két abszurd technikai példát, de akár sportszabályzati példaként is hasonló súllyal bírna, ha mondjuk a fehér vonal minimális átlépése, a pályahatárok 5%-on belüli megsértése csak ejnye-bejnyét érne. Nem, ez ugyanolyan jelentős tilosban járás, mint az említettek – ha például Sebastian Vettel hungaroringi második helyét elvették azért, mert valamilyen okból nem tudták levenni az előírt mennyiséget az üzemanyagból, akkor most sincs miről beszélni.

Az FIA-nak nagyon óvatosan kell eljárnia: mivel még csak most zárult le az első ilyen jellegű vizsgálat, most kell precedenst teremtenie a későbbiekre nézve – ha a szőnyeg alá söprik az ügyet, akkor innentől mindenki túlköltekezéssel fog számolni és majd utólag benyeli a büntetést. Hiszen onnantól kötelező lesz kinyitni ezt a kiskaput: ha egy túlköltekezéssel egy-két tizedmásodperccel gyorsabb autót lehet csinálni, majd utólag kapnak érte egy ejnye-bejnyét, akkor gondolkodni sem fognak rajta.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: