DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Egyezkedni próbál az FIA a Red Bull-lal

A szövetség megállapodást kínált fel a csapatnak a költségsapka megszegéséről: ennek elfogadásával a Red Bull beismerné a szabályszegést, cserébe enyhébb büntetést kapna. Ha az istálló elutasítja, egy független testület vizsgálja tovább az ügyet. Austinban Max Verstappen is hangsúlyozta, a Red Bull ártatlannak tartja magát.

A Nemzetközi Automobil Szövetség lassan két héttel ezelőtt jelentette be, hogy a Red Bull átlépte a költséghatárt a 2021-es szezonban, egy „kisebbnek” minősülő, öt százalék alatti mértékben. Azóta a sportágat követők várják a hírt arról, milyen büntetést kap az istálló, ezernyi nyilatkozat elhangzott mindkét oldalról – a csapat állítja, ők a határon belül maradtak, a riválisok példás büntetést akarnak –, de fejlemény eddig nem érkezett.

Hivatalos állásfoglalás az USA Nagydíj pénteki médianapján sem hangzott el, a BBC információi alapján azonban azt már tudni lehet, mi a fennakadás oka. A hírek szerint az FIA elküldte a csapatnak az „elfogadott szabályszegésről szóló megállapodást”. A dokumentum – amelynek lehetősége szerepel a költséghatárra vonatkozó pénzügye szabályokban – aláírásával a Red Bull elismeri, hogy megszegte a szabályokat, és egyben elfogadja a megállapodásban részletezett büntetést is.



Nem ismert, hogy milyen büntetési tétel szerepel a dokumentumban, de a The Race szaklap felsorolja, miket tesz lehetővé a szabálykönyv a felkínált megállapodás esetében: pénzbírságot, publikus figyelmeztetést, felfüggesztést a versenyhétvége egy vagy több szakaszáról (de nem magáról a futamról), valamint aerodinamikai és egyéb tesztkorlátozást. Fontos azonban, hogy csak enyhébb büntetési tételek szerepelhetnek a megállapodásban: amennyiben az FIA felajánlja az egyezséget, nem lehetséges pontlevonás vagy későbbi költséglimit csökkentése.

A megállapodás alapvetően csak enyhébb büntetési tételeket tartalmazhat, azaz garantálja, hogy elfogadásával a Red Bull elkerüli a súlyosabb szankciót. Ha azonban a csapat meg van győződve arról, hogy valóban betartotta a pénzügyi szabályozást, és úgy érzi, ezt bizonyítani is tudja, van egy másik lehetősége. Ha a Red Bull elutasítja a megállapodást, az ügy egy független pénzügyi jogi szakértőkből álló testület elé kerül, amely felülvizsgálja az FIA döntését, és határoz arról, történt-e szabálytalanság, valamint milyen büntetés jár érte.

 

Ami bizonyos, a Red Bull kommunikációja jelenleg arról szól, saját meggyőződésük szerint nem történt szabályszegés. Ezt nyomatékosította Max Verstappen is a csütörtöki sajtótájékoztatón:

„Erősen hiszünk benne. Ez az oka, amiért arról tárgyalunk velük, hogy bebizonyítsuk az igazunkat. De végső soron ez nem rám tartozik, én a pályára összepontosítok. Tudtuk, hogy ügy lesz belőle, de őszintén hiszünk az igazunkban” – mondta Austinban Verstappen. Amikor arról kérdezték, a Red Bullnak alá kellene-e írnia az egyezséget, csak annyit mondott, majd kiderül, ha a csapat egyáltalán eljut odáig.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: