Szokatlan rajtráccsal indult a Formula-1 történetének első Katari Nagydíja a reflektorok fényében: a pole-pozíciót megszerző Lewis Hamilton mögött Pierre Gasly, Fernando Alonso és Lando Norris sorakozott fel, miután Max Verstappen másodikról hetedik, Valtteri Bottas harmadikról hatodik helyre esett vissza büntetése miatt – az időmérő Q3-as szakaszában nem lassítottak sárga zászló miatt, amelyet épp a hátrasorolásokból profitáló Gasly miatt lengettek.
Hamilton remekül kapta el a rajtot, mögötte Gasly és Alonso feszült egymásnak, a rutinos spanyol pedig a második helyet is átvette az Alpine-nal. Max Verstappen kanyarok alatt három helyet nyert és negyedikként fordult – Alonsót is támadta, de a spanyol bezárta előtte a kaput, futólag a porra terelve a Red Bullt –, Valtteri Bottas viszont pocsékul mozdult el, a 11. helyig esett vissza. Még nála is több pozíciót veszített a tizedikként rajtoló Sebastian Vettel, aki a 17. pozícióban kötött ki.
Verstappen a 4. körben Gasly, egy körrel később Alonso mellett húzott el a célegyenesben DRS-sel, így gyorsan visszaszerezte a rajtbüntetés előtti második helyet – Hamilton előnye azonban már 4 másodpercre rúgott, ráadásul Verstappen az első szárny sérülésére gyanakodott, ami rányomta bélyegét tempójára, és kerülnie kellett a rázóköveket.
Ezalatt Bottas egyetlen helyet sem javított, továbbra is a pontzónán kívülre volt szorulva, míg Sergio Perez nyolcadikként haladt – a két bajnokesélyes így csapattársi segítség nélkül maradt. A mexikói egy sikertelen próbálkozás után hamarosan megelőzte Carlos Sainzt, majd Esteban Ocont is, Bottasra viszont Toto Wolff szólt rá, hogy támadja az előtte levő autókat.
Katarban, ahol a Pirelli kétkiállásos stratégiát jósolt, az első kiállások – lágyon startoló versenyzőkkel – a 10. körben elkezdődtek, mikor Yuki Tsunoda jött ki cserére. Az első 10-ből Pierre Gasly cserélt legkorábban, a 19. körben pedig Verstappen is jött, egy körrel később pedig a Mercedes reagált Hamiltonnal: mindketten kemény keveréket kaptak, Verstappen pedig akkora előnyt épített ki Alonsóval szemben, hogy a második helyre vissza tudott térni.
Eközben Perez a negyedik helyre lépett előre, miután Lando Norrist is megelőzte, Bottas pedig, miután végre összekapta magát és megkezdte a felzárkózást, a brit mögött hatodikként haladt. A két versenyző eltérő stratégiával hajtott a harmadik helyre: Perez röviddel a vezető páros mögött kiállt, Bottas viszont megkísérelte elhúzni a kerékcserét, és egyetlen kiállással teljesíteni a nagydíjat.
Alonso a 23. kör végéig óvta a lágy abroncsokat, melyeken startolt, és csak a kör végén állt ki keményekért a harmadik helyről. Virtuálisan tartotta a pozíciót, hiszen a csere után is maradt másfél másodperces előnye Perezhez képest. A páros öt körrel később csapott össze: az első három kanyarban kerék kerék mellett haladt, de Perez végül átvette a pozíciót – ekkor már negyediket, hiszen mindenki kiállt előlük, leszámítva az egy kiállásos taktikán levő Bottast, aki a mezőnyből egyedüliként nem járt még a bokszban.
Drámai fordulat jött a 34. körben: a kiállás nélkül harmadikként autózó Bottas bal első defektet kapott a pálya elején, a sóderágyba is kicsúszott, majd leérő padlólemezével szikrákat hányva teljesítette a kört – Perez és Alonso még a pályán megelőzték. A Mercedes új orrkúpot is kapott, Bottas körhátrányban, a 14. helyen tért vissza, így dobogós esélyei teljesen elúsztak, a rizikós stratégia nem jött be.
A dráma után lecsendesedett a futam képe: a versenyzők – kezdve a két AlphaTaurival – megkezdték a második kerékcserék körét, Verstappen és Perez a 41-42. körben érkezett, majd Hamilton is kiállt közepes keverékért. A két bajnokesélyes első-második helyre tért vissza, nyolc másodperces differenciával, Perez viszont a hetedikre. Innen kellett megelőznie dobogós helyért az egy kiálláson levő versenyzőket: a legközelebbitől kezdve Strollt, Ocont, Norrist és Alonsót, aki arra kérte csapattársát, „védekezzen úgy, mint egy oroszlán” – visszautalva saját hungaroringi erőfeszítéseire. Az Alpine franciája meg is tette a szolgálatot, keményen tartotta a pozíciót, de a Red Bull sebessége ellen nem tudott mit kezdeni.
Bottas megpróbálkozott a pontszerzéssel, de hat körrel a vége előtt feladta a futamot a 12. helyről, meglepő módon a verseny első kiesőjeként, ezzel egyidejűleg pedig újabb defekt történt, George Russell bal elsője is felmondta a szolgálatot. Egy körrel később csapattársa, Nicholas Latifi is így járt 30 körös kemény abroncsaival: a kanadai állította, még csak vibrációt sem érzett. A kanadai nem tért vissza a bokszig, így rövid idő alatt kettőre emelkedett a kiesők száma.
A Red Bull a futamon esélytelen volt a második helynél jobbra, de a leggyorsabb körért járó pluszpont számított a bajnokságban. Verstappen már a használt közepeseken megfutotta az addigi legjobbat, majd az utolsó két körre a bokszba jött egy szett lágyért – akkora előnye volt Alonsóhoz képest, hogy ezt szabadon megtehette, ráadásul egy rövid virtuális biztonsági autós fázis is segítette, amelyet törmelék miatt rendeltek el. A holland végül közel egy másodpercet javítva előző legjobbján egy 1:23,196-ot repesztett, így megszerezte a bónuszt.
Hamilton megfoghatatlan volt a Katari Nagydíj során, amelyet rajttól a célig vezetett. A brit és Verstappen mögött Fernando Alonsót segítette a VSC-fázis: az egy kiállásos stratégián levő spanyolt nem tudta utolérni a kétszer kiálló Perez, így az Alpine visszatérője 2014 után újra F1-es dobogóra állt.
A középmezőnyben az egy kiállás bizonyult kifizetődőnek: a negyedik Perez mögött ezen a stratégián ért célba Ocon – az Alpine rengeteg pontot zsebelt be a hétvégén –, Stroll, valamint Sainz és Leclerc. Norris második kiállása után csak a kilencedik helyig jutott, az utolsó pontot pedig Vettel szerezte, aki első körös hibája után azért visszaférkőzött az első tízbe. Hogy mennyire nem vált be a két kiállás, azt Pierre Gasly esete mutatja: a francia a második rajtkockából csupán 11. pozícióban végzett.
A Katari Nagydíj eredménye:
Versenyző | Csapat | Idő/hátrány | |
1 | Lewis Hamilton | MERCEDES | 1:24:28.471 |
2 | Max Verstappen | RED BULL RACING HONDA | 25.743 |
3 | Fernando Alonso | ALPINE RENAULT | 59.457 |
4 | Sergio Perez | RED BULL RACING HONDA | 62.306 |
5 | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | 80.570 |
6 | Lance Stroll | ASTON MARTIN MERCEDES | 81.274 |
7 | Carlos Sainz | FERRARI | 81.911 |
8 | Charles Leclerc | FERRARI | 83.126 |
9 | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | 1 kör |
10 | Sebastian Vettel | ASTON MARTIN MERCEDES | 1 kör |
11 | Pierre Gasly | ALPHATAURI HONDA | 1 kör |
12 | Daniel Ricciardo | MCLAREN MERCEDES | 1 kör |
13 | Yuki Tsunoda | ALPHATAURI HONDA | 1 kör |
14 | Kimi Räikkönen | ALFA ROMEO RACING FERRARI | 1 kör |
15 | Antonio Giovinazzi | ALFA ROMEO RACING FERRARI | 1 kör |
16 | Mick Schumacher | HAAS FERRARI | 1 kör |
17 | George Russell | WILLIAMS MERCEDES | 2 kör |
18 | Nikita Mazepin | HAAS FERRARI | 2 kör |
Nicholas Latifi | WILLIAMS MERCEDES | DNF | |
Valtteri Bottas | MERCEDES | DNF |