Mikor vonulnak vissza az F1 pilóták és legendák?
Aki követi a Formula-1 világát, tudja, hogy sok pilóta nem önszántából hagyja ott az adrenalinnal telített köröket és villámgyors autókat, hanem arról értesül egy szezon végén, hogy a szerződését többé nem újítják meg.
Azonban, akinek megadatik a döntés, hogy ő mondja ki, hogy mikor vonul vissza, ezt általában a 30-as éveik során vagy a 40-es éveik elején teszik meg, mint például Kimi Raikönnen, aki idén szeptemberben jelentette be a visszavonulását, 42 éves születésnapja után.
Magánélet és nyugdíj
Kimi Raikönnen
Kimi Raikönnen azt nyilatkozta, hogy a továbbiakra mindössze annyi terve van, hogy minél több időt a családjával szeretne tölteni, és hogy örülni fog, hogy nem kell újabb és újabb beosztásokat látnia majd. Kíváncsian várjuk, hogy a családi élet mennyiben tölti majd ki az F-1 legenda mindennapjait és vajon találkozunk-e majd Raikönnen nevével a jövőben a (sport)hírekben.
Michael Schumacher
Michael Schumacher az aktív versenyévek után (2006-ban) még segítette a Ferrari csapatát, miután eltörölték a kipörgésgátlókat, majd 2010-ben és 2011-ben, elég nagy meglepetésre ismét a versenypályán találkozhattunk vele, ekkor már a Mercedes színeiben.
Ezután azonban valóban visszavonult és ekkor tinédzser gyerekeivel is több időt tölthetett, Svájcban él, ahol az ország egyik leggazdagabb lakosa és a család sok időt töltött Norvégiában, ahol a télisportoknak szenteltek sok időt, majd a francia Alpoknál folytatták ezt a tevékenységet. De Schumachernek maradt ideje UNESCO nagykövetként olyan projekteket is elindítania, mint egy iskola építése Szenegálban, Afrikában, egy szarajevói klinika felépítése Európában és a dél‑amerikai Peruban egy központot megnyitnia, amely utcagyerekeknek igyekszik segíteni.
Schumacher hobbijai között van a gokart, a foci, a síelés, a motorozás, a sziklamászás és a lovaglás is.
2013-ban szomorú hírrel került be a sajtó körforgásába: súlyos síbalesetet szenvedett, amely után elvesztette az eszméletét és kómába esett. Közel fél évvel, pontosan 170 nappal a baleset után hagyhatta el a grenoble-i kórházat, majd Lausanne-ba, Svájcba szállították, ahol a rehabilitációja folytatódott. Sajnos most, évekkel később sem tud kommunikálni a külvilággal.
Niki Lauda
Andreas Nikolaus Lauda repülőtársaságot alapított, Lauda Air néven, de 7 évvel visszavonulása után visszatért a Formula-1 világába, igaz, nem pilótaként, hanem tanácsadóként, a Ferrarihoz. Az első repülőtársasága sokáig veszteséges maradt, majd 2001-ben be kellett zárnia és azután, hogy rövid ideig felügyelte a Jaguár Formula-1-es csapatának a munkáját, szakkommentátor lett a német RTL-nél és a Mercedes F1 csapatának igazgatójává vált.
Lauda, aki 1991-ben, 14 év házasság után elvált chile-i-osztrák feleségétől, Marlene Knaustól, 2008-ban ismét házasságot kötött, ekkor Birgit Wetzingerrel, aki légiutas-kísérő volt a repülőtársaságában és 30 évvel fiatalabb nála. Laudánal két gyereke született az első házasságából és ikrei a másodikból.
Baumgartner Zsolt
Aki már 20 évvel ezelőtt is elolvasott egy-egy sporthírt, emlékezhet, hogy mekkora izgalom uralta Magyarországot, amikor versenypályára lépett az eddigi egyetlen magyar F1 pilóta, a debreceni Baumgartner Zsolt. Nemcsak magyarként, de a régióból (Közép- és Kelet-Európa) is ő az egyetlen, aki valaha pontot szerzett a Formula-1 története során, Indianapolisban, 2004-ben.
Baumgartner rövid pályafutása nem emelte a Formula-1 legendák sorába, manapság pedig találkozhattunk vele az F1 Experience pilótájaként, aki Palvin Barbarát és az FC Barcelona volt hátvédjét, Carlos Puyolt is fuvarozta.
Baumgartner idén január 1-jén lett 40 éves, háromgyerekes édesapa, feleségével, Bartalis Zsófiával él, aki régebben öttusában junior világbajnok is volt. Ő a Formula-1-ből nem szerzett olyan pénzeket, mint az előbb felsoroltak, ezért többek között édesapja cégében is aktív.
De kimondhatjuk, hogy ahogy nincs két ugyanolyan ember, nincs két ugyanolyan, vagy a magánéletében rendkívül hasonló Formula-1-es pilóta sem. Így minden egyes pilótánál lehetőségek tárháza áll rendelkezésre: ennek egyik oka a nagyon stabil pénzügyi háttér.
Egy átlag magyar és egy Formula-1-es legenda nyugdíja
Az nyilvánvaló, hogy semmilyen ország átlagos nyugdíja nem fog olyan életvitelt biztosítani nekünk, mint egy F-1 legenda esetében. Magyarországon az átlagos nyugdíj jelenleg valamivel 140.000 Ft feletti összeg havonta, azonban jó tudni, hogy az átlag és a medián nyugdíj eltér – ez azt jelenti, hogy míg az átlagos összeg 140.000 Ft, az összes nyugdíjas fele ennél alacsonyabb összeget visz haza havonta: a medián nyugdíj 127.000 Ft havonta.
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a kedves olvasónak is ilyen összegből kell majd túlélnie, de ha jelenleg menne nyugdíjba és ennél több pénzt kapna, az azt jelentené, hogy az ország szerencsésebb felébe tartozik, ebből a szempontból.
Azonban az sehol nincs kőbe vésve, hogy valóban ennyi nyugdíjjal kell eltöltenünk a 60-as, 70-es, 80-as stb. életéveinket.
Azt nem ígérjük, hogy egy szokásos (vagy közel bármilyen) munkavégzés után Svájc leggazdagabb állampolgárai között leszünk 8-900 millió frankos vagyonnal, de ez nem azt jelenti, hogy nem érdemes előre gondolkodnunk és megpróbálni javítani a pénzügyi helyzetünkön a nyugdíjba vonulásunk előtt.
Milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a nyugdíj növelésére?
Az állami nyugdíjat megnövelni csak olyan módon lehet, amellyel a legtöbben tisztában vannak: ilyenek a szolgálati idő növelése (több évnyi munka) és a magasabb fizetéssel járó magasabb járulékok befizetése. Igaz, olyan lehetőség is van, hogy aki most KATA vállalkozóként dolgozik, az választhat más adózási formát is, amiből jobb nyugdíjösszegek jönnek ki – de ennek természetesen az ára a magasabb adók és járulékok befizetése.
Azonban vannak más módszerek is, többek között a nyugdíj előtakarékosságok, amelyek esetében adó visszaigénylésre is van lehetőség. Ezek a nyugdíj előtakarékossági számla (NYESZ), az önkéntes nyugdíjpénztár (ÖNYP) és a nyugdíjbiztosítás is.
Mielőtt megnyitnánk az egyik ilyen számlát, érdemes egy kicsit utánaolvasni, kinek melyik kategória áll legközelebb a személyiségéhez és érdemes egy független szakértővel is beszélni fél – egy órát: ez ingyen van és valószínűleg több hasznos információt tartalmaz majd, mint amit a neten találna az ember akár kétszer ennyi idő alatt.