Valtteri Bottas motorcserés büntetése után Max Verstappen vághatott neki a pole-pozícióból a Formula-1-es szezon tizennegyedik futamának, a monzai Olasz Nagydíjnak – amelyen a mezőny nem volt teljes, Yuki Tsunoda ugyanis műszaki gondok miatt nem tudott elrajtolni, míg csapattársa, Pierre Gasly csak a bokszból rajtolt el erőforrás- és váltócsere okán, de aztán néhány kör után ő is kiállt a versenyből.
A start utáni elrugaszkodást Daniel Ricciardo kapta el a legjobban, aki az 1-es kanyarhoz érve átvette a vezetést a McLarennel. Verstappent pedig a második sikánnál már a Lando Norrist lerajtoló Lewis Hamilton támadta, a holland azonban keményen leszorította a pályáról világbajnoki riválisát, akit így visszaelőzött a mclarenes honfitársa – a felügyelők azonban nem vizsgálták az esetet. Hátrébb Antonio Giovinazzi keveredett kalamajkába a Ferrarikkal: az olasz Carlos Sainzra húzta rá az autót, ennek azonban az Alfa Romeo pilótája itta meg a levét és a falba forgott – emiatt rövid ideig virtuális biztonsági autós fázis is életbe lépett, míg az olaszt öt másodperces büntetéssel sújtották.
A VSC után Ricciardót Verstappen, Norrist pedig Hamilton nem igazán tudta támadni, hiába autóztak egy másodpercen belüli távolságra a McLarenektől, míg a két páros között nagyjából három szekundum volt a különbség. A 13. körben aztán Hamilton odaért Norrisra, de a fiatal brit remekül védekezett, így megtartotta a harmadik pozíciót a hétszeres világbajnokkal szemben. A másik Mercedes ellenben több előzést is bemutatott: a mezőny végéről felzárkózó Bottas a táv negyedéhez érve már a pontszerzők között haladt. Éppen a finn mögött láthattunk koccanással záruló csatát is: Esteban Ocon szorította le a féktávon Sebastian Vettelt – ezért az Alpine-versenyzőt is megszórták öt másodperccel.
A 22. kör végén aztán megkezdődtek a kerékcserék az élen: Ricciardo jött először az első helyről. Egy körrel később érkezett Verstappen, akinek azonban nagyon lassú volt a kiállása, így esélye sem volt átugrani az ausztrált. Hamilton ellenben a pályán előzte meg Norrist, így a mercedeses ekkor átvette a vezetést! A dráma viszont a brit bokszkiállása után jött el: Hamilton épp Norris és Verstappen mellett ért vissza a pályára, a holland pedig az első sikán külső ívén egyből megtámadta ellenfelét – ennek azonban ütközés lett a vége, a Red Bull Hamilton Mercedesén landolt! A két világbajnoki aspiránsnak ezzel a kavicságyban ért véget a monzai futam, a pályára pedig beküldték a biztonsági autót. Az incidens a futam után vizsgálni fogja a felügyelőség.
A safety car mögött Ricciardo, Charles Leclerc, Norris volt a sorrend, a monacóinak ugyanis jól jött ki a biztonsági autós fázis a kerékcseréje szempontjából. Az újraindítást követően azonban Norris azonnal, kemény manőverrel levadászta Leclerc-t, így a két McLaren haladt az élen! A ferrarist ráadásul hamarosan Sergio Perez, valamint a parádés felzárkózást produkáló Bottas is megelőzte. A mexikói manővere ugyanakkor nem volt szabályos, ezért őt is öt másodperccel időbüntetéssel sújtották a stewardok. Perez ennek ellenére keményen védekezett, amikor Bottas megtámadta őt, sőt a Red Bull-os vissza is tudta venni a finntől a pozíciót.
A futam hajrájában volt egy újabb VSC-fázis Nyikita Mazepin leálló autója miatt – az oroszt egyébként szintén szankcionálták előtte a csapattárssal, Mick Schumacherrel történt incidense okán. Ez azonban nem zavarta meg a McLareneket: Ricciardo a szezon korábbi részében látott haloványabb produkció után megnyerte a versenyt, Norrisszal a sarkában – ezzel a 2012-es Brazil Nagydíj óta először diadalmaskodott a wokingi alakulat, ráadásul rögtön kettős győzelmet ünnepelhettek (erre pedig a 2010-es montreali verseny óta nem volt példa)! A pályán Perez futott be harmadikként, de az említett öt másodperces büntetés miatt végül Bottasé lett a pódium alsó foka a rajtrács végéről indulva, sőt a Red Bull-ost még Leclerc is megelőzte a végelszámolásnál. Carlos Sainz hatodik helyen hozta be a másik Ferrarit, majd jött mögötte Lance Stroll az Aston Martinnal és Fernando Alonso az Alpine-nal. George Russell kilencedik helyével újfent pontot szerzett a Williamsszel, míg a top 10-et Ocon tette teljessé.
A futam végeredménye:
1. | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | |
2. | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1.747 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | 4.921 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | 7.309 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull/Honda | 8.723 |
6. | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 10.535 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 15.804 |
8. | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 17.201 |
9. | George Russell | Williams/Mercedes | 19.742 |
10. | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 20.868 |
11. | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 23.743 |
12. | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 24.621 |
13. | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 27.216 |
14. | Robert Kubica | Alfa Romeo/Ferrari | 29.769 |
15. | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 51.088 |
Kiesett: | |||
Nikita Mazepin | Haas/Ferrari | ||
Max Verstappen | Red Bull/Honda | ||
Lewis Hamilton | Mercedes | ||
Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | ||
Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda |