Talán korainak tűnhetett, hogy a bakui pálya promótere két és fél hónappal a verseny tervezett időpontja előtt bejelentette az Azerbajdzsáni Nagydíj elhalasztását a koronavírus-járványra hivatkozva, hiszen az addig hátralévő időben még rengeteget változhat a világegészségügyi helyzet – gondoljunk csak bele abba, hogy két és fél hónappal ezelőtt ez az új betegség még csak éppen felütötte a fejét Kínában, az első halálos áldozatot január 9-én jelentették be, ehhez képest mostanra az ország már járványmentesnek nyilvánította magát. Bakuban viszont nyomós érvet láttak a korai döntés mellett, méghozzá a melbourne-i fiaskóból tanulva, ahol minden és mindenki készen állt a versenyrendezésre, hogy aztán alig két órával az első szabadedzés megkezdése előtt a járványhelyzet fokozódása miatt mégis lefújják azt.
„Ha már történt egy precedens, akkor onnantól könnyebb együttműködni a többi érdekelttel, mert mindenki átlátja, min megyünk keresztül” – magyarázta a bakui pálya első embere, Arif Rahimov a gyors döntést a Racernek. „Egyetlen promóternek sem lenne szabad olyan helyzetbe kerülnie, mint amiben az ausztrálok találták magukat, tényleg sajnálom őket. Szörnyű, hogy min kellett átmenniük ezzel az utolsó pillanatban jött törléssel. A melbourne-i is egy ideiglenes pálya, ezért azt sejtem, hogy rengeteg időt, pénzt és energiát fektettek a felkészítésébe, hogy aztán az utolsó pillanatban kelljen elállniuk az egésztől. Most szerintem minden promóter azon dolgozik, hogy elkerülje ezt a helyzetet. A törölt versenyek nem teszik könnyebbé a helyzetünket, viszont általuk érthetőbben tudjuk elmagyarázni az álláspontunkat a másik félnek.”
Egy utcai pálya „megépítése” ugyan olcsóbb, mint egy tényleges versenypályáé, hiszen az utak már helyben vannak, ellenben ezt minden egyes évben újból és újból meg kell tennie az adott városnak, ami a festések, a korlátok, a biztonsági berendezések elhelyezésével jár, és ezt a folyamatot hónapokkal a nagydíj időpontja előtt megkezdik. Ez volt a fő oka a Monacói Nagydíj törlésének is – ekkora logisztikai, szervezési feladatot nem tudtak volna az év bármely pillanatában elvégezni. És emiatt halasztott viszonylag korán Baku is, ami persze esetükben még nem jelenti azt, hogy ne jelenhetnének meg a 2020-as versenynaptárban egy új időponttal.
„Még az előtt meghoztuk a döntést, hogy bármit is elkezdtünk volna a pálya építésével. A saját magunknak megszabott határidőnél ez volt az egyik legfőbb szempont” – magyarázta Rahimov. „Tényleg biztosra akartunk menni abban, hogy nem hajszoljuk magunkat felesleges kiadásokba – szörnyűség lett volna, ha elköltjük a pénzt a pálya elkészítéséhez, és aztán mégsem lesz rajta verseny. A határidőnk az építkezés megkezdéséhez március közepe volt, amit aztán egy héttel elhalasztottunk, majd pedig az utolsó napon, amikor már hozzá kellett volna fognunk a munkálatokhoz, meghoztuk a döntést a halasztásról.”
A 2020-as Formula-1-es szezon jelen állás szerint a június 14-i Kanadai Nagydíjjal startol, de a montrealiak sem teljesen biztosak abban, hogy ez így fog történni. Ráadásul ők is félig utcai pályával rendelkeznek, így hasonlóak a problémáik a bakuiakéihoz – a pálya vezetőiazt ígérik, hogy május 1-jéig kiderül, mi lesz a futamuk sorsa.