DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Nem az FIA, hanem a Ferrari lett nevetséges

Ha mást nem, annyit sikerült elérnie a Ferrarinak a Montreal-ügyben benyújtott felülvizsgálati kérelemmel, hogy áldozati bárányból egycsapásra nevetség tárgyává lettek. Mivel idén már nem először égnek, az embernek egyre inkább az a benyomása, hogy a Scuderiára jelenleg igaz a régi mondás, hogy „fejétől bűzlik a hal…”

Csütörtökön és pénteken reggel még azzal volt a tele a paddock, hogy a Ferrari „megdönthetetlen”, eddig még nem taglalt bizonyítékokat ásott elő Sebastian Vettel montreali ügyével kapcsolatban, ezeket előadva pedig biztosan „szétbombázzák” a sportfelügyelők kanadai döntését. A rendkívüli meghallgatásra a Ferrarit képviselő Laurent Mekies sportigazgató egy sárga mappával a kezében sétált be, majd 35 perc után távozott. A döntésre sem kellett sokat várni: a két hete hozott határozatot helybenhagyták, ami azonban az indoklásból kiderült, attól mindenki ledöbbent, aki él és mozog a paddockban.

mekies



Az FIA indoklása szerint a Ferrari által előadott hét bizonyíték közül ötöt már egyébként is tanulmányoztak a döntés meghozatalakor, szóval teljesen feleslegesen hozakodtak elő vele, a két nagy durranásként beharangozott újdonságra viszont túlzás nélkül lehet azt mondani, hogy nevetséges volt elővezetni azokat. Az még hagyján, hogy az egyik ismeretlennek titulált bizonyíték egy olyan videó volt, amelyet a FOM néhány napja már közreadott a közösségi médiában, mert ugye értő szemek előtt a látottak akár más értelmet is nyerhettek volna. Azt viszont, hogy az ex-pilóta Karun Chandhok futam utáni, a brit Sky Sports tévécsatornán adásba került videóelemzését is ütős bizonyítékként adták elő, az finoman szólva is szánalmas. Minden tisztelet a tizenegy F1-es nagydíjon indult indiainak, aki tévés szakértőként találta meg számításait, de mint azt többen is kellő önkritikával megjegyezték: őt körülbelül annyira lehet komolyan venni, mint bármely másik újságíró okoskodását. A helyzeten egyébként még az indiai is röhögött, sőt, a Twitteren feltette a kérdést: „Szóval küldhetem a számlát, Ferrari? Úgy értem, az ügyvédek küldik a számlákat, ha megnyernek egy ügyet, ha nem…”

Talán jogosan lehet feltenni a kérdést: ki a fene engedte, hogy a Ferrari ezzel a szedett-vetett csomaggal vágjon neki az FIA meghallgatásának? Nem gondoltak arra, hogy ezzel csupán annyit érhetnek el, hogy még azok szemében is nevetség tárgyává váljanak, akik eddig szimpatizáltak a csapattal? Ami Montrealban történt, azzal később még érvelni is lehetett volna, ha nem sikerül talpra állniuk a folytatásban, mondván, „tessék, ha azt a győzelmet nem veszik el, talán másképp alakult volna…!” Belekezdtek a felülvizsgálat kezdeményezésébe, ám ahhoz valóban egy ütős pakkot kellett volna összeállítani. Tapasztalt, rutinos csapatfőnök aligha adott volna engedélyt arra, hogy a mostani semmivel előálljanak, ez pedig sajnos újfent azt mutatja, hogy bár technikai igazgatóként zseniális volt Mattia Binotto, a teljes csapat felelős vezetőjeként még van mit tanulnia. A dolgok jelenlegi állása szerint nincs másról szó, minthogy egy remek, a maga területén nagyokat alkotó szakember jelenleg a nem megfelelő pozícióban próbál alakítani. Ez rajzolódik ki a szezon eddigi részének alakulása alapján is: remek előszezon, majd megtorpanás, visszaesés, furcsa és értelmezhetetlen magyarázkodások sorozata... Igaz, hogy a Scuderiánál óriási változások zajlottak le tavaly óta, ám egy olyan végletekig kiélezett környezetben, mint a Formula-1, a legfelső vezető szintjén egyszerűen nincs idő arra, hogy már abban a bizonyos bársonyszékben ülve gyűjtsön tapasztalatokat az illetékes vezér.

vet

„Nem kívánom kommentálni a döntést. Úgy gondolom, hogy mindenki számára nyilvánvaló, hogy mi itt a Ferrarinál nagyon csalódottak vagyunk magunk miatt és nagyon csalódottak vagyunk a rajongók miatt és a sportág miatt is” – mondta a szakvezető csütörtök délután, az FIA döntésének nyilvánosságra hozatala után tartott sajtóértekezleten, a dugig megtelt motorhome-ban, ahol az újságírók megdöbbenve nyugtázták a csapat kérését: senki ne kérdezze a vezért a döntésről. A helyszínről többen is olyan szájízzel távoztak: ha eddig nem volt elviselhetetlen a nyomás Binottón, most majd biztosan az lesz. Az olasz sajtó és közvélemény hírhedten kemény a Ferrari vonatkozásában, a márka vezérkara pedig hiába erősítette meg pozíciójában a gyenge idénykezdet ellenére több ízben is a technikai guruból lett csapatfőnököt, egyre többen számítanak arra, hogy a mostani égés akár meg is ingathatja a több ízben is hangoztatott bizalmat.

„Élvezem az új szerepkört, élvezem, hogy egy remek csapatban dolgozhatok, ahol remek a szellemiség, ahol mindenki összeszedett és azon dolgozik, hogy változtassunk a helyzeten. Semmi kétség, az eddigi eredményekkel nem lehetünk elégedettek, de vannak ötleteink, hogyan tudunk javítani az autó teljesítményén és hogyan tudunk változtatni a jelenlegi helyzeten. Nehéz most pozitívnak lenni, de nincs semmi gond” – fogalmazott a sajtóértekezleten Binotto azzal kapcsolatban, hogyan értékeli saját maga és a csapata jelenlegi helyzetét. 

bin

Nehéz elképzelni, hogyan lehet megtalálni a kiutat abból labirintusból, amelybe a Ferrari került idén: beszélnek fejlesztésekről, technikai rendbetételről, de mostani ügy egyértelműen azt mutatja, hogy az egészet talán egy kiadós átszervezéssel kellene kezdeni. Kérdés, hogy a márka vezetősége, John Elkann és a többiek hajlandóak-e bevállalni egy ilyen fajsúlyos lépést vagy sem. Annyi bizonyos, hogy mozdulniuk kell, ugyanis az olasz közvélemény előbb vagy utóbb őket kezdi szétcincálni, ezt pedig biztosan nem fogják megvárni…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: