Csütörtökön és pénteken reggel még azzal volt a tele a paddock, hogy a Ferrari „megdönthetetlen”, eddig még nem taglalt bizonyítékokat ásott elő Sebastian Vettel montreali ügyével kapcsolatban, ezeket előadva pedig biztosan „szétbombázzák” a sportfelügyelők kanadai döntését. A rendkívüli meghallgatásra a Ferrarit képviselő Laurent Mekies sportigazgató egy sárga mappával a kezében sétált be, majd 35 perc után távozott. A döntésre sem kellett sokat várni: a két hete hozott határozatot helybenhagyták, ami azonban az indoklásból kiderült, attól mindenki ledöbbent, aki él és mozog a paddockban.
Az FIA indoklása szerint a Ferrari által előadott hét bizonyíték közül ötöt már egyébként is tanulmányoztak a döntés meghozatalakor, szóval teljesen feleslegesen hozakodtak elő vele, a két nagy durranásként beharangozott újdonságra viszont túlzás nélkül lehet azt mondani, hogy nevetséges volt elővezetni azokat. Az még hagyján, hogy az egyik ismeretlennek titulált bizonyíték egy olyan videó volt, amelyet a FOM néhány napja már közreadott a közösségi médiában, mert ugye értő szemek előtt a látottak akár más értelmet is nyerhettek volna. Azt viszont, hogy az ex-pilóta Karun Chandhok futam utáni, a brit Sky Sports tévécsatornán adásba került videóelemzését is ütős bizonyítékként adták elő, az finoman szólva is szánalmas. Minden tisztelet a tizenegy F1-es nagydíjon indult indiainak, aki tévés szakértőként találta meg számításait, de mint azt többen is kellő önkritikával megjegyezték: őt körülbelül annyira lehet komolyan venni, mint bármely másik újságíró okoskodását. A helyzeten egyébként még az indiai is röhögött, sőt, a Twitteren feltette a kérdést: „Szóval küldhetem a számlát, Ferrari? Úgy értem, az ügyvédek küldik a számlákat, ha megnyernek egy ügyet, ha nem…”
Talán jogosan lehet feltenni a kérdést: ki a fene engedte, hogy a Ferrari ezzel a szedett-vetett csomaggal vágjon neki az FIA meghallgatásának? Nem gondoltak arra, hogy ezzel csupán annyit érhetnek el, hogy még azok szemében is nevetség tárgyává váljanak, akik eddig szimpatizáltak a csapattal? Ami Montrealban történt, azzal később még érvelni is lehetett volna, ha nem sikerül talpra állniuk a folytatásban, mondván, „tessék, ha azt a győzelmet nem veszik el, talán másképp alakult volna…!” Belekezdtek a felülvizsgálat kezdeményezésébe, ám ahhoz valóban egy ütős pakkot kellett volna összeállítani. Tapasztalt, rutinos csapatfőnök aligha adott volna engedélyt arra, hogy a mostani semmivel előálljanak, ez pedig sajnos újfent azt mutatja, hogy bár technikai igazgatóként zseniális volt Mattia Binotto, a teljes csapat felelős vezetőjeként még van mit tanulnia. A dolgok jelenlegi állása szerint nincs másról szó, minthogy egy remek, a maga területén nagyokat alkotó szakember jelenleg a nem megfelelő pozícióban próbál alakítani. Ez rajzolódik ki a szezon eddigi részének alakulása alapján is: remek előszezon, majd megtorpanás, visszaesés, furcsa és értelmezhetetlen magyarázkodások sorozata... Igaz, hogy a Scuderiánál óriási változások zajlottak le tavaly óta, ám egy olyan végletekig kiélezett környezetben, mint a Formula-1, a legfelső vezető szintjén egyszerűen nincs idő arra, hogy már abban a bizonyos bársonyszékben ülve gyűjtsön tapasztalatokat az illetékes vezér.
„Nem kívánom kommentálni a döntést. Úgy gondolom, hogy mindenki számára nyilvánvaló, hogy mi itt a Ferrarinál nagyon csalódottak vagyunk magunk miatt és nagyon csalódottak vagyunk a rajongók miatt és a sportág miatt is” – mondta a szakvezető csütörtök délután, az FIA döntésének nyilvánosságra hozatala után tartott sajtóértekezleten, a dugig megtelt motorhome-ban, ahol az újságírók megdöbbenve nyugtázták a csapat kérését: senki ne kérdezze a vezért a döntésről. A helyszínről többen is olyan szájízzel távoztak: ha eddig nem volt elviselhetetlen a nyomás Binottón, most majd biztosan az lesz. Az olasz sajtó és közvélemény hírhedten kemény a Ferrari vonatkozásában, a márka vezérkara pedig hiába erősítette meg pozíciójában a gyenge idénykezdet ellenére több ízben is a technikai guruból lett csapatfőnököt, egyre többen számítanak arra, hogy a mostani égés akár meg is ingathatja a több ízben is hangoztatott bizalmat.
„Élvezem az új szerepkört, élvezem, hogy egy remek csapatban dolgozhatok, ahol remek a szellemiség, ahol mindenki összeszedett és azon dolgozik, hogy változtassunk a helyzeten. Semmi kétség, az eddigi eredményekkel nem lehetünk elégedettek, de vannak ötleteink, hogyan tudunk javítani az autó teljesítményén és hogyan tudunk változtatni a jelenlegi helyzeten. Nehéz most pozitívnak lenni, de nincs semmi gond” – fogalmazott a sajtóértekezleten Binotto azzal kapcsolatban, hogyan értékeli saját maga és a csapata jelenlegi helyzetét.
Nehéz elképzelni, hogyan lehet megtalálni a kiutat abból labirintusból, amelybe a Ferrari került idén: beszélnek fejlesztésekről, technikai rendbetételről, de mostani ügy egyértelműen azt mutatja, hogy az egészet talán egy kiadós átszervezéssel kellene kezdeni. Kérdés, hogy a márka vezetősége, John Elkann és a többiek hajlandóak-e bevállalni egy ilyen fajsúlyos lépést vagy sem. Annyi bizonyos, hogy mozdulniuk kell, ugyanis az olasz közvélemény előbb vagy utóbb őket kezdi szétcincálni, ezt pedig biztosan nem fogják megvárni…