Kezdjük azzal, hogy tisztázzuk: egészen pontosan milyen szerepet tölt be a Francia Nagydíj szervezőbizottságában?
Megosztott szerepem van, mert funkcionálok a verseny nagyköveteként, ugyanakkor tanácsadó is vagyok a sportszakmai és operatív oldalon. Persze igyekszem mindenbe belefolyni, ahol szükség van rám.
Láttuk az évek során, hogy ön személyesen, F1-es csapatvezetőként nagyon sok erőt és energiát fektetett abba, hogy Franciaországnak 2008 után újra legyen nagydíja…
Ez igaz, nagyon régen elkezdtünk dolgozni azon, hogy az F1 visszatérjen hozzánk. 2010 környékén a francia miniszterelnök azt kérte tőlem és még néhány másik embertől, hogy hozzuk vissza a sportágat az országba. Neki is futottunk, de az erőfeszítéseink ellenére sajnos nem működött a dolog, pedig egészen közel jártunk. Másodszor is nekifutottunk, ekkor már a motorversenyzői múlttal is rendelkező politikus, Christian Estrosi támogatta a kezdeményezést. Szerencsére ekkor már sikerrel jártunk és tavaly végre visszatérhettünk a versenynaptárba.
A tavalyi futamot sok kritika érte, milyen változtatásokkal és újításokkal készülnek a mostani viadalra?
Jobb lesz a megközelíthetőség. Tavaly tényleg nagyon meggyűlt a bajunk a forgalmi dugókkal, a parkolási gondokkal és sok egyéb mással is. Most egy vadonatúj tervet dolgoztunk ki, az alapján, hogy mindenkit kikérdeztünk a tavalyi tapasztalatokról. Azon dolgoztunk az eltelt egy évben, hogy minden problémát megoldjunk. Az is kiemelt célunk, hogy a Francia Nagydíj egyedi tapasztalat legyen azok számára, akik ellátogatnak hozzánk. Szombaton Bob Sinclair, vasárnap Martin Solveig zenél majd, de sok egyéb más érdekesség és meglepetés is várja a rajongókat. Azt akarjuk, hogy nagy fieszta legyen, ahonnan mindenki úgy távozik, hogy megtapasztalták, milyen is az igazi francia Riviéra!
Komoly, tőkeerős szponzorokat és partnereket sikerült felsorakoztatni a verseny mellé, holott egyfolytában azt halljuk a világ minden tájáról, hogy egyre nehezebb megteremteni a megfelelő hátteret. Ön mit gondol erről?
Valóban, nagyon nehéz megtalálni a megfelelő partnereket. Viszont amikor van egy érdekes és értékes terméked, akkor számíthatsz rá, hogy sokan szeretnének a részesei lenni, és ez megkönnyíti a dolgot valamelyest. Szerencsére a mi termékünk eléggé attraktív és ennek köszönhetően a szponzorok és a partnerek is szívesen csatlakoznak hozzánk.
Kapcsolatban állnak a többi promóterrel, versenyrendezővel?
Igen, természetesen, még többel is, mint azt sokan gondolnák! Mindig próbálunk odafigyelni arra, hogy mások mit csinálnak. Úgy gondolom, hogy az mindenkinek jó, ha nem ellenfelekként tekintünk egymásra, hanem megpróbálunk minél jobb viszonyt kialakítani egymással és segíteni a másikat. Például ha valakinek van egy jó ötlete, azt mi is vagy más is tudja hasznosítani a saját nagydíján. Bennünket csupán egyetlen cél vezérel: olyan élményt adni a rajongóknak, ami felejthetetlen. Mindannyian azt akarjuk, hogy vasárnap este hatalmas mosollyal távozzanak.
Milyen a munkakapcsolat a sportág jelenlegi tulajdonosaival, a Liberty Mediával?
Erős ötéves szerződésünk van a versenyrendezésre vonatkozóan, és abban a fázisban vagyunk, amikor igyekszünk minél jobb kapcsolatot kiépíteni velük. Egyelőre csupán annyit tudok mondani, hogy jól megy a közös munka. Apró fennakadások persze mindig vannak, de ilyenek mindig előfordulnak, szóval semmi drámai. Szerintem nyugodtan mondhatom, hogy szépen épül a bizalom a közöttünk.
Ön egészen egyedülálló pályafutást mondhat magáénak, hiszen letette a névjegyét az autósportban szerelőként, mérnökként, pilótamenedzserként, csapatfőnökként pedig a McLarent leszámítva mindig mindenütt nyert…
Khm, szerintem csak egyetlen dolgot hagytam ki, ez pedig maga a versenyzés…
Soha nem késő elkezdeni!
Sajnos túl késő, ebben biztos vagyok. (nevet)
Komolyra fordítva a szót: hogyan lehetséges a széleskörű tapasztalatokat a jelenlegi szerepkörében a lehető legjobban felhasználni?
Minden tapasztalat nagyon hasznos. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az elmúlt két évtizedben vezethettem csapatokat F4-ben, F3-ban, F2-ben és az F1-ben is. Ezen idő alatt számos alkalommal bejártam a világot és megtapasztalhattam mindent, a különféle kultúrákat, promóciós és szervezési fogásokat, miegymást. Ezek között mindig meg lehet találni azokat, amelyeket érdemes hazavinni, amelyek illeszkednek a saját hazád kultúrájába, mentalitásába is. Azon vagyok, hogy az arra érdemes tapasztalataimat megosszam a honfitárs kollégákkal, építve ezzel a nagydíjunkat és annak színvonalát.
Korábban több ízben is említette, hogy szívesen látogat hazánkba, a Magyar Nagydíjra. Ön szinte minden lehetséges szempontból képes megvizsgálni ezt a kérdést: mi a titka a futamunknak?
A Magyar Nagydíj stabilitása egészen egyedi. Roppant meggyőző az a tény, hogy Monaco és Monza után a magyar verseny az, amely legrégebben szerepel megszakítás nélkül a versenynaptárban. Azt hiszem, hogy a Magyar Nagydíj sikerének kulcsa, hogy van igazi identitása a versenynek. Mit értek ezalatt? Amikor valaki odamegy, egy csodálatos városban találja magát, ahol sikeres és jól szervezett a nagydíj, nagyon sok rajongó van, a versenyzők és a csapatok is imádják a helyszínt, amelynek egészen egyedi a vonalvezetése. A futamnak igazi arculata van, éppen ezért nem meglepő, hogy ha megkérdeznénk az embereket, hogy hová akarnak menni a következő évben, a válaszok alapján Budapest biztosan benne van az első ötben. Nem véletlen, hogy olyan sok néző van mindig a Magyar Nagydíjakon, a rajongók szívesen térnek vissza erre a futamra.
Végezetül egy kérdés a jövőt illetően: ugyan a McLarennél nem alakultak jól a dolgok, de tervezi, hogy valamikor újra szerepet vállal az F1-ben, valamelyik csapat menedzsmentjében?
Most nagyon jól érzem magam, élvezem azt, amit csinálok. Ez megmutatta nekem azt, hogy bizony létezik élet a napi szintű paddock-jelenléten túl is, de maradjunk annyiban, hogy soha ne mondd, hogy soha…