DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Hamilton fent, Bottas lent

Bár idén elképesztő balszerencse üldözte Valtteri Bottast, tagadhatatlanul gyengébb teljesítményt nyújtott, mint ötszörös világbajnok csapattársa. Hol ment el ennyire ez a szezon?

Lewis Hamilton a 2018-as évad első felének jelentős részében kénytelen volt úgy versenyezni, hogy a Ferrari látszólag jobb autóval rendelkezett, mint a Mercedes. A tavalyi évben a lassú, technikás pályákon szenvedtek az Ezüst Nyilak, ám idén ez nem így történt, a Scuderia (különösen Sebastian Vettel) bárhol veszélyesnek (sőt, sokszor jobbnak) tűnt, mint a világbajnoki címvédő istálló.

Ráadásul a vörös autó megbízhatónak is bizonyult, Sebastian Vettel alatt idén egyszer sem mondta fel a szolgálatot. Lewis Hamilton azonban a lehető legjobban használta ki a Ferrarik megingásait és balszerencsés mozzanatait. Először Kínában végzett előrébb, mint Vettel, ott azonban nagy mázlija volt, hogy Max Verstappen kiütötte előle Vettelt és egyben saját magát is.

A leglátványosabban Németországban, Magyarországon és Olaszországban használta ki a riválisok megingását. Hockenheimben Vettel élete egyik legnagyobb hibáját elkövetve kiesett az élről, a középmezőnyből induló Hamilton pedig a kisebb esőt kihasználva megnyerte a versenyt. Az időjárás Magyarországon is kulcsszerepet játszott, a Q3-ban leszakadt az eső, az addig domináló Ferrarik pedig nem vették fel a versenyt a Mercedes duójával, az első rajtsoros indulást kihasználva pedig a futamot is dominálták az Ezüst Nyilak.

Monzában a Ferrari első soros indulását láthattuk, a brit mégis belehajszolta egy újabb hibába Vettelt, aki visszaesett, Hamilton pedig végül Raikkönent is bedarálta és győzött. A legtöbb szakértő szerint Lewis Hamilton pályafutása egyik legjobb idényén van túl, teljesítményében nehéz kivetnivalót találni. Végül 88 pontos előnnyel nyerte a bajnoki címet, fölényesebben, mint tavaly.

Vele ellentétben Valtteri Bottasnak gyakorlatilag semmi sem sikerült idén. A finn mindössze az ötödik helyen végzett az összetettben, a hibridéra bevezetése óta Mercedes-pilóta még sosem maradt le az első háromról a végső tabellán. Az év utolsó négy futamán csak négy ötödik hely sikeredett, ami rendkívül gyenge zárás. A tavaly három futamgyőzelmet arató pilóta idén egyszer sem állhatott a dobogó tetején, igaz, ebben számos alkalommal külső körülmények akadályozták.

Kínában jobb boksztaktikájának köszönhetően Sebastian Vettel elé került és a biztos győzelem felé száguldott, amikor a biztonsági autós időszakban rossz döntést hozott a Mercedes, nem hívta ki pilótáit kerékcserére. A Red Bull viszont igen, így a friss gumikkal Daniel Ricciardo mindenkin áthámozta magát és elorozta a győzelmet Bottas elől. Azerbajdzsánban már szinte fogta a kezében a győztesnek járó kupát a finn, amikor két körrel a vége előtt egy roncsdarabra futott, durrdefektet kapott és kiesett, elképesztő balszerencse.

Bottas hatalmas pechje Azerbajdzsánban

Németországban közvetlenül Hamilton mögül várta az újraindítást, frissebb abroncsokon, ám egyértelmű csapatutasítást kapott, hogy ne támadja társát, tartsa a második helyet. Oroszországban is vezette a versenyt Bottas, de nyílt utasítással parancsolta Hamilton mögé a Mercedes csapatfőnöke, így a finn ismét csak második le(hete)tt.

Bottas többször is nyerhetett volna, de...


Ám vezetésében is bőven akadt kivetnivaló, a huszonegy versenyből tizenegyet úgy fejezett be, hogy lemaradt a dobogóról, ez a szám Lewis Hamilton esetében mindössze három. Bár az időmérős különbség Hamiltonhoz képest átlagban alig több, mint másfél tizedmásodperc, azt a kis apró pluszt mindig az ötszörös világbajnok csapattárs tudta hozzátenni, így Bottas két pole-pozíciójához képest a brit tizenegyszer állhatott fel a rajtrács első helyére. Pontszámban hatalmas különbség alakult ki a két pilóta között, így Bottasnak jó eséllyel össze kell kapnia magát, mivel Esteban Ocon ugrásra készen áll, hogy bármikor átvegye helyét az Ezüst Nyilaknál.

Hamilton és Bottas lőlapja 2018-ban

Világbajnoki helyezés – Bottas: 5., Hamilton: 1.
Szerzett pontok – Bottas: 247, Hamilton: 408
Időmérős siker csapaton belül – Bottas: 6, Hamilton: 15
Kvalifikációs átlagkülönbség – Hamilton gyorsabb volt 0,172 másodperccel
Pole-pozíciók száma – Bottas: 2, Hamilton: 11
Jobb helyezés versenyen – Bottas: 3, Hamilton: 16
Futamgyőzelmek száma – Bottas: 0, Hamilton: 11
Kiesések – Bottas: 2, Hamilton: 1

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: