Három éven át csak szenvedett a McLaren-Honda páros, így a wokingi istálló tavaly ősszel felbontotta az eredetileg hosszú távra szánt szövetséget és inkább a Renault-motorok mellett döntött. Egy évvel később már láthatjuk, hogy ez egyáltalán nem hozta meg a kívánt eredményt, az istálló a biztatóbb első félév után drasztikusan visszaesett, az MCL33 aerodinamikailag teljesen félresikerült konstrukció lett.
A tavalyi tárgyalássorozat eredményeként a Toro Rosso elfogadta a feltételeket és idén már a japán gyártó erőforrásaival állt rajthoz és az évad folyamán látható fejlődést értek el közösen. Bár összességében csak kilencedik lett a csapat a gyártók pontversenyében, végig a szoros középmezőnyt erősítették, több kiugró eredménnyel megfűszerezve, mint például Bahreinben, Monacóban vagy éppen a Hungaroringen.
A Renault-val drámaian megromló viszony már előrevetítette, hogy a Red Bull az első adandó lehetőségnél szakítani fog a francia gyártóval, ez pedig nyáron hivatalossá is vált. A japánok új erőforrása megbízhatóbbnak és erősebbnek is tűnt az év vége felé, mint a Renault és az eddig kiszivárgott hírek szerint a tesztpadon még inkább remekül teljesít a 2019-re szánt erőforrás.
Némi meglepetést okozott az energiaitalos istálló azzal, hogy nyáron hivatalosan is bejelentették, 2019-től a fiókcsapat mellett a Red Bull is a Hondával szerződik és magas célokat tűznek ki maguk elé. Igaz, döntő többségében elismerték, az első évben még nem várnak túl sokat, tanulóévnek szánják, ám 2020-tól már próbálnak futamokat is nyerni.
Sajtóértesülések szerint viszont ez egyáltalán nem volt ennyire egyértelmű, a Honda eredetileg inkább 2020-tól szeretett volna motorokat szállítani a Red Bullnak, a jövő évet teljes egészében még a fejlesztésre szánták volna, ám a bikák főtanácsadója végül sikerrel győzte meg a gyártót, hogy már jövőre kezdjék meg az együttműködést.
Erik Houben egyike azon három írónak, akik az F1 2018: The Fifth of Lewis’ című könyv szerzői. A gpblog.com őt idézi azzal kapcsolatban, hogyan változtatta meg véleményét a Honda. „Olav Mol (az író egyik szerzőtársa) beszélgetett erről Helmut Markóval.”
„Részletesen elmesélte, hogyan zajlott, amikor elutazott Japánba, hogy megkösse a Red Bull és a Honda közti szerződést. A japán gyártó eredetileg egy évet ki akart hagyni, hogy teljesen a fejlesztésekre összpontosítson, ám Marko meggyőzte a Hondát, hogy már hamarabb lépjenek szövetségre” – mondta el Houben.
„Őszinte tárgyalást folytattak le, nem titkolták a szándékokat. A japánok azt mondták Markónak, hogy egy év szünetet szeretnének a fejlesztésre. A főtanácsadó azonban úgy gondolta, hogy ez őrültség lenne és sikeresen elmagyarázta nekik, miért ne tegyenek így” – fogalmazott Houben.
Ezek után valóban nagy siker lenne, ha a Red Bull a közvetlen élmezőnyben harcolhatna 2019-ben, bár alighanem inkább a következő utáni szezonban várhatjuk a nagyobb eredményeket a Red Bull-Honda együttműködéstől. Ne feledjük, a japán gyártó visszatérése óta először fordul majd elő, hogy két istálló segítségével folytathat adatgyűjtést a pályán.