Robbant a tribün és a sajtóterem is abban a pillanatban, amikor Raikkönen befejezte utolsó gyorskörét az Olasz Nagydíj időmérő edzésének utolsó fázisában. A Q3-ban futott gyorskörök első hulláma után néhány pillanatig úgy tűnt, hogy a helyi büszkeség Ferrari vb-aspiránsa, Sebastian Vettel kaparintja meg a pole-pozíciót Lewis Hamilton orra elől, ám a finn jött és tarolt: 1:19,119-es körével átadta a múltnak Juan Pablo Montoya 2004-es, 1:19,525-ös monzai rekordját, amely egészen a mai napig az F1-es történelem legnagyobb átlagsebességű, leggyorsabb körének számított. Az 5793 méter hosszú pályát 263,587 km/órás átlagsebességgel körberepesztő finn nem okozott csalódást, hiszen a rekorddöntést, csúcsbeállítást szinte totális közönnyel nyugtázta.
„Nem túlságosan” – felelte a 2017-es Monacói Nagydíj óta először rajtelsőséget szerző finn arra a kérdésre, hogy csodás érzés-e az F1 új sebességi rekorderének lenni. „Mint szám, természetesen csodálatos, az emberek is foglalkoznak vele, azonban számunkra az a legfontosabb, hogy minél gyorsabbak legyünk, a többi pedig a szabályokon, az abroncsokon, a körülményeken és más egyéb dolgokon múlik. Örülök, hogyne örülnék, viszont az sokkal inkább boldoggá tesz, hogy az élről rajtolhatok. A mai még csak a munka első része volt, a holnapi nap lesz az igazán fontos. Remélhetőleg akkor is jól alakulnak a dolgaink.”
A világbajnokságért harcoló Vettel utolsó gyors körének befejezése után már ünnepelt a csapatrádión, amikor versenymérnöke tájékoztatta, hogy a csapatárs zárta az élen a kvalifikációt. A német a másodperc törtrésze alatt lelombozódott és bemondta, hogy „erről majd beszélünk”. A négyszeres vb-első német később, az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján sem volt hajlandó tisztázni, hogy mi értett az „erről majd beszélünk” alatt, viszont a paddock-közvélemény úgy dekódolta az üzenetét, hogy felháborodott az eredményen. Ebből pedig sokan arra következtettek: nem valószínű, hogy a Ferrari engedélyezi a finn versenyzőnek, hogy a futamon is megmérkőzzön a bajnokaspiránssal, akinek jó esélye lehet arra, hogy 17 pontnyi hátrányát csökkentse Hamiltonnal szemben.
„Versenyezhetünk egymás ellen, de nyilvánvalóan figyelmesebbnek kell lennünk, kiváltképp egymásra kell odafigyelnünk. Nem tudom, hogy ez miért ne lenne így. Nem gondolom, hogy bárki szándékosan vállalna hülye kockázatot, hogy megsérüljön a saját autója vagy a másiké” – cáfolta az esetleges csapatutasítást Raikkönen, amivel egyetértett Vettel is: „Ha pole-ból rajtolhat, akkor szerintem engedélyezett számára a futamgyőzelem is. Hosszú lesz ez a futam. Nyilvánvalóan Kimi is győzni szeretne, én is nyerni szeretnék. Bízom benne, hogy valamelyikünknek össze is!”
A szombati volt a Ferrari fennállásának 60. kettős kvalifikációs elsősége, legutóbb pedig 2000-ben, Michael Schumacher és Rubens Barrichello révén fordult elő, hogy a Scuderia autói startoltak az első két helyről Monzában. A tifosi már ezen a napon is megmutatta, hogy milyen fergeteges hangulatot képes teremteni, a verseny napjára pedig még inkább készülnek az olasz fanatikusok. A hétvége eddigi részében látott teljesítmény alapján kevesen gondolják, hogy valaki képes lehet elrontani az ünnepüket, Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója azonban a kvalifikáció után kijelentette: hisz abban, hogy a második sorból induló pilótáinak lehet esélye a Ferrarik ellen.
„Abszolút!” – felelte Wolff arra a felvetésre, hogy a Mercedes nyerhet-e vasárnap Monzában. „Úgy gondolom, hogy a harmadik és negyedik helyek nem a legrosszabb rajtpozíciók itt. Az egész arról szól, hogy sikerüljön jól a rajt, jussunk túl az első kanyaron, aztán pedig fussunk kiegyensúlyozott, erős versenyt. Az időmérő végén egyébként ment a játszma, hogy ki menjen ki elsőként és ki adjon szélárnyékot a másiknak. Az első menet nagyon jól sikerült, a második futás során viszont ők voltak a gyorsabbak” – fogalmazott Wolff, amihez Hamilton annyit fűzött hozzá sokat sejtetően, hogy mivel az edzéseken szinte folyamatosan azonos volt a különbség a Ferrarik és a Mercedesek között, reményei szerint sikerül majd alaposan megfuttatniuk a vörösöket.
Érdekesség az élbollyal kapcsolatban, hogy például Raikkönen a maga 38 évével a legidősebb pole-pozíciós pilóta az F1-ben azóta, hogy Nigel Mansell 41 esztendős megszerezte a rajtelsőséget az 1994-es Ausztrál Nagydíjon. Vettel ferraris pályafutása során első ízben rajtolhat az első sorból Monzában, míg Hamilton korábban nyolc alkalommal kvalifikálta magát az első sorba, de a 3. helyről például még soha nem indult itt. A statisztikusok feljegyezték azt is, hogy a turbós hibridkorszak kezdete óta még egyetlen olyan versenykört sem futottak az Autodromo Nazionalén, amelyben nem az egyik Mercedes vezette volna a mezőnyt.