DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Botrány, közlekedési káosz és némi autózás - péntek a Paul Ricard-on

A Mercedes a hétvége előtti legfontosabb kérdést megválaszolva bevette a belső égésű motor legújabb specifikációját, amellyel Lewis Hamilton azonnal robbantott a Paul Ricard pályán, a Francia Nagydíj nyitóedzésein. Le Castellet-be hivatalosan is visszatért az F1, de a helyszínen nem minden ment zökkenőmentesen…

Noha a formula.hu a szervezők által kijelölt hivatalos sajtóutat használva pikk-pakk kijutott a pályára az első edzésnap reggelén, ez nem mindenkinek sikerült. Az élő F1-re kiéhezett francia drukkerek tömegei igyekeztek a pályára, a szervezők pedig bármennyire is igyekeztek megszervezni a közlekedést (amely a régi időkben is a pálya Achilles-sarkának számított), a rohammal annak ellenére is nehezen tudtak megbirkózni, hogy nemcsak a földön, hanem több rendőrségi helikopter révén az égből is igyekeztek a forgalmat koordinálni. A térségbeli parányi utakon kilométeres dugók kígyóztak, emiatt pedig a lelátók szinte kongtak az ürességtől a nyitóedzés idején.



A pályán Hamilton dominált, a brit mindkét edzést az élen zárta, de mivel napközben csökkent az aszfalt hőmérséklete, a délelőtt futott 1:32,231-es köre maradt az etalon. Csak a bajnokcsapat nap végi bejelentéséből derült ki, hogy a címvédő azzal a várva várt hajtáslánc-fejlesztéssel repesztett, amelynek bevetését Kanadában elhalasztották, s még csütörtökön is kérdéses volt, hogy itt bevetik-e. Mint a különítmény hivatalos közleménye rávilágított, nemcsak a belső égésű motort csiszolták tovább, hanem a turbót és az MGU-H-t is: „Az új motort tisztának és frissnek éreztem, de a valós potenciáljáról csak holnap kaphatunk képet, amikor már mindenki felcsavarja a motorokat. Hálás vagyok a csapat kemény munkájáért” – mondta az újításról Hamilton, akinek a pálya tartogatott meglepetéseket: „A hely tényleg gyönyörű, a pálya pedig érdekes. Számos ív van, amelyet használhatunk, de referenciapontokat tényleg nehéz találni. Sok a színes vonal, így néha nehéz kitalálni, hogy hol is tartasz épp. A hátsó egyenesben például szintén nehéz tájékozódni, nem könnyű megtalálni a kanyart” – fogalmazott a szigetországi kiválóság.

Csapattársának, Valtteri Bottasnak nem volt túl szerencsés napja, a finn vízszivárgás miatt csupán 7 kört tudott megtenni és a 7. pozícióban kötött ki. Hamiltonhoz Daniel Ricciardo, a Red Bull pilótája járt a legközelebb, aki az első edzésen közel 3 tizedes hátránnyal a 3. pozícióban végzett, míg délután közvetlenül az éllovas mögé iratkozott fel – igaz, akkor már 7 tizedre rúgott a hátránya. „Azt gondoltam, hogy viszonylag gyorsak vagyunk, de aztán megláttam Lewis idejét, valamint azt hogy a hosszabb etapokon nem vagyunk eléggé kiegyensúlyozottak. Lesz dolgunk bőven ma éjjel, de alapvetően nem volt rossz pénteki nap a mai” – fogalmazott az energiaitalosok ausztrál pilótája. A Ferrari a szokásos pénteki ködösítést választotta a Paul Ricardon is, Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel a másik Red Bull, Max Verstappen mögött a 4-5. helyeken végeztek: bár a vb-éllovas német hátránya 1,150 másodperc volt a délutáni gyakorlás végén Hamiltonhoz képest, biztosra vehető, hogy a vörösök a folytatásra tartogatják a rakétákat.

 

Botrány is volt Paul Ricardon, mégpedig a két szabadedzés között megtartott csapatfőnöki sajtótájékoztatón, ahol a brit sajtó egyes képviselői szabályosan nekirontottak Eric Boullier-nek, a mélyrepülését Renault-erőforrással is folytató McLaren sportigazgatójának. Miután a csapat néhány alkalmazottja a héten levelet írt az egyik szigetországi bulvárlap F1-es újságírójának, amelyben kifejtették, hogy a menedzsment egyes tagjait, többek között Boullier-t alkalmatlannak tartják a feladatra, s a levélben felhánytorgatták azt is, hogy a csapatvezetés filléres kiscsokival jutalmazza a szakembereket, néhány szigetországi tollforgató a jó ízlés határait súroló stílusban rontott neki a francia szakvezetőnek, azt firtatva, hogy meddig tarthatja-e meg az állását.

A formula.hu arra az álláspontra helyezkedik, hogy az egész egy jól megkomponált merénylet volt Boullier ellen, annak a játszmának a része, amely az év eleje óta zajlik a színfalak mögött a wokingiaknál. Mint láthatjuk, a Honda-évek alatt zajlott folyamatos fogadkozás - amely szerint a McLarené a legjobb autó a mezőnyben – nem volt más, mint hazudozás, amiért valakinek el kell vinnie a balhét. A paddock-pusmorgások szerint a McLaren jelenlegi csúcsvezetője, a nemzetközi F1-es sajtóban is komoly befektetésekkel rendelkező Zak Brown semmiképp nem szeretne a szőnyeg szélére állni a dühös részvényesek előtt, ezért a kapcsolatait megmozgatva megpróbálja a másik szakvezetőre tolni az ügyet: ennek köszönhető a szivárogtatási botrány, illetve a mostani nyílt támadás is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: