DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
F1

Érdekességek és rekordok Montrealból

A pilóták döntő többségében szeretik a Kanadai Nagydíj helyszínét. Érdekes pálya, többnyire izgalmas futamokkal. Montreal múltjában és jelenében számos furcsaság és rekord fellelhető.

Az Ile Notre-Dame nevű mesterséges szigetet az 1967-es világkiállításra építették fel Montreal város részeként. Utána sem maradt használaton kívül, évtizedek óta a Formula-1-es Kanadai Nagydíjnak ad otthont a sziget. A versenyzők általában szeretnek ide jönni, mind a pálya, mind a fantasztikus légkör miatt.

Montreal egyike azon három F1-es pályának, amit egykori versenyzőről neveztek el. Az 1982-ben tragikus balesetben elhunyt Gilles Villeneuve nevét viseli a pálya. A másik két ilyen helyszín egyébként Brazíliában (Carlos Pace), illetve Mexikóvárosban (Pedro és Ricardo Rodriguez) található.

Minden idők leghosszabb Formula-1-es nagydíját is itt futották, 2011-ben. Hivatalosan 4 óra 4 perc 39,537 másodpercig tartott a verseny. Ez azért történt így, mert a futam derekán hatalmas esőzés zúdult a pályára, a pálya- és látási viszonyok miatt a versenybíróság piros zászlóval megszakította a nagydíjat. Több, mint két órán keresztül várakoztak a pilóták, mire elfogadhatóak lettek a körülmények.

Így várakoztak 2011-ben a résztvevők több, mint két órán át


A szigeten váratlan látogatók bukkannak fel időről időre, a versenyrendezők nem igazán nagy örömére. Rendszeresen láthattunk az elmúlt években is mormotákat átszaladni az aszfalton az autók előtt. Nem egy komoly versenyzőnek történt ebből már bonyodalma.

Sajnos Montreal sem kerülhette el a sorsát, kétszer is bekerült a száguldó cirkusz fekete oldalaira. 1982-ben a fiatal olasz Riccardo Paletti a rajtnál szenvedett balesetet. Az első sorból induló Didier Pironi lefulladt a rajtrácson a zöld lámpánál, a hátulról, nagy sebességgel érkező Osella-pilóta nem láthatta az álló autót és belerohant. Az Osella sajnos ki is gyulladt és hosszú ideig égett, Palettinek nem volt esélye a túlélésre. A másik tragédia áldozata egy pályabíró, Mark Robinson, akit 2013-ban a verseny leintését követően ütött el egy daru, sajnos ő sem élte túl.

Montrealban mindig nagy a valószínűsége annak, hogy látjuk a pályán a biztonsági autót. Csak Szingapúr, Monaco és Brazília versenyezhet ilyen téren Kanadával, Bernd Maylander itt is megdolgozik a pénzéért. A 2011-es esőversenyen kellett legtöbbször beküldeni a biztonsági autót, összesen hatszor, ez is rekord.

A pálya egyik leghíresebb pontja a Bajnokok fala, ami számos pilótát megtréfált már, köztük több világbajnokot is. Ahogy arról korábban már írtunk, 1999-ben a futam során négyen is nekicsapódtak, köztük három világbajnok.

A Bajnokok falát érdemes elkerülni

2001-ben is újdonsággal szolgált a Kanadai Nagydíj, a világon először végzett testvérpár az első két helyen, F1-es versenyen. Ralf Schumacher (Williams-BMW) győzött bátyja, Michael Schumacher (Ferrari) előtt.

Ralf Schumacher mögött hétszeres világbajnok bátyja lett a második

Egyedülálló a pálya abban a tekintetben is, hogy egyedül itt találhatunk egy üdvözlőszöveget az aszfaltra festve. A célegyenesben található „Salut Gilles” természetesen Gilles Villeneuve-nek szól. De komoly hírnévre tett szert a folyót átszelő tutajverseny is, amit a csapatok saját maguk által fabrikált úszó eszközökkel teljesítenek.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: