DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

A Liberty nincs hozzászokva ennyi balhézáshoz

Az F1-tulajdonos cég zárt ajtók mögött szokott tárgyalni, így megrökönyödve tapasztalja, hogy ebben a sportban a csapatok minden szennyest kiteregetnek. A Ferrari fenyegetőzésére ez különösen igaz.

2020 végére kifut a Formula-1 Concorde Egyezménye, az ezt megelőző időszak pedig mindig ideális teret ad a csapatoknak a játszmázásra. A dokumentum egyfajta pénzügyi egyezség, a téma pedig érthető módon minden egyes csapat számára érzékeny pont. Az utóbbi időszakban nagy port is kavartak a megkezdett tárgyalások során felhozott témák – olyan nagyot, hogy a Liberty Media elnök-vezérigazgatója már-már értetlenül áll az eset előtt. A Ferrari elnöke például nyilvánosan fenyegetőzött csapata kivonulásával, ez pedig nagyon nem az a tárgyalási módszer, amihez az amerikaiak hozzá vannak szokva.

carey-maffei-2016

Maffei a kép jobb szélén, Chase Carey-vel (balra) sétálva


„A mezőny kiegyenlítése érdekében javasoltuk a költségsapkát és a pénzdíjazás egyenlőbb elosztását” – nyilatkozta Greg Maffei. „Az erre érkező nyilvános reakciókat bárki olvashatta. De mi is valójában a probléma? Szeretnénk az NFL-re hasonlítani, ahol egy adott vasárnap bárkinek esélye van a győzelemre. Ez nagyobb visszhangot generál, mint amire számítottunk, és messze még a vége – közeledik a Concorde Egyezmény megkötése, így még nagyobb viharra számíthatunk. Az ilyen ügyleteket mi egymás között intézzük, ezzel szemben az F1-ben minden címlapra kerül, ha akarjuk, ha nem. Ez kissé meglepő.”

A korábban még Bernie Ecclestone-nal aláírt egyezmény tehát két év múlva érvényét veszíti, így a csapatok és az új F1-tulajok már tavaly megkezdték a megújításról szóló tárgyalásokat. Itt kezdődik a huzavona: az F1 a jövőben is számít a csapatokra, és (tegyük fel) néhányan ezt a helyzetet úgy igyekeznek kihasználni, hogy addig nem írják alá az egyezményt, amíg nem alakul saját szájízük szerint a technikai szabályrendszer. Maffei szerint a csapatoknak különböző elképzeléseik vannak arról, mikor is kellene megegyezni – arra utalt, néhányan arra játszanak, hogy egy minél előbbi egyezséggel helyzeti előnybe kerüljenek. Ez az Ecclestone-érában jellemző volt.

wolff-arrivabene-portre-2017

A Ferrari és a Mercedes vezetősége sincs elragadtatva a szabálytervezettől

„Az egyik gond az, hogy egészen 2020-ig lehet nyújtani a dolgot. Csak az van megszabva, hogy bizonyos pontokat mikorra kell tisztázni, de nincs egy egyértelmű határidő, ami így 2018 elején munkára ösztönözné a résztvevőket. Egyesek nagyon hamar meg akarnak egyezni, mások meg kivárásra játszanak.”

Bár keménykedhetne is, a Liberty Media diktatúra helyett demokráciát szeretne. Maffei állítása szerint bizonyos csapatok a sajtón keresztül üzentek nekik, hogy egyszerűen csak tegyék az asztalra a szabályokat és írassák alá mindenkivel, aki pedig nem akar megegyezni, annak jöhet a „fenyítés”. Maffei ettől békésebb módszerekre törekszik, és szeretné, ha minden csapat megértené, hogy egy hajóban eveznek. Egy spekulációt a végére azért még odaszúrt: „Talán azok húznák az időt, akik számára a mostani szabályok ideálisak” – utalt az élmezőny csapataira, amelyek számára érthető módon a minél kevesebb szabálymódosítás lenne kedvező.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: