DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Minden trükkös felfüggesztést tiltana az FIA

Bár már javában zajlik a 2018-as Formula-1-es autók fejlesztése, az FIA még múlt héten is egy, az autók működését erősen befolyásoló szabályról értesítette a csapatokat.

Az F1-es csapatok technikai vezetői múlt hónap végén vettek részt egy FIA által szervezett megbeszélésen, amely során az autók kormányművét és felfüggesztését érintő fejlesztői szabadságról volt szó. Értesüléseink szerint erős nézeteltérések merültek fel azt illetően, a felfüggesztések mennyire befolyásolhassák az autók hasmagasságát. Míg a Red Bull a szabad fejlesztés mellett érvelt, addig a Ferrari szigorítást szeretett volna, míg a Mercedes azt javasolta, térjenek vissza az egyszer már betiltott aktív felfüggesztésekhez (érdemes megnézni a cikk első videóját). A témáról nem született azonnali döntés, három héttel később viszont minden csapathoz FIA-s üzenet érkezett.

whiting_nyilatkozik_2017



 „A szezon során jutott tudomásunkra, hogy néhány csapat olyan felfüggesztést és kormányművet fejleszt, melyekkel az autók hasmagassága is befolyásolható” – nyilatkozta a szövetség versenyigazgatója, Charlie Whiting. „Bár kormányzás közben bizonyos mértékig teljesen normális a hasmagasság változása, azt gyanítjuk, hogy néhány megoldás esetén ez a változás meghaladja a szokásos értékeket. Ekkora eltérések már az autók aerodinamikai hatékonyságára is befolyással vannak.” 

Aerodinamikai hatékonyság alatt itt nagyobb leszorítóerőt kell érteni: minél inkább „bólint” az autó, annál meredekebb szögben áll az első szárny, annál erősebben nyomja az aszfaltra első tengelyt, ezáltal növeli a tapadást. hiting egy 24 éves szabályra is utalt, amivel anno a Williams által használt aktív felfüggesztést is illegálissá nyilvánították. A szabály alapján „minden olyan rendszer, eszköz és eljárás tiltott, ami a versenyzők mozgását az autók aerodinamikai jellemzőinek megváltoztatására használja”.  A szövetség végül arra jutott, hogy a 2018-as autók kormányzás közbeni „bólintása” nem haladhatja meg az 5 millimétert. 

ferrari_2017_elsofelfuggesztes

Azokon a csapatokon, akik eddig alkalmaztak ilyen megoldást, most nagy lehet a nyomás. Vagy a biztosra mennek, félresöprenek minden eddigi fejlesztést, és újrakezdik a 2018-as autók felfüggesztésének tervezését, vagy kockáztatnak egy nagyot, és bíznak abban, hogy az FIA nem fogja tudni leellenőrizni a futóművüket használat közben…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: