2010-ben igyekezett némi megújulást elérni a Formula-1, így az előző évi pályázatnak megfelelően a drasztikusan megcsappant létszámot megpróbálták új csapatok érkezésével pótolni. A három (akkor még) szerencsés a Hispania (HRT), a Virgin (Marussia-Manor) és a Caterham (Lotus Racing) voltak.
A Caterham istálló 2010-ben Lotus Racing néven kezdett, egy malajziai üzletember, Tony Fernandes vezetésével. Testközelből tapasztalhatta meg a Formula-1 árnyoldalát, miszerint az ígéretek a legfelsőbb vezetők részéről is igen gyakran csak ígéretek maradnak, valamint, hogy a már bebetonozott hellyel rendelkező gazdag nagycsapatok szinte soha nem hajlandók semmilyen engedményre és konszenzusra.
Az általa vezetett istálló kezdett a legbiztatóbban az újoncok közül, ám végül mégsem ért el semmit öt év alatt sem. „A Formula-1 igazi katasztrófa volt számomra, nem volt esélyünk jól teljesíteni. A legnagyobb márkákkal egyetemben együtt álltunk a rajtrácson, mint például Ferrari, McLaren, Williams. Oké, mi egészen a hátulján, de mégis ugyanazon a rajtrácson voltunk jelen” – nyilatkozta a BBC-nek Tony Fernandes.
Azóta sajnos már egyik privát csapat sincs jelen, a pénzügyi nehézségek végül beszippantották mindhármukat. Valóban a nagy istállók és gyárak képtelenek a kompromisszumra és az engedményekre amiatt, hogy az újonc csapatok túlélését segítsék? „Igen, ez 100%-ig így igaz. Max Mosley, az FIA akkori elnöke is ígéretet tett nekem, hogy a költségek néhány éven belül a felére csökkennek majd, ez sokkal inkább fair hozzáállás a kisebbekkel szemben. De sajnos egyáltalán nem így történt, sőt folyamatosan és egyre durvábban kúsztak felfelé a költségek” – tette hozzá az egykori malajziai csapattulajdonos.
„Sajnos ezt a sportot a nagy autógyárak tartják kezükben, amióta megérkeztek. Egyszerűen fenntarthatatlan volt velük a versenyünk. De ez senkinek sem jó, úgy vélem a Formula-1-ben pénzügyileg szinte mindenki szenved most, egyszerű magamutogatás lett belőle. Még iskolás voltam, amikor a Formula-1-et elkezdtem nézni. Eddie Jordan képes volt arra, hogy megérkezett, létrehozott egy csapatot és még abban az évben majdnem futamot is tudott nyerni (Belgiumban). Ez sajnos immáron teljesen kizárt lenne” – mutatott rá a fő problémára Tony Fernandes.
A csapatfőnök 2014-ben feladta a kilátástalan harcot és év végén megszüntette a pénzügyi támogatást, ami hihetetlen összegeket emésztett már fel ekkor. A Caterham megszűnt öt szezon után mindenféle siker nélkül.