Kimondani is hihetetlen: Már több mint tíz év eltelt azóta, hogy Fernando Alonso megszerezte második világbajnoki címét a Renault színeiben, így ha 2017-ben, vagy az azt követő években csúcsra érne, egyértelműn rekorderré válna a két vb-cím között eltelt idő tekintetében. A spanyol pilóta azóta több alkalommal is harcban állt a végső győzelemért, s talán ő bánja leginkább, hogy biztosan nem 2005-ben és 2006-ban nyújtotta legjobbját. Ami viszont szerinte jó volt, az maga a Forma-1, hiába panaszkodnak sokan, és magasztalják fel az Ayrton Senna és Alain Prost által fémjelzett időszakot.
„A Forma-1 nagyon unalmas volt akkoriban” – idézte a hispánt az Autosport. „Ha megnézünk egy versenyt ’85-ből, ’88-ból, vagy ’92-ből, át fogod aludni az egészet, mert a két McLaren elhúzott a mezőnytől, a negyedik helyezettet is lekörözték, és 25 másodperc volt az autók között. Ráadásul tízen feladták a küzdelmet a csapnivaló megbízhatóság miatt. A televíziós nézettség, és a rajongás mértéke manapság ugyanúgy csökken, mint azokban az unalmas években, amikor Senna és Prost folyamatosan spórolt az üzemanyaggal és az abroncsokkal.”
Ezzel ellentétben Alonso a kétezres évek közepére teszi az F1 csúcspontját. „A sportág nagyon sokat fejlődött, a kétezres években rengeteg gyártó csatlakozott, például a BMW és a Toyota, és a nézőszámok is egyre magasabbak lettek. Új országok előtt nyílt meg a Forma-1 ajtaja, versenyeztünk Koreában, Indiában, Szingapúrban, két futamunk volt Spanyolországban – és ez volt a maximum. Az igazat megvallva nem értettük azt a helyzetet. A költségek az egekbe szöktek, a technológia magas szintet ért el, néhány gyártó pedig a kiszállás mellett döntött.”
Alonso hozzátette, hogy a pilóták mindig kedveltebbé válnak a rajongók körében visszavonulásuk után. „Ha abbahagyod a versenyzést, példaképpé válsz, ha viszont aktív vagy, sokan kritizálnak. Ha befejezed, fantasztikus leszel, ugyanez történt Felipe Massa és Mark Webber esetében is. A nyolcvanas évek versenyzői, a nagy bajnokok ma mind példaképek, manapság pedig Hamilton és Vettel kezd azzá válni a gokartosok számára.”
A spanyol korábban többször is kritizálta a jelenlegi technológiát, szerinte azért, mert a szabályalkotók nem aknázzák ki a benne rejlő technológiát. „A források, a csapatok költségvetései és a technológia lehetővé teszik, hogy fantasztikus gépeket vezethessünk, túl azokon a fizikai határokon, melyeket az ember tisztelni tud. De sajnos nincs meg ez az érzésünk, hiszen az autók lassúak, tapadás nélkül. Együléses autóban ülünk, de az az érzésünk, mintha egy GT-autót vezetnénk” – tette hozzá Alonso, aki viszont reménykedik, hogy a 2017-es modellek már inkább kedvére valóak lesznek. „Úgy vélem, vissza fog térni a vezetés igazi élménye, mert érezni fogjuk a tapadást, és keményen nyomhatjuk a kanyarokban.”