DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 18. hétfő
F1

Itt egy újabb példa arra, hogy a nagycsapatok irányítják az F1-et

A Stratégiai Csoport öt nagycsapata a testület legutóbbi ülésén leszavazta a Force India egyik indítványát, amely a gárda helyettes csapatfőnöke szerint csak bebizonyította, hogy a kicsiknek nincs szavuk az F1-ben.

A Motorsport.com információi szerint a konstruktőri bajnokság negyedik helyén végző gárda azt szerette volna elérni, hogy autótervezés terén az eddigieknél nagyobb hangsúlyt fektethessenek a CFD-re, azaz a számítógépes folyadékdinamika használatára. Bár a Nemzetközi Automobil Szövetség árgus szemekkel figyeli a csapatok aerodinamikai fejlesztéseit (mely a szélcsatornás tesztekből és a CFD-ből tevődik össze), a Force India egy külön programot szeretett volna létrehozni az utóbbiban rejlő lehetőségek kiaknázására, a Stratégiai Csoport másik öt tagja, a Mercedes, a Red Bull, a Ferrari, a Williams és a McLaren azonban leszavazta a tervezetet.

„Úgy vélem, ez megmutatta, milyen törések vannak a Stratégiai Csoportton belül” – nyilatkozta Fernley a Motorsport.com-nak. „Egy olyan programot, mely az egész F1 hasznára válna, egy olyan technológiát, melynek propagálásában az élen járunk, pusztán önérdekekből szavaztak le. Ebből pedig tisztán látható, milyen rossz koncepcióval rendelkezik ez a testület. A történtek bebizonyították, hogy nem megfelelő arra, hogy a szükséges munkát elvégezze. Az indítványt részletekbe menően tártuk a résztvevők elé, melyről úgy vélem, értéket képvisel. Az egész arról szólt, hogy nagyobb hangsúlyt fektessünk a CFD-re, amelyben mindenki részt vehetett volna, ha akart. Az egyetlen ok, amely miatt a csapatok ellene szavaztak, hogy meg szeretnék tartani jelenlegi előnyüket, ez az elutasítás pedig a sportág a fejlődést akadályozza meg.”



Fernley szerint, ha sikerült volna keresztülvinniük tervüket, azzal akár pénzt is spórolhattak volna a csapatok. „Tudjuk hogy a CFD manapság nem szolgál olyan eredményekkel, mint a szélcsatorna, de fejlődést szeretnénk elérni előbbivel, akkor nagyobb hangsúlyt kell rá fektetni. Ez egyedülálló utat jelentett volna azon csapatok számára, akik rábólintottak volna, különösen azoknak, akik nem rendelkeznek saját szélcsatornával.”

„Azt próbáltuk elérni ezzel a szimulációs technológiával, hogy egyrészt költséghatékonyabbá váljunk, másrészt relevánsabb legyen a jövő számára, mint a szélcsatornák, melyek hamarosan idejétmúlttá válnak. Most csak annyi történt, hogy elodáztuk az fejlődést. Nem szabad elfelejteni, hogy a gyári csapatok elég gazdagok ahhoz, hogy a saját szélcsatornájukat használják, milliókat költöttek azok minél gazdaságosabb használatára, ezt pedig felhasználhatják arra is, hogy többet fordítsanak a CFD-re a jelenlegi szabályok között. Emiatt pedig előnyben vannak.”

A Stratégiai Csoport egy másik alakulat tervezetét is elutasította: a Manor azt szerette volna elérni, hogy a kevésbé pontos, és olcsóbb 50%-os méretarányú modelleket használó gárdák több időt kapjanak a szélcsatornák használatára – egyedül a Force India támogatta az ötletet. „Azt mondták, hogy ha az 50%-os modellt használják, amellyel hátrányba kerülnek pontosság terén, akkor 10%-kal több idejük maradhat-e a használatára?” – mondta Fernley.

„Szerintem ez elfogadható indítvány volt, amely a Manorhoz hasonló csapatok fejlődését segítené. De a Manor-féle alakulatoknak nincs beleszólása az ilyen dolgokba, hiába dobnak fel valamit, öt gárda ok nélkül ellene szavaz a saját érdekeik védelme miatt. Mi csak versenyképesebbé szeretnénk tenni a sportágat, és előbb-utóbb kénytelenek lesznek engedélyezni valamilyen szintű rugalmasságot. Nem hiszem, hogy ezt a tervezetet nem lehetett volna elfogadni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: