„Még nem tudunk semmit, a hétvégén fogunk dönteni” - ezek a szavak az FIA egyik sajtósának szájából hangzottak el, mindössze egy nappal azután, hogy négy repülőgépet is eltérítettek az Egyesült Államok légterében. Két utasszállító a Világkereskedelmi Központ tornyainak ütközött (melyek később össze is omlottak), egy másik a Védelmi Minisztérim épületének, közismertebb nevén a Pentagonnak, az utolsó gép pedig lakatlan területen csapódott a földnek Shanksville közelében.
Az aggályok jogosak voltak: noha a Forma-1 mezőnye az Olasz Nagydíjra készült, mindenki a két héttel későbbre tervezett USA Nagydíj miatt aggódott, ugyanis a világ egyik legnépszerűbb sportága tökéletes célpont lehetett volna újabb támadásoknak. Több csapattag a visszalépést fontolgatta, a szövetség viszont egyértelművé tette, hogy nem fenyegeti veszély Indianapolist, ezért a futam törlését le is vették a napirendről.
„Az én álláspontom az, hogy Monza egy sportesemény helyszíne lesz, és az élet megy tovább - persze nem egészen olyan lesz, mint ahogyan azt vártuk” - nyilatkozta Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke, aki New Yorkban járt egyetemre, ezért különösen fájón érintették a támadások. Ezzel párhuzamosan a Ferrari minden olyan eseményt törölt a naptárából, mellyel a csapat és Michael Schumacher Hungaroringen megszerzett bajnoki címeit szerette volna megünnepelni.
Sajtóhírek szerint az amerikai tulajdonban lévő Jaguar a visszalépést fontolgatta Monzától részvét miatt, ugyanis főszponzorainak, az HSBC-nek és az AT&T-nek is voltak irodái a WTC-ben. Az Európai Unió szeptember 14-re, péntek délre három perces gyászszünetet rendelt el, mely felhíváshoz az F1 is csatlakozott, ezért előbbre hozták az első szabadedzést. A csapatfőnökök abban is megegyeztek, hogy 10 percig nem fognak pályára hajtani amint a lámpa zöldre vált a bokszutca végén.
Michael Schumachert különösen mélyen érintették a támadások, és azon is elgondolkozott, hogy Monza után nem utazik el sem Indianapolisba, sem pedig Suzukába, lévén már korábban elhódította a világbajnoki címet. Bernie Ecclestone azonban azzal fenyegette meg, hogy elveszi tőle titulusát, ha így fog dönteni. „Nagyon nehéz megtalálni a megfelelő kifejezést arra, ami történt, és hogy mi hogyan érzünk ezzel kapcsolatban” - mondta a négyszeres bajnok, aki vasárnap reggel, a futam előtt végigjárta a pilótákat annak érdekében, hogy ne vagdalkozzanak túlságosan az első körben - részben utalva a 2000-es tragédiára is, ahol Paolo Gislimberti tűzoltó életét veszítette. Ezzel Jacques Villeneuve-ön kívül mindenki egyet is értett: „Versenyzők vagyunk, akik milliós szerződéseket kötnek azért, hogy ezt csinálják. Az emberek hat hónapig gyűjtöttek arra, hogy lássanak minket versenyezni” - tiltakozott a kanadai.
Bár az Ecclestone, az FIA és Indianapolis között zajló folyamatos egyeztetések eredménye az lett, hogy a száguldó cirkusz elutazik a Brickyardra, Ralf Schumacher nevetségesnek találta, hogy mégis lesz USA Nagydíj. „Rossz vicc, hogy versenyezni akarunk ott” - mondta a német. „Szerintem nem biztonságos, és biztosan nem fogom elvinni a családomat és a barátaimat.” A McLaren anyagilag is támogatni szerette volna az áldozatok hozzátartozóit, ezért felállított egy 10 millió dolláros segélyalapot az elhunytak gyermekeinek megsegítésére. A leglátványosabb akció mégis a Ferrari nevéhez fűződik: a maranellóiak mindkét autójáról levették a szponzori feliratokat, és feketére festett orrkúppal versenyezték végig a hétvégét.
Az Olasz Nagydíj végül gond nélkül lezajlott - Juan Pablo Montoya megszerezte első F1-es diadalát -, ahogyan két héttel később az indianapolisi hétvége is, ahol Mika Hakkinen utoljára állt a pódium tetején.
Nyilatkozatok forrásai: Autosport Archive