DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
F1

Kilencből kilenc győztes - Barcelonai statisztikák

Mikor volt utoljára öt pont nélküli futama a McLarennek, mivel lóg ki a mezőnyből Daniel Ricciardo és ki volt az a spanyol, aki még Carlos Sainznál is eredményesebben kezdett az F1-ben? Kiderül a Spanyol Nagydíj statisztikai érdekességeiből.

Hiába tartják a barcelonait unalmas pályának, mégis egy különleges változatossági rekordot állított fel a helyszín a hétvégén. Nico Rosberg sorozatban a kilencedik különböző győztese lett a Spanyol Nagydíjnak, ilyenre pedig egymást követő években eddig még egyetlen pályán sem volt példa. Legutóbb Silverstone-nak volt egy ilyen nyolcas sorozata 2003 és 2010 között, a Hungaroring pedig hét különböző nyertes pilótát ünnepelhetett 2002 és 2008 között.

Dppi_00115005_612



Íme a spanyol pálya jelenlegi sorozata, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi mezőny futamgyőztes pilótái közül Daniel Ricciardo az egyetlen, aki még nem állt a barcelonai dobogó tetején.

2007 

Felipe Massa

2008 

Kimi Räikkönen

2009 

Jenson Button

2010 

Mark Webber

2011 

Sebastian Vettel

2012 

Pastor Maldonado

2013 

Fernando Alonso

2014 

Lewis Hamilton

2015 

Nico Rosberg

Rosberg pályafutása 9. győzelmét szerezte, ezzel beérte az örökranglistán Mark Webbert, 31. dobogójával pedig egy másik ausztrált, Jack Brabhamet. Emellett a németé lett az a dicsőség is, hogy megfuthatta a Mercedes F1-es történetének 2000. élen töltött körét - ez egész pontosan a Spanyol Nagydíj 6. körében történt meg. Pole-ból aratott győzelme azt is jelenti, hogy Rosberg egyedülálló módon továbbra is minden idei futamát abban a pozícióban fejezte be, amelyikből elrajtolt. Persze a szombati nap után ez már nem jelentett meglepetést: Barcelonában immár a legutóbbi 15 futamból 13-at az nyert meg, aki az első rajtkockából indult. A Mercedes németje 16. pole-pozícióját gyűjtötte be, ebben a tekintetben pedig a jelenlegi mezőny két tagjával, Kimi Raikkönennel és Felipe Massával is azonos szintre került.

A Mercedes pedig motorgyártóként zsinórban 24. rajtelsőségét jegyezte (ebből 23-at a gyári csapat, egyet a Williams szerzett), ezzel beérték az motorok örökranglistájának élén a Renault-t. Ők 1992 és 1993 során a Williams segítségével jutottak el egyhuzamban 24 pole-ig.

Dppi_00115005_244

Hamiltonnak annak ellenére sem lehetett oka panaszra, hogy ezúttal legyőzte őt csapattársa, ráadásul két tekintélyes statisztikai mutatóban is tovább mászott a ranglistán. Immár zsinórban 12. versenyén végzett a dobogón (sőt, az első két hely valamelyikén), és sorozatban már a 14. futamán állt az élen legalább egy kör erejéig. Ez utóbbi listán már csak Michael Schumacher (15 egymást követő versenyen vezetett) és Jackie Stewart (17) vannak előtte.

Az élen megtett körökkel Kimi Raikkönen is jól áll mostanság. Immár zsinórban három versenyen tartózkodott az élen, ilyet pedig a 2007-es Francia, Brit és Európa Nagydíjak során tett legutóbb.

Továbbra is csak a Mercedes és a Ferrari tud dobogóra állni idén. 2007-ben hasonló domináns sorozattal indított a McLaren és a Ferrari, akkor azonban a hatodik futamon, Kanadában megszakadt az uralmuk, hiszen felfért a pódiumra egy BMW és egy Williams is.

Az első öt futamot tekintve egyetlen Ferrari-újonc sem produkált még olyan erős kezdést, mint Sebastian Vettel, aki már négyszer is dobogóra állhatott (ugyanannyiszor, mint a teljes 2014-es szezonban a Red Bull-lal). A Ferrari pedig megszerzett pontok tekintetében még egyszer sem indított ilyen jól az új számítási rendszer 2010-es bevezetése óta, tehát valamilyen fejlődésnek mégiscsak van nyoma.

Dppi_00115005_713

Bahreinben már a rajt előtt kiszállt, de most Jenson Button végre abszolválhatta 100. futamát a McLaren versenyzőjeként, ami nem sikerült túl jól, hiszen a 16. helyen végzett. F1-es pályafutása során csak egyszer ért célba ennél rosszabb helyen: a 2008-as Német Nagydíjon 17. lett, ironikus módon akkor is a Honda motorjával...

A wokingiak tehát továbbra sem lábaltak ki a gödörből: a legutóbbi öt futamot pont nélkül zárták, ami a csapattal legutóbb 1978-ban esett meg. A szezonnyitót kihagyó Fernando Alonso négy verseny óta nem végzett a pontszerzők között - ilyen a Minardival teljesített 2001-es debütáló szezonja óta nem történt vele.

A Toro Rosso az 5. és a 6. rajthellyel a legjobb kombinált időmérős eredményét érte el azóta, hogy 2008-ban Monzában 1. és 4. pozícióban zárták a kvalifikációt. Carlos Sainz saját legjobb rajthelyének örülhetett ötödikként, míg mellette Max Verstappen beállította rövid karrierjének eddigi legjobbját, amit Sepangban ért el először.

Sainz öt futam alatt már harmadik pontszerzését jegyezte, amivel az egyik legjobb spanyol debütálást produkálta a Formula-1-ben. Egyedül a sport első, kevésbé ismert spanyolja, Chico Godia-Sales tudott első öt futamából négyszer is a legjobb tíz között végezni. Persze hozzá kell tenni, hogy a spanyol versenyzők sohasem hemzsegtek a sportban, az idei szezon előtt összesen 11-en jutottak el a debütálásig, és csak 9-en álltak rajthoz legalább öt futamon.

Dppi_00115005_631

A Force India mindkét autója búcsúzott az időmérő első szakaszában. A legutóbbi dupla Q1-es kiesésükhöz egészen a 2009-es Abu Dhabi Nagydíjig kell visszamenni.

Bár ez elsősorban a célba érkezők számától függ, de a Manor eredményei lépcsőzetesen romló tendenciát mutatnak. Will Stevens a legutóbbi három futamán sorozatban a 15., 16. és 17. helyen ért célba, Roberto Merhit pedig Malajziától Spanyolországig sorrendben a 15., 16., 17. és 18. pozícióban intették le.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: