Nem először, és valószínűleg nem is utoljára írjuk le büszkén: a Hungaroring idén sorozatban 30. alkalommal szerepel a Formula-1-es versenynaptárban, ezzel Monaco és Monza után a harmadik legrégebbi folyamatos tagja a száguldó cirkusz programjának. Ennek kapcsán készítettünk egy összeállítást arról, hogy melyik pályák képviselték az állandóságot a királykategória örökösen változó programjában, következik az a tíz helyszín, mely a legtovább volt megszakítás nélkül a versenynaptár része. (Megjegyzés: A 2015-ös versenynaptár részét képező pályák esetében már az idei futamokat is számításba vettük.)
1. Monte-Carlo (Monacói Nagydíj) 1955-2015, 61 futam
A versenynaptár legrégebbi állandó szereplője az utcai pályák királynője, mely az 1950-es első futamot követően négy esztendő szünet után tért vissza Fangio harmadik világbajnokságának évében, és azóta is kirobbanthatatlan a programból: idén sorozatban 61. alkalommal látogat el a Formula-1 Monte-Carlóba. A legtöbb F1-es futamot ennek ellenére nem itt rendezték, utóbbi listán csak a második helyen áll a legendás helyszín...
2. Monza (Olasz Nagydíj) 1981-2015, 35 futam
Az Olasz Nagydíj természetesen a világbajnokság kezdete óta a naptár része, s csak egyetlen alkalommal fordult csak elő, hogy nem Monzában rendezték – 1980-ban ugyanis az Autodromo Nazionale átépítése miatt Imola fogadhatta a mezőnyt. Így ez az egy esztendő félbeszakítja Monza 30-as és 35-ös sorozatát, a legtöbb világbajnoki futamnak viszont természetesen így is a királyi vadaspark területén felépült pálya adott otthont.
3. Hungaroring (Magyar Nagydíj) 1986-2015, 30 futam
Listánk harmadik helyét foglalja el a mogyoródi verseny, mely az 1986-os első futam óta megszakítás nélkül tagja a versenynaptárnak. Bár kétségkívül lassú pálya, és nehéz rajta előzni, mégis az egyik legnépszerűbb és legkülönlegesebb F1-es helyszín, mely számos szenzációs versenyt hozott, elég csak a tavalyi, vagy a 2011-es esős nagydíjra gondolni, nem is beszélve a Button első győzelmével záruló 2006-osról, melyet a közvélekedés az előző évtized legjobbjai közt tart számon. A 30 verseny egyúttal azt is jelenti, hogy a Hungaroring a valaha volt legtöbb F1-es bajnoki futam tekintetében is az első tíz közt van annak ellenére, hogy csak a világbajnokság 37. évében érkezett először hazánkba a száguldó cirkusz.
4. Silverstone (Brit Nagydíj) 1987-2015, 29 futam
Az összes futamot tekintve a dobogó alsó fokát foglalja el a legelső világbajnoki nagydíj helyszíne, ám 1954 és 1987 közt folyamatosan osztoznia kellett Aintree-vel és Brands Hatch-csel a rendezésen, s csak egy évvel a Hungaroring után lett a naptár állandó tagja. Az előző évtized végén úgy tűnt, hogy a sorozat megszakad, hiszen Donington kapta meg a Brit Nagydíjat, ám a leicestershire-i helyszín anyagi problémái miatt a jog visszaszállt Silverstone-ra, mely felújítását követően 2027-ig érvényes szerződéssel rendelkezik.
5. Imola (San Marinó-i Nagydíj) 1980-2006, 27 futam
Listánk első olyan helyszíne, mely már nem része a programnak: az 1980-ban Monzát helyettesítő Imola egészen 2006-ig a naptárban maradt, amikor egy pazar Schumacher-Alonso ütközettel búcsúzott a Formula-1-től. A távozás akkor még átmenetinek tűnt, ám az Európán kívüli helyszínek térhódításával egyre valószínűtlenebb, hogy visszakapja versenyét a pálya, melynek nevéhez örökre hozzátapadt az 1994-es fekete hétvége. Az összes futamrendezést tekintve egyébként Imola egyelőre a 11. helyen áll, a Red Bull Ring és Suzuka az idén érik utol. Ezek után nem meglepő, hogy Olaszország területén rendezték a legtöbb világbajnoki futamot, az idei monzai verseny már a 93. lesz.
6. Interlagos (Brazil Nagydíj) 1990-2015, 26 futam
Miután tíz alkalommal a 2012-ben a riói olimpia előkészületei miatt lerombolt Jacarepagua fogadta a világbajnokság mezőnyét, a Brazil Nagydíj 1990-ben Interlagosba költözött vissza, melynek a mostaninál hosszabb vonalvezetésű változatán összesen hét nagydíjat rendeztek 1973 és 1980 között. Bernie Ecclestone 2013-ban elárulta, hogy korábban felmerült a verseny visszaköltöztetése a Nelson Piquet-ről elnevezett riói pályára, de annak megszüntetésével és Interlagos felújításával úgy tűnik, hogy semmilyen veszély nem fenyegeti a Sao Pauló-i aszfaltcsík helyét a naptárban.
7. Barcelona (Spanyol Nagydíj) 1991-2015, 25 futam
Spanyolországnak az idei már az 52. futama lesz, ám csupán ezek egy híján felének ad otthont a Circuit de Barcelona-Catalunya. 1991-ben Jereztől vette át a rendezést az újabban az európai szezon nyitányát jelentő helyszín, mely igazán nagy átalakítások nélkül „vészelte át” az elmúlt negyedszázadot. A sokáig a versenynaptár leghosszabb egyenesével büszkélkedő pálya az F1 állandó teszthelyszíneinek egyike, épp ezért talán egy jelenlegi aszfaltcsíkot sem ismernek annyira a pilóták és a csapatok, mint a barcelonait.
8. Montreal (Kanadai Nagydíj) 1988-2008, 21 futam
1978-ban fogadta először a királykategóriát a később Gilles Villeneuve-ről elnevezett pálya az 1965-ben felépített Notre-Dame-szigeten – harmadik kanadai helyszínként a Mosport Park és Mont-Tremblant után. Azóta csak két ízben nem tért vissza a Formula-1 Montrealba, 1987-ben és 2009-ben is anyagi természetű okok álltak a rendezés útjába. A rendszerint a szezon egyik legérdekesebb versenyét rendező pálya hosszú távú jövője is biztosított, hiszen a jelenlegi szerződés 2024-ig szól.
8. Hockenheim (Német Nagydíj) 1986-2006, 21 futam
Bár generációk nőttek fel úgy, hogy elképzelni sem tudták volna a versenynaptárat Hockenheim nélkül, a 2001-ben alaposan megcsonkított pálya csak a nyolcadik helyre került ezen a listán. Egy 1970-es „beugrást” követően a Hockenheimring Niki Lauda balesete után, 1977-ben vette át a Nordschleife helyét a naptárban, s onnantól kezdve 30 éven át csak egyszer nem rendezhetett futamot: 1985-ben az új Nürburgringen tartották a Német Nagydíjat. 2006-tól kezdve a két helyszín felváltva tartotta a versenyt, ám úgy tűnik, hogy ennek most vége szakad...
10. Watkins Glen (USA Nagydíj) 1961-1980, 20 futam
Egy-egy kevés sikert arató sebringi, illetve riverside-i versenyt követően a Formula-1 két évtizedre otthont talált magának a New York-állambeli Watkins Glenben. A sokáig töretlen népszerűségű pálya csillaga az 1970-es évek közepén kezdett leáldozni két haláleset, a fejlesztések elmaradása, és nem utolsósorban a nézők Formula-1-hez méltatlan viselkedése miatt. 1976-tól kezdve már évente két (sőt egy ízben három) futamot rendeztek az Államokban, s ez egészen 1984-ig így maradt, ám 1981-től városi pályák vették át a Glen helyét.
10. Suzuka (Japán Nagydíj) 1987-2006, 20 futam
Két Fujiban rendezett futam után, melyek közül az első James Hunt bajnoki címéről, a második pedig egy sajnálatos tragédiáról maradt emlékezetes, a világbajnokság 1987-ben tért vissza Japánba, az F1-es versenynaptár egyetlen nyolcas alakú versenypályára. 2007-ben és a rákövetkező évben Suzukából Fujiba vándorolt a verseny, majd az eredeti terv szerint 2009-től kezdve a két helyszín felváltva rendezte volna a Japán Nagydíjat, ám a Toyota kiszállásával összefüggésben az is eldőlt, hogy a vulkán lábánál fekvő pályára nem tér vissza az F1 mezőnye, így a japán verseny ismét tartósan Suzukában maradhat.
10. Melbourne (Ausztrália) 1996-2015, 20 futam
Mindmáig az utolsó alkalom, hogy egymás után két versenyt ugyanabban az országban rendeztek, az 1995-ös idényzáró és az 1996-is szezonnyitó volt: ekkor költözött át ugyanis az Ausztrál Nagydíj a szezon végéről az elejére. Ez egyúttal helyszínváltozással is járt, Adelaide-et Melbourne váltotta. Az Albert Park a nézők körében a naptár egyik legnépszerűbb helyszíne, pénzügyi okok miatt időről-időre mégis veszélybe kerül az itteni verseny.
És akik lemaradtak…
Néhány klasszikus helyszín közel járt ahhoz, hogy felkerüljön a toplistára, de vagy éppen lecsúsztak erről, vagy megszakítások nem tették lehetővé az igazán hosszú sorozatokat. A Nürburgringen összesen 40 futamot rendeztek, de 13 évnél tovább (1995–2007) sosem tarthatta meg versenyét. Az idén már 48. nagydíjára készülő Spának két hosszú periódusa volt, egyaránt kisebb megszakításokkal: 1950 és 1970 közt, illetve 1983 és 2015 közt három-három futam maradt ki. A toplistáról kevéssel maradt le a Francia Nagydíjat 1991 és 2008 közt megrendező Magny-Cours, valamint a tavaly Red Bull Ring néven visszatérő egykori Österreichring, ahol 1970 és 1987 közt megszakítás nélkül szintén 18 versenyt futottak.
A legtöbb futamot rendező pályák
1. |
Monza |
Olasz Nagydíj |
65 |
2. |
Monaco |
Monacói Nagydíj |
62 |
3. |
Silverstone |
Brit Nagydíj |
49 |
4. |
Spa |
Belga Nagydíj |
48 |
5. |
Nürburgring |
Német Nagydíj* |
40 |
6. |
Montreal |
Kanadai Nagydíj |
36 |
7. |
Hockenheim |
Német Nagydíj |
34 |
8. |
Interlagos |
Brazil Nagydíj |
33 |
9. |
Hungaroring |
Magyar Nagydíj |
30 |
9. |
Zandvoort |
Holland Nagydíj |
30 |
Vastaggal a 2015-ös naptár részét képező pályákat jelöltük – az idei futamokat is számolva.
* A 40 nürburgringi futam közül 12 az Európa Nagydíj, 2 pedig a Luxemburgi Nagydíj nevet viselte
A legrégebb óta folyamatosan a naptárban lévő jelenlegi pályák
1. |
Monaco |
Monacói Nagydíj |
1955 |
61 |
2. |
Monza |
Olasz Nagydíj |
1981 |
35 |
3. |
Hungaroring |
Magyar Nagydíj |
1986 |
30 |
4. |
Silverstone |
Brit Nagydíj |
1987 |
29 |
5. |
Interlagos |
Brazil Nagydíj |
1990 |
26 |
6. |
Barcelona |
Spanyol Nagydíj |
1991 |
25 |
7. |
Melbourne |
Ausztrál Nagydíj |
1996 |
20 |
8. |
Sepang |
Maláj Nagydíj |
1999 |
17 |
9. |
Sanghaj |
Kínai Nagydíj |
2004 |
12 |
10. |
Spa |
Belga Nagydíj |
2007 |
9 |
A cikk eredetileg az Autósport és Formula Magazinban jelent meg. A 15 éves magazin áprilisi számának ajánlója itt érhető el.