DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
F1

Melbourne-i statisztikák: Már Vettel is 100-as

A McLaren máris megismételte a szörnyű hondás évek csúcspontját, Hamilton most Senna egy negatív rekordját állította be, és több Ferrari-motor csoportosult a rajtrács elején, mint 56 éve bármikor.

Sebastian Vettel karrierje 199. futamán 100. dobogós helyével indította a szezont, amivel a negyedik helyen áll az örökranglistán, és csak Alain Prost (106), Lewis Hamilton (118) és Michael Schumacher (155) áll előtte. Hogy kontextusba helyezzük ezt a 100 dobogót: ez pontosan annyi, ahányat a Renault 1979-ben bemutatkozott gyári csapata teljes F1-es ténykedése során gyűjtött.

Vettel egyúttal teljesítette 3000. élen töltött körét, e tekintetben már csak Hamilton és Schumacher állnak jobban nála.

A Ferrari németje a nehezebb győzelmei egyikét aratta, hiszen eddigi 48. diadala közül egyet sem nyert még meg a harmadiknál rosszabb helyről rajtolva – a mostani is még csak az 5. alkalom volt, hogy a harmadik helyről sikerült felugrania az élre, vagyis a többi 43 győzelme egyaránt az első sorból született.

vettel_5



Kimi Raikkönen révén kettős dobogót szerzett a Ferrari az Albert Parkban, ami 2004 óta először fordult elő a csapattal. A finn már zsinórban 22 dobogót szerzett azóta, hogy legutóbb győzött, éppen öt éve ezen a pályán.

Lewis Hamilton a 7. pole-pozícióját szerezte Melbourne-ben, ami már régóta rekord, hiszen a ranglistán mögötte lévő legjobbak is csak háromig jutottak. Kevésbé hízelgő, hogy a brit győzelmekből viszont csak kettőt számlál, 2008-ban és 2015-ben nyert az élről. A címvédő az Ausztráliában szerzett pole-ok tekintetében állt most az élre, Adelaide-et is beleértve, ahol Ayrton Sennának volt hat rajtelsősége.

De Hamilton ezúttal egy negatív mutatóban is beérte Sennát, hiszen korábban csak a legendás brazillal történt meg, hogy egy pályán öt pole-pozíciót sem tudott győzelemre váltani – Senna esetében ez Imola volt, amelybe beletartozik a tragikus végkimenetelű 1994-es futam is.

Az Autosport adatbázisának előzésszámlálója szerint – amelybe az első körös és a hibák által kiváltott pozíciócseréket nem veszik bele, 2018-ban két és félszer több előzés történt az Ausztrál Nagydíjon, mint 2017-ben. A baj csak az, hogy tavaly kettő volt, idén meg öt.

start

Bár klasszikus triónak tűnhet, még csak harmadszor fordult elő, hogy Vettel, Hamilton és Raikkönen közösen álltak a dobogón. Az első alkalom még a 2013-as Magyar Nagydíj volt, a második pedig a tavalyi USA Nagydíj.

A pódiumon álló három pilóta együttvéve kilenc világbajnoki címen osztozik. Csak egy alkalommal állt össze ennél is patinásabb dobogó, amikor a 2012-es Európa Nagydíjon Alonso (2 vb-cím), Raikkönen (1) és Schumacher (7) végeztek az első három helyen, összesen tíz világbajnoki elsőség birtokosaként.

Hamilton és Vettel párosa azonban már a 40. alkalommal pezsgőzhetett együtt, és karnyújtásnyira kerültek két legendás klasszikus párostól: Michael Schumacher és Rubens Barrichello, valamint Ayrton Senna és Alain Prost is 41-szer álltak együtt a dobogón. A rekordot Hamilton és Nico Rosberg kettőse tartja 45-tel, de ez is könnyen beérhető lehet már idén.

Daniel Ricciardo hátrasorolásával Kevin Magnussen az 5. helyre került a rajtrácson, ami a Haas történetének legerősebb rajthelyét jelentette, megspékelve a harmadik sort kiegészítő Romain Grosjeannal. Ez így azt is jelentette, hogy a rajtrács első hat helyén négy darab Ferrari-motoros autó is tanyázott, ez pedig olyannyira különleges jelenség, hogy hasonló csak az 1961-es Olasz Nagydíjon fordult elő legutóbb. Akkor a Ferrari öt saját autót indított, és mind befértek az első hat helyre az időmérőn. Azóta persze ilyesmit már nem lehet tenni, az olaszok pedig hagyományosan sosem szerettek olyan csapatoknak motort szállítani, amelyeknek a mezőny elejére jó a teljesítményük.

alonso_2

Fernando Alonso az 5. helyen célba érve a McLaren-Renault partnerség első futamán beállította a legjobb eredményét, amit az elmúlt három évben Honda-motorral felvértezve elért. Azzal háromszor volt ötödik, 2015-ben a Hungaroringen, 2016-ban pedig Monacóban és Austinban. Egyúttal a csapat is beállította a Hondával elért legjobbját, hiszen az említett három futam mindegyikén a 9. helyen futott be a másik autójuk, mint ahogy most Stoffel Vandoorne is pont 9. lett.

Valtteri Bottas a 8. helyen ért célba, ami az eddigi legrosszabb eredménye a Mercedesszel.

Daniel Ricciardo a 10. alkalommal futotta meg egy verseny leggyorsabb körét, beérve ezzel az örökranglistán Mario Andrettit és Graham Hillt.

A 11. helyek királya, Sergio Perez hosszú idő, másfél éves távollét után végre ismét a 11. helyen ért célba. Így immár 19. alkalommal végzett ebben a hálátlan pozícióban. Köszönhetően viszont ennek, na meg a 12.-ként befutó Esteban Oconnak, a Force India a tavalyi Monacói Nagydíj óta először maradt le a pontszerzésről. Oconnak ez a 12. hely a legrosszabb célba érkezési pozíciója a csapattal, ami már önmagában megsüvegelendő tény.

Pierre Gasly elkönyvelte tavaly Malajziában kezdődött, egyelőre hat futamot számláló F1-es karrierje első kiesését. Csapattársa, a tavaly Austin óta a mezőnyben lévő Brendon Hartley eközben most először vághatott neki egy futamnak motorcserés rajtbüntetés nélkül.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: