Rengeteg kritika éri az utóbbi években a Formula-1-et korábbi versenyzők, világbajnokok, szakértők és főleg a szurkolók részéről, amiért szerintük a mostani autókat már nem annyira komoly kihívás és nem annyira nagy élvezet vezetni, mint a korábbi korszakokban. Fernando Alonso már eddig is többször kifejezte nemtetszését a száguldó cirkusz jelenlegi állapotával kapcsolatban, a McLaren pilótája pedig most részletesen is elmagyarázta, mi okozza az elégedetlenséget:
„Egyáltalán nem vagyok elégedett néhány dologgal: például soha nem vezethetjük ezeket az autókat igazán a határon, nem támadhatunk úgy, ahogy szeretnénk, mert a gumik ezt nem teszik lehetővé” – idézi Alonso szavait az Autosport.com szakoldal. „Ha túl keményen nyomod, túlmelegszenek, és azonnal tapadást veszítesz. A motor teljesítményével is könnyedén átlépheted a fogyasztási határokat. Ahhoz, hogy gyors legyél a mai F1-ben, nem szabad túl keményen támadnod. Ez a titka az egésznek, de ez teljesen szembemegy a versenyzői ösztönökkel. Ezért van az, hogy a mai autókat már nem annyira élvezetes vezetni, és ez a helyzet egyáltalán nem tesz boldoggá.”
„Nem azt mondom, hogy a mostani autókat könnyebb vezetni, de fizikai szempontból nem kell a határokat feszegetni vele” – szögezte le a kétszeres világbajnok. „Korábban olyan nagy volt a kanyar közepi sebesség, hogy valóban meg kellett bíznod az autódban – abban, hogy tudni fogod kezelni. A kevesebb tapadásnak köszönhetően könnyebb megtalálni a határokat. Korábban tíz kör után kétórás masszázson kellett részt venned, míg most akár 150 kört is megtehetsz anélkül, hogy akár egy kicsit is megizzadnál a végére.”
Alonso bízik benne, hogy a 2017-es jelentős szabályváltozások pozitív irányba mozdítják le a sportág összképét, s újra előtérbe kerülhet a „vezetés élvezete” is. A spanyol pilóta egyébként vélhetően ettől teszi függővé azt is, hogy a következő szezon után is a Formula-1-ben maradjon-e: elmondása szerint ha más irányt vesz a száguldó cirkusz, mint amit a fentiekben is megfogalmazott, könnyen lehet, hogy hátat fordít neki. A McLaren-Honda klasszisa azt is elárulta, hol folytatná szívesen a távozása után:
„A Le Mans lenne az az opció, ami a legközelebb áll a vezetési stílusomhoz és ahhoz, amit mindig is csináltam. Az Indy500 is lenyűgöző, de radikális változást jelentene, hiszen teljesen más stílust és gondolkodásmódot kellene megtanulni hozzá. Mindenesetre nyitott vagyok, hiszen F1-es világbajnokként csak két esemény nőhet fel presztízsét tekintve ahhoz: a Le Mans-i 24 órás és az Indy500. Ugyanakkor ez egy olyan ötlet vagy elképzelés, ami igazán hosszú távon válhat csak valósággá” – fogalmazott Alonso.