A mezőny épp ezért szombaton méri össze erejét a 25,947 km hosszú, a Formula-1-es pályát és a legendás Nordschleifét is magába foglaló körön. A Citroën pilótái – a két héttel ezelőtti, remekül sikerült tesztek után – arra készülnek, hogy ezt a nem mindennapi versenyt is a sikertörténetek között könyveljék el.
Monaco, Indianapolis, Le Mans… és a Nürburgring – csupa mitikus helyszín az autósport rajongóinak szemében. A németországi Ahrweiler közelében található versenypálya az 1920-as években épült, azóta természetesen sok átalakításon esett át, de sajátos hangulata (melyet nagyrészt a híres Nordschleifénak köszönhet) megmaradt. A pálya északi részén lévő, „zöld pokol”-nak is nevezett szakasz az autóversenyzés megszállottjai számára mindig is hivatkozási alap volt. A Nordschleife és a Formula-1-ben is használt modern pályaszakasz együttesen (azaz a „Gesamtstrecke”) 25,947 km hosszú.
A „teljes” Nürburgring nemcsak szokatlan hossza miatt számít különlegesnek a túraautózásban, hanem egyéb sajátosságai miatt is. A pályán több mint 170 kanyar van, melyek szinte mindegyike más-más kihívást tartogat a pilóták számára. A Nordschleife elején mindjárt ott a „Flugplatz”, amely bravúros manőverezést követel, hiszen az elvileg padlógázzal teljesítendő dupla jobb kanyart egy kisebb emelkedő előzi meg – és rejti el szem elől. Ehhez képest a Karussell csúszásveszélyes hajtűkanyarja majdnem gyerekjátéknak látszik… A cél előtt pedig egy több kilométer hosszú nyílegyenes szakasz várja a versenyzőket – ezt tiszta erőből, több mint 250 km/h sebességgel, körülbelül 40 másodperc alatt tolják le a túraautók.
Nos, ez az egyszerre félelmetes és ellenállhatatlan pálya várja a FIA túraautó világbajnokságának résztvevőit a szezon 7. és 8. futamán. A nem mindennapi megmérettetésre való felkészülés jegyében április 28-án a mezőny közös tesztet tartott. A Citroën Total csapat kettős céllal érkezett a tesztre: meg kellett határozni a négy gyári C-Elysée WTCC ideális beállításait, a pilótáknak pedig lehetőséget kellett biztosítani arra, hogy minél többet vezethessenek ezen az atipikus pályán.
A tesztek során a Citroën pilótái produkálták a három legjobb időt. José María Lópezt, Sébastien Loeböt és Ma Qing Huát Gabriele Tarquini, majd a csapattárs Yvan Muller követte. Az előttünk álló hétvégén ez a sorrend természetesen semmit sem számít, a győzelemre pályázó versenyzőknek szakaszról szakaszra ugyanolyan intenzitással kell koncentrálniuk arra, hogy elkerüljék a pálya kisebb-nagyobb csapdáit, hogy alkalmazkodjanak a vidék mindig kiszámíthatatlan időjárásához, és hogy a megfelelő pillanatban támadják ellenfeleiket.
José María López az idén már három futamot nyert, és most is ő számít favoritnak a teszt során elért remek, 8’38”027-es idejével. „A pálya egyszerűen mesés. Most már abszolút megértem, miért tekintik legendának a szakmában. De ahhoz, hogy igazán értékelni tudjuk a nagyszerűségét, arra is szükség van, hogy bízzunk saját magunkban és az autóban. Két héttel ezelőtt én pontosan ilyen állapotban vezettem, tökéletes összhangban az autómmal. Nagyon remélem, hogy a mostani hétvégén is sikerül megtalálnom ezt az egyensúlyt. Nagyon sokat készültem erre a versenyre, rengeteget gyakoroltam a Citroën Racing versenyszimulátorán. Úgy érzem, hogy a lehető legjobban felkészültem.”
Egy volt raliversenyző számára a Nordschleife szinte ismerős terepnek tűnhet. Sébastien Loeb ezt be is bizonyította akkor, amikor a tesztek során mindvégig nagyon közel tudott maradni Lópezhez. A kilencszeres rali világbajnok jelenleg az egyéni pontverseny második helyén áll, és a Nürburgringen egyértelműen arra készül, hogy csökkentse hátrányát csapattársához képest. „A Hungaroringen elért eredmények bizony frusztrálnak, szeretném újra érezni a győzelem, de legalábbis a dobogó hangulatát! Elképesztő pályán fogunk menni, kivételes élményekre számítok, ugyanis ha itt gyorsan akarunk menni, akkor az egész pályát be kell autóznunk, márpedig olyan szűk az aszfalt, olyan közel van széle, hogy nem sok lehetőségünk lesz hibázni. Nem volt túl hosszú a múltkori teszt, most kiderül, hogy ki hogyan tudott fejlődni az ott összegyűjtött adatok birtokában.”
Yvan Muller Magyarországon tíz pontot tudott hozni Loebön, viszont köztudottan nem számít a német pálya nagy rajongójának. Ez természetesen nem fogja megakadályozni abban, hogy itt is a maximumot hozza ki magából. „Vegyesek az érzelmeim a teszt után. Igaz, hogy óráról órára folyamatosan faragtam le hátrányomat a csapattársaimhoz képest, de még mindig nem vagyok elégedett. Még meg kell találnom az offenzív versenyzés és a kockázatvállalás megfelelő „dózisát”, azaz a legjobb stratégiát ahhoz, hogy az elkövetkező versenyeken a lehető legtöbb pontot szerezzem.”
Ma Qing Hua a harmadik legjobb tesztidőt érte el, így máris a legjobbak között forog a neve. A kínai pilótát is elbűvölte a Nordschleife, és arra számít, hogy dobogóra juthat a hétvégén. „Erre a pályára minden autóversenyzőnek el kell jönnie legalább egyszer! Biztos vagyok benne, hogy a WTCC mezőnye remek előadást produkál majd, és boldog vagyok, hogy ennek én is részese lehetek! Április végén, a teszten jól tudtam menni a C-Elysée WTCC-vel, kellemes, jól vezethető autó. Ha minden jól megy, úgy érzem, van esélyem előkelő helyezést szerezni.”
A HÉTVÉGE PROGRAMJA
A WTCC mezőnye csütörtökön veszi birtokba a pályát, 11 óra 30 perckor szabadedzéssel kezdenek, melyet pénteken 8 óra 15 perckor, illetve 11 óra 55 perckor két újabb szeánsz követ. Egyedi szabályként a szabadedzések és az időmérő között most már nem lesz lehetőség tankolásra, ezenkívül az időmérő rendje is „borul”: egyetlen időmérő edzést tartanak az egész mezőnynek18 óra 20 perctől, ennek időtartama viszont egy teljes óra lesz. Az első öt helyezett ezután megkapja azokat a pontokat, amelyeket hagyományos esetben a 3. időmérő résztvevőinek osztanak ki. A második futam fordított rajtsorrendjét is az első és egyetlen időmérő eredményei alapján állapítják meg.
Szombaton 8 óra 5 perctől melegítenek a versenyzők a pályán, a 3 körből álló (77 km-es) futamokra pedig 11 óra 15 perckor és 12 óra 15 perckor kerül sor. A 24 órás verseny rajtja 16 órakor várható.
PÁLYABEJÁRÁS SÉBASTIEN LOEBBEL
A Nürburgring hangulatát pompásan illusztrálja az a belső kamerás felvétel, amely az április 28-i teszten, Sébastien Loeb közreműködésével készült: