DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 18. csütörtök
WTCC

Vélemény: Miért nem örülünk együtt a Citroennel a WTCC bajnoki címüknek?

Sanghaji négyes győzelmükkel immár matematikailag is bebiztosították első helyüket a WTCC 2014-es konstruktőri pontversenyében az idén érkezett franciák. Övék a bajnoki cím, fényévekkel jobbak voltak mindenkinél. Mégis: nézzük őket, ahogy ünnepelnek, és nem értjük, mire fel a nagy öröm. Nekünk nem szimpatikus a mezőny porba alázása. Elmondjuk, hogy miért.

2013 júniusa: az FIA ekkor egyeztetett a WTCC csapataival és gyártóival a következő szezon új szabályainak bevezetéséről. Aztán hetekig hatalmas a csend, hiába kérdezünk bárkit arról, hogy mi lesz jövőre, senki nem válaszol. Később tudjuk csak meg, azért nem nyilatkoznak, mert még ők, a bajnokság résztvevői sem tudnak semmit.

Eredetileg 2015-ben jöttek volna csak az új szabályok, a Chevrolet kivonulásával viszont fontos volt a promóternek, hogy egy újabb nagy gyártó érkezzen a sorozatba. A Citroen azonban feltételhez kötötte érkezését: csak abban az esetben voltak hajlandók csatlakozni a világbajnoksághoz, ha már 2014-ben bevezetik az új formulát. A többi gyártó, a Honda és a Lada is belátta, a WTCC-nek szüksége van a Citroenre, ezért rábólintottak, és látatlanban megelőlegezték a 2014-es új szabályok érkezését, anélkül, hogy pontosan tudták volna, mit takar ez.

Az FIA végül 2013 nyarán hozta nyilvánosságra a WTCC-re vonatkozó új technikai szabályok részleteit, amit a Hondának előzetesen az év januárjára ígértek. „Mivel későn hoztak döntést az új szabályokról, így természetesen mi is késésben vagyunk…” – válaszolta 2013 augusztusában kérdésemre Alessandro Mariani, a gyári Hondák felkészítéséért felelő JAS Motorsport csapatfőnöke.

 Négy Citroen az első négy helyen. Ha még hat autót indítanak a franciák, nem is jut pont a konkurenseknek

Novemberben ugyancsak ő beszélt üdítő őszinteséggel a kialakult helyzetről az olasz motorsportrants.com-nak adott nyilatkozatában. „A legelső pillanattól fogva részesei voltunk az új szabályok megalkotásának, amely csak azért indulhatott el, mert a JAS meggyőzte a Hondát az új szabályok megelőlegezéséről, tekintettel a Citroen érkezésére. Ez egy igen fontos momentum volt, és nem akartuk elszalasztani a lehetőséget, még akkor se, ha ez azt eredményezte, hogy a 2013-as autó fejlesztésébe fektetett összeg jelentősen csökkent, tekintettel arra, hogy ezt az autót csak egy évig fogjuk használni. De a japánok megértették a pillanat fontosságát, és azét, hogy egy olyan vetélytársunk legyen, mint a gyári francia alakulat. Az új szabályok megalkotása valamennyi fázisának részesei voltunk, még akkor is, ha nem voltunk mindennel teljesen elégedettek: azt mondták nekünk, hogy januárig elkészülnek az új szabályok, ám ehhez képest csak júliusra készültek el. Ez nagyon kényelmetlen helyzetbe hozott minket, mert hirtelen sokkal kevesebb idő állt a rendelkezésünkre a projektünk kivitelezésére, és következésképpen rá lettünk kényszerítve, hogy ennek a kényelmetlen helyzetnek minden hátulütőjével együtt vágjunk bele a tervezésbe. Egyrészről mi vagyunk azok, akik a 2012 februárja óta egy gyakorlatilag folytatólagos tervezési munkát végzünk, így be vagyunk melegedve, másrészről viszont ott a Citroen, akiknek kevesebb tapasztalatuk van ugyan, de több idejük a tesztelésre és a tervezésre.”

Itt az igazság. Az új szabályokat csak 2013 júliusában hozták nyilvánosságra, és a többi csapat, a Honda, a Lada stb. is csak ekkor értesültek az új technikai regulák részleteiről, értelemszerűen új, TC1-es autójuk tervezését és építését is csak ekkor kezdhették el. A Citroen ekkor azonban már réges-régen tudott mindenről, ott voltak a kezükben az új szabályok, amiket előbb láttak mindenki másnál, és a háttérben szépen el is kezdték építeni az új C-Elysée-t, ami már akkor pályára gördült, amikor a rivális gyártók még épphogy csak elkezdhették építeni új autóikat. Az FIA a Citroen csatlakozásához kötötte az új szabályok érkezésének időzítését, a franciák pedig felismerve a helyzetet, húzták-halasztották a döntést, pontosabban a döntésnek a nyilvánosságra hozatalát, mert valójában ők már nagyon is döntöttek, és csendben készültek az új projektre. Majd amikor az új autó már kész volt, bejelentették, hogy 2014-ben csatlakoznak a WTCC-hez, az FIA pedig bejelentette, hogy már 2014-ben bevezetésre kerülnek az új TC1-es szabályok. És akkor Mariani úrék és a többiek már hiába kapkodtak, hogy valahogy megpróbálják behozni azt a hathónapos lemaradást, ami a Citroen unfair húzása miatt jutott nekik osztályrészül, és amit persze nem is tudtak ledolgozni egész évben.

Az argentin Lopez az egyetlen, aki a gyári csapatból szimpatikus lehet a kívülállóknak: Pechito újoncként maga mögé utasította a kissé nagyképű Mullert és a kilencszeres rali-világbajnok Loeb-öt


Emlékszünk még a téli tesztszezonra? Amikor a Citroenek már réges-rég a pályán köröztek Yvan Mullerrel, Sebastien Loebbel és José Maria Lopezzel, a mi Michelisz Norbinknak meg nemhogy az autója nem volt még kész, de még annak is örülhetett, hogy legalább nézőként (!) kilátogathatott ezekre a tesztekre, és megnézhette, mit csinálnak ott a franciák, illetve Gabriele Tarquini az egy szem sebtében, kapkodva, feszített tempóban összetákolt TC1-es Hondával?!

Nem egyenlő erők küzdelme volt a 2014-es WTCC-szezon, és nem azért nem volt egyenlő erők küzdelme, mert a Citroen annyival jobb munkát végzett volna, mint a többi csapat, hanem azért nem volt az, mert a feltételek sem voltak egyenlőek, és a franciák egy hatalmas, behozhatatlan előnyt kaptak már az első verseny megkezdése előtt.

Nem volt a szó szoros értelmében vett verseny idén a gyártók között, és eleve képmutatásnak tűnt ezt az egészet konstruktőri világbajnokságnak nevezni. Ránézett bárki a bajnoki tabellára? Jelenleg a Citroen vezet 848 ponttal, 2. Honda: 574 pont, 3. Lada: 334 pont. Ennyi. 274 pontra volt tőlük a 2., és további 240-re a 3., többen pedig nem is voltak… Egyéni pontverseny: 1. Lopez: 384 pont, (…) 4. Monteiro: 170 pont. 214 pont a különbség a legjobb citroenes és a legjobb nem-citroenes között…

Kínai pilóta a kínai piacnak. Talán még az sem véletlen, hogy a Citroen éppen itt szerezte meg a gyártók vb-címét. Úgy tűnik, hogy a WTCC-ben nagyon komolyan összefonódik a sport és az üzlet

És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a Citroen minimum kétszer akkora költségvetésből gazdálkodott, mint bármelyik másik riválisuk, hogy ők voltak az egyetlen szó szoros értelmében vett gyári csapat a mezőnyben, mert hát tudjuk, hogy a „gyári” Hondák is a kis olasz JAS Motorsport műhelyében készülnek, ami egy nagy múltú, nagy szakértelmű csapat ugyan, de mégiscsak privát alakulat. Nagyságrendi különbségekről beszélünk itt, és a pályán látottak ebben egész évben csak megerősítettek minket: a Citroen más kategóriában versenyzett, mint a többiek.

A szezon első versenyén jó másfél-két másodperccel volt gyorsabb a C-Elysée egy körön, mint a többi csapat autói, ez a különbség később úgy 1-1,5 mp-re csökkent, de lényegében egész évben megmaradt. Múlt hétvégén, Sanghajban az első futamban a négy Citroen végzett az első négy pozícióban, mögöttük Michelisz Norbi jött be az 5. helyen, jó 16 másodperces hátrányban. 14 körön 16 másodpercet kapott a Citroenektől a legjobb nem-citroenes. És miután beérnek így a célba, jön a felhőtlen ünneplés, meg a feliratok, hogy 2014 nem a tanulás, hanem a győzelem éve volt, stb.

Mi meg csak nézzük őket (épp Törökországban, mert ott vagyunk egy másik FIA világbajnoki sorozat versenyén), nézzük őket együtt az észt, a cseh, a lengyel és a lett kollégákkal, és együtt nevetünk és rázzuk a fejünket. Mert finoman szólva sem szimpatikus ez a fene nagy ünneplés. Persze, nyertek, ezt értjük. De ha egyszer nem is volt verseny? Ha egyszer hat hónap előnyt kaptak mindenkivel szemben… Ha egyszer Michelisz Norbinak, bármilyen tehetséges is, és bármennyire is megtett a Honda is mindent, hogy tökéletes autót építsen 2014-re, egy tökéletesen sikerült versenyen győzelem helyett egy 5. helynek kell örülnie… Akkor mire fel ez a nagy piros sapkás parádé és önvállveregetés ott a dobogón? Emberek, van, aki elhiszi ezt? Van ennek így bármi sportértéke?

De a többi csapat pedig lenyeli a békát, és mindenki csendben marad, megpróbálva jó képet vágni ehhez az egész komédiához, ami idén itt ment. Az FIA még szépen meg is forgatja bennük a kést, és az összes többi márka képviselői közül megtalál egy-egy kirakatembert, akinek kiadja feladatul, hogy most nagyon szépeket kell mondani a Citroenről, és már kész is az ömlengős cikk a szebbnél szebb nyilatkozatokkal. Tarquini (Honda), Huff (Lada) és Stuart Cowie (RML) is a Citroent magasztalja, hogy mennyire megemelték a szintet a WTCC-ben, és hogy ez mennyire jó mindenkinek.

Mi, a Citroen ellendrukkerei legfeljebb a negyedik-ötödödik helyért szurkolhatunk. És nem azért, mert Michelisz Norbert tehetsége csak erre futja, hanem mert a szabályok finoman szólva a franciáknak kedveznek

Na de őszintén, srácok? Ez most komoly? Értem én, hogy profi világban élünk, ahol minden a pénzről és a látszat fenntartásáról szól, de ekkora pofonokat talán mégsem kéne szó nélkül eltűrni. Olyan ez, mint amikor a világ legjobb horgászai békésen pecáznak egymás mellett a tóparton, sportszerűen versenyezve, hogy ki fogja ki a legnagyobb halat, majd egyszer csak szólnak nekik, hogy egy másik sporthorgász megvette a szomszéd tavat, fél éve ott pecázik, és valójában ott zajlik az idei verseny, de ne aggódjanak, még lehet csatlakozni, és talán 1-2 kisebb hal még akad is a tóban, amit ki lehet fogni... A végén pedig ugye milyen jól mutat kedves sporthorgászunk a legnagyobb hallal a kezében, széles mosollyal az arcán, hogy igen, ezt ő fogta ki. Nem más, hanem ő! És ugye mennyivel jobb munkát végzett, mint a többiek…

Közelebb áll az igazsághoz azt mondani, hogy 2014-ben nem a Citroen csatlakozott a WTCC-hez, hanem a WTCC a Citroenhez. És ez baj. Nagyon nagy baj. És ez igenis rosszat tett a sorozatnak, mert idén színjátékot láthattunk, nem igazi versenyeket, és már interjút sincs kedvünk készíteni, mert tudjuk, hogy nincs értelme, nem lesz benne őszinte szó. Érdekek diktálnak, és sajnos a többi csapatnak is valamiért az most az érdeke, hogy csendben maradjon, vagy a Citroent magasztalja. Mert hát horgászni ugye továbbra is szeretnek, és jövőre is szeretnének… Valószínűleg gyári Citroent is szeretnének maguk alá, mert akkor jövőre talán ők nyerhetnek ugyanígy…

Hát, éljen, a Citroen, és az „új szint”, amire a WTCC-t „emelték”.  

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: