A hétszeres NASCAR Cup bajnok legenda, Richard Petty egyszer, amikor a versenypályákon jelen lévő veszélyről kérdezték, így válaszolt:
"A Jóisten nem mondja meg, hogy mik a tervei veled, szóval az egyetlen amit tehetsz, hogy felkelsz reggel és aztán meglátod mi lesz."
Ennél nagyobb igazságot nem is fogalmazhatott volna meg, mégis, miközben mindenki - pilótáktól a rajongókig - tisztában van a kockázatokkal, lehetetlen felkészülni a tragédiákra.
A mindössze 27 esztendős Bryan Clauson augusztus 7-én, szombaton szenvedett életveszélyes sérüléseket, miután a kansasi USAC Belleville Nationals midget futamon vezető pozícióban ütközött egy lekörözöttel és több bukfenc után a pálya közepén állt meg. Mindezt talán még karcolásokkal megúszhatta volna, érkezett azonban Ryan Greth, akinek már nem volt ideje arra, hogy elkerülje az oldalára fordulva veszteglő járművet és nagy sebességgel belerohant.
A futamot azonnali hatállyal félbeszakították, az érkező biztonsági csapatnak azonban közel fél órájába telt, hogy egyáltalán ki tudják szabadítani autója roncsaiból a szerencsétlenül járt Clausont.
A kritikus állapotban lévő versenyzőt mentőhelikopterrel a legközelebbi kórházba szállították, ahol az orvosok erőfeszítéseinek ellenére alig 24 órával később, szerettei körében elhunyt.
A tragédia tényét már vasárnap este sejteni lehetett, különösen azt követően, hogy bejelentették, az Indianapolis Motor Speedway hétfő reggel rendkívüli sajtótájékoztatót tart Clauson kapcsán. Márpedig jól tudjuk, hogy ha az IMS egy ilyen eseményt hív össze egy súlyosan sérült versenyzőről, akkor annak nincs pozitív zöngéje.
Most sem lett másként.
Közel egy évvel Justin Wilson tragédiája után egy, a langaléta brithez hasonlóan rendkívül tehetséges, ugyanakkor jókedélyű, udvarias, intelligens és a végletekig optimista pilóta szerződött át az égi versenypályákra.
A háromszoros NASCAR Cup bajnok Tony Stewart hosszú évek óta versenyeztette saját sprint car csapatánál Clausont, mindemellett pedig baráti viszonyt is ápoltak.
“Borzasztó, ez egy tragédia” - mondta a 43 éves sztár. “Ez a srác már nagyon régóta vezetett nálunk, remek munkát végzett és soha nem fordított hátat. Nem érdekelte, ha rossz dolgok történtek, vagy pocsék napja volt, mert mindig talált okot arra, hogy mosolyogni tudjon. Éppen csak, hogy eljegyezte a barátnőjét, Laurent. A kölyök előtt nagyon fényes jövő állt és most csak…… Nehéz volt a mai napomat az autóban indítani. Szívás, ha körülötted mindenki benne van a versenyzésben, nagyon kemény, ha elveszítesz közülük alakit, de mindennél rosszabb, ha olyasvalakit, aki annyira közel állt hozzád, mint én hozzám Bryan.”
A fiatal tehetség halála érthető módon a teljes motorsport közösségét megrázta.
“Nem lehet szavakkal leírni, hogy mennyire szomorú a versenyzés közössége ezen a reggelen. RIP Bryan Clauson” - írta Twitteren Tony Kanaan.
Danica Patrick-et szintén lesújtotta a tragédia híre.
“Szürreális arra gondolni, hogy Bryan Clauson elment. A jók egyike volt. Kedves, vicces és egy átkozottul jó versenyző. Nehéz a szívem ma.”
A fiatal kora ellenére szintén a dirt pályák egyik szupersztárjának számító, emellett pedig a NASCAR Trucks-ban is vitézkedő Rico Abreu szavak nélkül, ezzel az egy képpel reagált jó barátja halálhírére:
Clauson az idei Indy 500-on Conor Daly, Pippa Mann és Gabby Chaves oldalán léphetett pályára a Dale Coyne Racing - na és persze a Jonathan Byrd's Racing - jóvoltából.
"A sportunk elvesztett egy leírhatatlan embert" - fogalmazta meg gondolatait közösségi profilján Daly. "Többszörös győztes, mint a legtöbbünk valaha is lesz. Igazi megtiszteltetés volt, hogy a csapattársad lehettem, Bryan."
Kollégáihoz hasonlóan Mannt is kora reggel érte a tragédia híre.
"Drága Bryan Clauson, annyira hálás vagyok, amiért a csapattársad lehettem idén májusban. Imádtam veled dolgozni, alig vártam, hogy ismét sor kerüljön erre. Boldog vagyok, hogy láttalak versenyezni a hazai pályádon. Hálás vagyok, hogy elég jól ismertelek ahhoz, hogy a barátomnak nevezhettelek. Megszakad a szívem a családodért, Laurenért és a legközelebbi barátaidért. Hazudnék viszont, ha azt mondanám, hogy nem érzek így saját magam iránt is.”
Graham Rahal számára még hátborzongatóbb lehet a tragédia, miután a múlt vasárnap kis híján elvesztette szintén autóversenyző feleségét. Az NHRA Funny Car kategóriájában szereplő Courtney Force csúnya balesetet szenvedett az egyik futamán, ami után azonnal kórházba szállították. Rahal nem tartózkodott a helyszínen, így sokáig csak félinformációkat kapott a neje hogylétét illetően. Szerencsére Force végül megúszta kisebb zúzódásokkal, de az a pár, kétségek között eltöltött óra minden bizonnyal örökre beleégett Graham emlékeibe. Különösen a Clausonnal történtek fényében.
"Bryan végtelenül tehetséges volt, de ami még ennél is fontosabb, egy fene jó srác, gondoskodó és mindig meg volt az eleganciája és méltósága" - írta Rahal.
"Úton volt afelé, hogy a USAC mindenidők legtöbb győzelemmel bíró versenyzője legyen"- mondta könnyeivel küszködve a United States Auto Club elnöke, Kevin Miller."Nem csak a USAC történetének egyik legjobb pilótáját vesztettük el, de a motorsport egy igazi nagykövetét is. A sport iránti szenvedélye páratlan volt."
Clauson számos bajnoki címet szerzett a midget és sprint autók világában regionális, valamint nemzeti szinten is, 2014-ben pedig megnyerte a dirt pályás versenyzés Super Bowljaként számon tartott Chili Bowlt. A kaliforniai születésű tehetség aszfalton is kipróbálta magát az ARCA Racing Series, az Indy Lights, az IndyCar valamint a NASCAR Nationwide Series-ben is
Az ARCA-ban összesen hat futamon rajtolt el, ebből négyszer zárt a legjobb öt között, Gateway-en pedig győzni tudott.
A NASCAR nemzeti másodosztályát képező Nationwide-ban (ma Xfinity) huszonhat versenyt teljesített, legjobb eredményét, egy ötödik helyet 2008-ban érte el a Kentucky Speedway-en, két héttel később, a júliusi daytonai fordulón pedig a pole-t is megszerezte.
Az IndyCar elsőszámú nevelőszériájának számító Indy Lights-ban 2011 és 2012-ben részidős versenyzőként szerepelt. Legmagasabb helyezését első évében, a Sam Schmidt Motorsports színeiben érte el, miután Iowában a harmadikként ért célba.
2012-ben sikerült megvalósítania egyik legnagyobb álmát, miután a Sarah Fisher Hartman Racing zászlaja alatt kvalifikálhatta magát a 96. Indianapolis 500-ra. Sajnos a futamon nem szegedőtt mellé a szerencse és műszaki problémáknak köszönhetően már a 46. körben véget értek számára a küzdelmek. Két év hiátus után 2015-ben, a Jonathan Byrd’s Racingnek köszönhetően ismét ott lehetett a legendás verseny mezőnyében, amely viszont - ezúttal baleset miatt - ismét idejekorán befejeződött a részére.
A JBR-nek, valamint a Dale Coyne Racingnek hála Clauson az idei, szám szerint 100. Indianapolis 500-on is pályára léphetett, és végre a kockás zászlót is megláthatta, miután a huszonharmadikként intették le.
Bryan célul tűzte ki, hogy 2016-ban nem kevesebb, mint kétszáz versenyen rajtol el - beleszámítva természetesen az Indy 500-at is. A Belleville Nationals a száztizenhatodik futama volt a sorban, ebből huszonhetet győzelemmel zárt – ironikus módon az utolsót pont a belleville-i hétvége csütörtöki, kvalifikációs futamán szerezte,
A sport mellett Clauson szívügyének tekintette a nehéz helyzetben lévő embertársai támogatását, ennek megfelelően rendszeresen jótékonykodott többek között rákbetegek, valamint autizmussal élők javára.
Nemrég egy nagyon kedves floridai barátommal beszélgettem arról, hogy ha vakáció célzattal az Államokba utazom, semmiképpen se hagyjak ki egy dirt versenyt, mert annál amerikaibb dolog nincs is ebben a sportban. Ha pedig sikerülne olyan rendezvényt elcsípnem, ahol Bryan Clauson is elindul, mindenképp vadásszam le egy autogramra, mert, hogy a barátomat idézzem:
"Nála kedvesebb embert nem nagyon találni."
Sajnálom, hogy ez már soha nem valósulhat meg.