Több, meglehetősen emlékezetes Japán Nagydíjat hozott az elmúlt harminc év, ezek közül a 2006-os alapvetően döntő fontosságúnak bizonyult a világbajnokság szempontjából. Az azonos pontszámmal álló Michael Schumacher és Fernando Alonso az utolsóelőtti futamon is öldöklő csatát vívott egymással.
A suzukai időmérő edzés a hétszeres világbajnok német legendának sikerült jobban, Massával kisajátították az első rajtsort, míg Fernando Alonso elé még a két Toyota is befért. A versenyen is Schumachernek állt a zászló, amikor a verseny utolsó harmadának kezdetén egyszer csak vezető helyről elfüstölt a Ferrari. Erre senki nem számított, mivel az olasz versenyautó gyakorlatilag egész évben (de többnyire az egész évtizedben) óramű pontossággal működött.
Bár a rivalizálás ellenére Alonsónak rengeteg német rajongója (is) van, nem tagadja, hogy elképesztő öröm járta át, amikor meglátta, hogy nagy riválisa motorhibával küzd és kénytelen leparkolni a Ferrarit a pálya szélére. Onnantól számára és a német pilóta rajongói számára is nyilvánvaló lett, hogy ha megszerzi a tíz pontot, onnantól szinte lehetetlen feladat előtt áll majd a visszavonulását már korábban bejelentő, kilencvenegyszeres futamgyőztes.
Alonso úgy érezte, generációváltás történik, a tizenkét évvel idősebb Schumachert zsinórban másodszor is legyőzi. Ez a spanyol legjobb emléke Suzukából. „Itt győzni és a dobogó tetején állni azt jelentette, hogy szinte megvan az újabb világbajnoki cím. Michael Schumachernek elszállt a motorja a nyolcas kanyarban, nekem pedig határtalan örömöt okozott megelőzni lerobbant autóját” – fejezte ki nyíltan tizenkét évvel ezelőtti érzéseit a kétszeres világbajnok a Motorsport-total.com szakoldalon.
Érdekes párhuzam a két nagyszerű pilóta között, hogy tizenkét év a korkülönbség köztük Schumacher javára és Alonso éppen tizenkét évvel Schumacher (első) visszavonulása után távozik a Formula-1-ből. De talán még ő sem végleg. Ha megmarad a párhuzam, akkor Fernando Alonsót 2022-ben ismét viszontláthatjuk a száguldó cirkuszban. Az viszont feltétlenül eltérő, hogy míg Schumacher a csúcson hagyta abba (először), a spanyol számára ez nem adatik meg a csetlő-botló McLaren-Renault-val, a patinás istálló sajnos a mezőny végére csúszott vissza.