Azt tudtuk, hogy a Skoda Motorsport kivárt, és a többi márkával ellentétben egy évvel később „dobta piacra” az autót, azt a taktikát választva, hogy ebben az egy évben a mérnökeik inkább még a tesztprogram keretén belül finomítgatták, fejlesztették, tesztelték az autót azért, hogy a későbbiekben a Skodával versenyző csapatoknak minél kevesebb gyerekbetegséggel kelljen számolniuk. Így az autó végül 2015. májusában debütált a nagyközönség előtt.
Az autó Magyarországon is ekkor lett volna elérhető, de a Porsche Hungaria magyarországi csapata - a Skoda Rally Team Hungaria - az év elején azt a döntést hozta, hogy az év közepéig kivár. Néhány hónapig csak külső szemlélőként vizsgálja, értékeli az új modell tudását, a benne rejlő lehetőségeket és nyomatékot, majd a Veszprémi murvás talajú futamra már lesz annyi információja, hogy nyugodt kiegyensúlyozottsággal ülhet át a R5-be.
Az SRTH csapata számára tehát a teszt időszak lezárult!
A Skoda Fabia Super 2000-es versenyautóval eltöltött 5 és fél év után a SSkoda Rally Team Hungaria életében új korszak következik. A „Kisautót” - ahogy a fiúk egymás között hívták a Super 2000-et-, „nyugdíjazták” és Veszprémben már az új fejlesztésű egyetemista unokájával, a Skoda Fabia R5-tel állnak a rajthoz.
A futamot megelőző sajtótájékoztatón a csapat pilótája, Herczig Norbert egy nagy mérföldkőnek nevezte a váltást.
Szavait idézve: „Kifejezetten boldog és persze izgatott vagyok, hogy vele versenyezhetek. Székesfehérvár Rali óta, a tegnapi nagy tesztig visszaszámoltam a perceket. Azt már tudtam, hogy milyen érzés benne ülni, mert szervizcsapatunkkal, a BRR Team-mel két hete már volt szerencsénk részt venni egy közös teszten, de az a pillanat, amikor már „csak a miénk” az autó, amikor már „csak annyi a dolgom”, hogy beleüljek a pilótaülésbe és megtegyem az első közös kilométereimet az R5-tel, ez az érzés mindent felülír.J
Ha néhány mondatban kellene összefoglalnom az érzéseimet, az autóval megtett első kilométereim utáni élményeimet azt mondanám:
A Skoda Fabia R5 egy végzős egyetemista értékeivel bír! Lendületes, okos, kitartó, de egyben már rutinos is! Fantasztikus „kis” autó!”
A sajtótájékoztatót tehát egy hosszú murvás teszt is követte, ahol a sajtó képviselői és a csapat VIP vendégei is részt vehettek, és ahol a pilóta szemében egész nap a fáradhatatlan gyermeki érdeklődés, az információk magába szippantása és persze az óriási izgatottság látszott.
De, hogy mindannyian reálisan lássuk ennek a „mérföldkőnek” a jelentését, nézzünk néhány adatot a SKODA Fabia R5-ről:
Két szembetűnő különbség van előző versenyautójukhoz, a Skoda Fabia Super 2000-hez képest:
- a motor 2000 cm3 helyett most 1600 cm3
- a sebességváltó az eddig 6 sebesség helyett most 5 sebességes
Gondolom, ebben a pillanatban sokakban felmerül a kérdés:
Ha kisebb a motor térfogata és a sebességi fokozat is kevesebb, miért éri meg a csere?
Igen! A számok alapján valóban ezt gondolhatjuk, de a valóság ennél összetettebb.
Igaz, hogy a Skoda Fabia R5-ben „csak” 1600 cm3 a motort, de ezt a térfogatot egy turbó segíti és igaz, hogy „csak” 5 sebességi fokozata van, de hosszabbak az áttétételei, sőt az autó súlyelosztása is lényegesen javult, a rajtprogramja fantasztikus és még sokáig sorolhatnánk.
Raimund Baumschlagert idézve: „Norbi, hidd el, ezzel az autóval könnyebb gyorsabban menni!”
És, hogy tényleg ez-e az igazság? Győződj meg róla Te is és szurkolj velünk Veszprémben!