Pénteken szakadó esőben küzdött egymással a WRC mezőnye a monzai F1-es pálya körül kialakított gyorsasági szakaszokon, szombatra viszont a Comói-tö környéki hegyi pályák következtek - előzetesen havat jósoltak, de a reggeli első pályán ez nagyrészt még elmaradt. A hosszú, 25 kilométeres szakaszon csak a vége felé volt néhány kilométernyi jegesebb rész, egyébként "csak" vizes volt az út, így nem is alakultak ki nagy különbségek.
A vb-címért támadó és arra csak futamgyőzelemmel esélyes Sebastien Ogier bizonyult a leggyorsabbnak, ezzel pedig át is vette a vezetést a pénteki napot megnyerő Dani Sordo előtt. A második, rövidebb pálya még "tisztább" volt az elsőnél, ott Sordo volt a leggyorsabb, míg Ogier kicsit túlóvatoskodta ezt a szakaszt, így ismét a spanyol állt az élre, a vb-pontversenyt vezető Elfyn Evans pedig feljött a harmadik helyre - jelezte, hogy nem adja olcsón magát. A britnek egyébként egy dobogós hely garantálta volna a világbajnoki címet Ogier eredményétől függetlenül, de még a negyedik hellyel sem lett volna elveszett helyzetben, akkor a power stage döntött volna.
A harmadik pálya aztán már jóval havasabb, jegesebb volt az előző kettőnél és itt Evans volt a leggyorsabb, Sordo pedig annyit kapott, hogy ismét Ogier állt az élre összetettben - néhány másodperc volt csak közte, Sordo és Evans között, a 2019-es bajnok Ott Tanak pedig a negyedik helyre jött fel, megelőzve Esapekka Lappit.
A délutáni körre azonban megérkezett a hó, elkezdett szakadni a hegyekben, így már az első pályán is borzasztóan nehéz feladatot kapott a mezőny, hiszen szöges gumikat senki nem használhatott, sőt, a Michelin által hozott téli gumikból is csak limitált mennyiség állt rendelkezésre. A nehéz körülmények aztán be is tették a kaput: előbb Gus Greensmith esett le az útról egy havas kanyarban, majd pár perccel később élete első WRC-s futamát teljesítő Ole Christian Veiby is elesett pontosan ugyanott, ugyanúgy - mivel a mögöttük érkezők nem fértek el az úton, így etappá nyilvánították a gyorsaságit.
Majd jött a döntő fordulatot hozó pálya, ami az előző körben a legegyszerűbb feladatnak tűnt még hó nélkül. Itt ugyanis még "gonoszabbá" váltak a viszonyok és megtörtént az, amire Ogier várt: Evans nem a többiek által tisztított nyomban fordult a havon, hanem jó fél méterrel szélesebben, ahogy rálépett a fékre, már el is indult a Yaris WRC hátulja és a brit pilóta minden igyekezete ellenére már nem tudta megmenteni a helyzetet. Balszerencséjére ráadásul a külső íven nem volt semmi az út szélén, így leesett a szakadék felé és esélye sem volt visszajönni az útra - hihetetlen dráma, a biztos dobogó helyett kiesett a világbajnoki cím fő esélyese.
Ogier éppen mögötte rajtolt és két perccel később könnyen lehet, hogy pontosan ugyanúgy leesett volna az útról, de az autóból kiszálló Evansék integettek neki, hogy lassítson - így is épphogy elfért csak a kanyarban, de a hatszoros bajnok túlélte a szakaszt, a célban pedig jól látszott rajta, hogy mit érez. Mint mondta, látta a helyet, Evans nem tehetett a balesetről, itt ő, Ogier is ugyanígy kicsúszhatott volna, mázlija volt - sajnálja riválisát, csapattársát és nagyon nem veszi készpénznek a bajnoki címet, mert hosszú még a verseny.
Mivel a szakadó hóesésben a körülmények romlottak, így az Ogier mögött rajtoló Lappi és Sordo még rosszabb időt ment, úgyhogy a francia húsz másodperces előnybe került az élen a Hyundai spanyolja előtt, a harmadik helyre pedig a technikai gonddal küzdő Tanak lépett elő - neki óriási mázlija volt azzal, hogy a három szakaszból kettő is etap lett, az egy értékelten pedig az ut ána rajtolók rosszabb pályán mentek, így egyáltalán nem vesztett a problémája ellenére.
A hó miatt azonban az utolsó hegyi gyorsaságit végül törölték, tarthatatlanok voltak a körülmények, így a mezőny visszatérhetett Monzába, hogy ismét teljesítsen egy szakaszt ott, ahol az előző nap is zárult - sáros bekötőútak nélkül, de vízben és sötétben. Itt Ogier már nem erőlködött, hozott egy biztonságit, ahogy egyébként Tanak is - Sordo nyert, minimálisan megelőzve az erre a pályára nagyon ráérző Takamoto Katsuta előtt.
Vasárnap összesen három gyorsasági szerepel a programban, mind Monzában és a helyzet az, hogy ha Ogier nem hibázik, akkor jó eséllyel világbajnok lesz - ha az első három hely valamelyik célbaér, akkor az már elég neki a hetedik vb-címéhez.
Az eredmények ezen a linken megtekinthetők!