DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Rali

WRC: Dráma a hóban, kiesett a vb-éllovas

Elfyn Evansnek a kezében volt a vb-cím, de a havas hegyi szakaszon hibázott, leesett az útról, így már Sebastien Ogier a fő esélyes - vezeti a futamot és ha beér, akkor ismét világbajnok lesz.

Pénteken szakadó esőben küzdött egymással a WRC mezőnye a monzai F1-es pálya körül kialakított gyorsasági szakaszokon, szombatra viszont a Comói-tö környéki hegyi pályák következtek - előzetesen havat jósoltak, de a reggeli első pályán ez nagyrészt még elmaradt. A hosszú, 25 kilométeres szakaszon csak a vége felé volt néhány kilométernyi jegesebb rész, egyébként "csak" vizes volt az út, így nem is alakultak ki nagy különbségek.

A vb-címért támadó és arra csak futamgyőzelemmel esélyes Sebastien Ogier bizonyult a leggyorsabbnak, ezzel pedig át is vette a vezetést a pénteki napot megnyerő Dani Sordo előtt. A második, rövidebb pálya még "tisztább" volt az elsőnél, ott Sordo volt a leggyorsabb, míg Ogier kicsit túlóvatoskodta ezt a szakaszt, így ismét a spanyol állt az élre, a vb-pontversenyt vezető Elfyn Evans pedig feljött a harmadik helyre - jelezte, hogy nem adja olcsón magát. A britnek egyébként egy dobogós hely garantálta volna a világbajnoki címet Ogier eredményétől függetlenül, de még a negyedik hellyel sem lett volna elveszett helyzetben, akkor a power stage döntött volna.

ogier toyota



A harmadik pálya aztán már jóval havasabb, jegesebb volt az előző kettőnél és itt Evans volt a leggyorsabb, Sordo pedig annyit kapott, hogy ismét Ogier állt az élre összetettben - néhány másodperc volt csak közte, Sordo és Evans között, a 2019-es bajnok Ott Tanak pedig a negyedik helyre jött fel, megelőzve Esapekka Lappit.

A délutáni körre azonban megérkezett a hó, elkezdett szakadni a hegyekben, így már az első pályán is borzasztóan nehéz feladatot kapott a mezőny, hiszen szöges gumikat senki nem használhatott, sőt, a Michelin által hozott téli gumikból is csak limitált mennyiség állt rendelkezésre. A nehéz körülmények aztán be is tették a kaput: előbb Gus Greensmith esett le az útról egy havas kanyarban, majd pár perccel később élete első WRC-s futamát teljesítő Ole Christian Veiby is elesett pontosan ugyanott, ugyanúgy - mivel a mögöttük érkezők nem fértek el az úton, így etappá nyilvánították a gyorsaságit.

Majd jött a döntő fordulatot hozó pálya, ami az előző körben a legegyszerűbb feladatnak tűnt még hó nélkül. Itt ugyanis még "gonoszabbá" váltak a viszonyok és megtörtént az, amire Ogier várt: Evans nem a többiek által tisztított nyomban fordult a havon, hanem jó fél méterrel szélesebben, ahogy rálépett a fékre, már el is indult a Yaris WRC hátulja és a brit pilóta minden igyekezete ellenére már nem tudta megmenteni a helyzetet. Balszerencséjére ráadásul a külső íven nem volt semmi az út szélén, így leesett a szakadék felé és esélye sem volt visszajönni az útra - hihetetlen dráma, a biztos dobogó helyett kiesett a világbajnoki cím fő esélyese.

evans3

Ogier éppen mögötte rajtolt és két perccel később könnyen lehet, hogy pontosan ugyanúgy leesett volna az útról, de az autóból kiszálló Evansék integettek neki, hogy lassítson - így is épphogy elfért csak a kanyarban, de a hatszoros bajnok túlélte a szakaszt, a célban pedig jól látszott rajta, hogy mit érez. Mint mondta, látta a helyet, Evans nem tehetett a balesetről, itt ő, Ogier is ugyanígy kicsúszhatott volna, mázlija volt - sajnálja riválisát, csapattársát és nagyon nem veszi készpénznek a bajnoki címet, mert hosszú még a verseny.

Mivel a szakadó hóesésben a körülmények romlottak, így az Ogier mögött rajtoló Lappi és Sordo még rosszabb időt ment, úgyhogy a francia húsz másodperces előnybe került az élen a Hyundai spanyolja előtt, a harmadik helyre pedig a technikai gonddal küzdő Tanak lépett elő - neki óriási mázlija volt azzal, hogy a három szakaszból kettő is etap lett, az egy értékelten pedig az ut ána rajtolók rosszabb pályán mentek, így egyáltalán nem vesztett a problémája ellenére.

A hó miatt azonban az utolsó hegyi gyorsaságit végül törölték, tarthatatlanok voltak a körülmények, így a mezőny visszatérhetett Monzába, hogy ismét teljesítsen egy szakaszt ott, ahol az előző nap is zárult - sáros bekötőútak nélkül, de vízben és sötétben. Itt Ogier már nem erőlködött, hozott egy biztonságit, ahogy egyébként Tanak is - Sordo nyert, minimálisan megelőzve az erre a pályára nagyon ráérző Takamoto Katsuta előtt.

Vasárnap összesen három gyorsasági szerepel a programban, mind Monzában és a helyzet az, hogy ha Ogier nem hibázik, akkor jó eséllyel világbajnok lesz - ha az első három hely valamelyik célbaér, akkor az már elég neki a hetedik vb-címéhez.

Az eredmények ezen a linken megtekinthetők!

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: