Az eredmény az lett, hogy mindössze két specifikáció, egy kemény és egy lágy összetétel maradhatott, ami komoly mérnöki kihívást eredményezett, és elég nagy kísértés volt a Michelin számára, hogy visszatérjen a sportág csúcsára, magyarázza Pascal Couasnon, a francia cég motorsport részlegének igazgatója.
„A motorsportokban történő részvétel filozófiája a Michelinnél valójában összekapcsolódik a technológiai transzferrel” – árulja el a szakember. „Nem találsz olyan sorozatot, ahol azért veszünk csak részt, hogy matricákat rakjunk az autóra és transzparenseket a pálya köré csupán a láthatóság miatt és ennyi lenne. Nagyon fontos ez számunkra. Ha valahol részt veszünk, amikor a főnökömtől a költségkeretet megkérem, mindig megkérdezi először, hogyan fogja ez segíteni a holnap gumiját?’. A ralisport adja ezt.
Ami a múltban történt, hogy az úttól függően egy öt fokos ablakon belül választhattál egy gumit, egy idő után elég zavaró volt. Most az a kihívás, hogy egy olyan gumit találj, ami működik és egy sokkal nagyobb hőmérsékleti ablakban legyen hatékony. Két választásod van – tíz fok alatt vagy nedves útra és tíz fok felett vagy nedves útra. Egy nagy váltás volt ez, és körülbelül negyven százalékkal csökkentette a gumik számát a sorozatban, de sokkal inkább arról szól az egész, hogy hogyan kell gumit választani.
Most már alá tudod támasztani, hogy a ralisport az az autósport, ami a legközelebb van ahhoz, amiben te és én élünk a mindennapokban az utakon” – teszi hozzá Couasnon. „Nyilvánvaló, hogy az autók gyorsabban mennek, de a szabályok értelmében minimális gumiválasztási lehetőséged van, kettő csupán, nincs többé slick, kell találnod tehát valamit, ami sokoldalú. Egy olyan megoldással kell rendelkeznünk, ami kezelni tudja a nedves utat és a szárazat is, a különböző hőmérsékleteket, amikor különböző magasságokban mennek, stb. Nehézség és kihívás az számunkra, hogy találjunk egy olyan gumit, aminek jó a tapadása, biztonságos és hosszú ideig tart. Amit fejlesztettünk, az egy olyan abroncs, ami egy megoldásban olyan hatékony, mint amilyen kettő vagy három típus volt a múltban.”
Ennek az erős, sokoldalú, tartós guminak a kutatás-fejlesztési eredménye egy olyan technológia, amit a sorozatgyártású autók gumiabroncsainak gyártásában is fel lehet használni.
„Minden technológia, amit kifejlesztünk, mind murvára, mind aszfaltra, segít nekünk, gyorsan át tudjuk vinni azt az utcai autózásba” – magyarázza a szakember. „Amikor az anyagokra gondolsz – a konstrukcióra, a gumiban használt textilekre –, mindez a tapasztalat hasznos azoknak a gumiknak a készítésében, amiket az új és feltörekvő piacokon használnak, ahol az utak nem annyira jók.
Vannak olyan, a ralisportban kifejlesztett technológiák, amik a mezőgazdasági alkalmazásban hasznosak vagy akár a bányászatban is, különösen a tartósság és az agresszív talajjal szembeni ellenállás tekintetében.”
A motorsport vezető hozzáteszi, hogy a rali világbajnokságnak ez a szabályváltozása kulcsfontosságú volt a fejlesztések segítésében.
„Az FIA szerepe rendkívül fontos ebben a technológia transzferben” – mondja. „A szabályok azt jelentik, hogy minél hatékonyabbá válsz, annál gyorsabb lesz a technológia transzfer a versenypálya és a közút között. Az abroncsok számának csökkentése egy nagyon kemény kihívás volt, de egy nagy okos szabály, mivel arra kényszerített bennünket, hogy olyan megoldások felé menjünk, melyek fontosak az utcán is.”