DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek

Itt az első 2016-os F1-es motorhang

A Ferrari a gyárban beröffentette idei autójának motorját, de igazán az teszi különlegessé ezt a pillanatot, hogy közszemlére, pontosabban mondva inkább közfülelésre tették.

11 világbajnoki cím szerepel a Mercedes fotóján

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton is szerepel azon a fotón, melyet a Mercedes készített a Bakui rajtrácson. A német márka ezt közösségi oldalain is megosztotta, melyhez az alábbit fűzték: „11 világbajnoki cím ezen a képen” – írták a bejegyzésben, hiszen az Aston Martin német versenyzője eddig négy, míg a brit pilóta hét bajnokságot nyert meg pályafutása során.

Josef Newgarden szerint izgalmasabbá vált az IndyCar

Másképp kell hozzáállni egy adott szezonhoz, ha valaki bajnok akar lenni az amerikai szériában a Team Penske pilótája szerint. Josef Newgarden kifejezetten jó formában van, legutóbb pedig ismét győzni tudott a Road Americán rendezett versenyen, amivel idei harmadik győzelmét aratta, ám a kétszeres bajnok úgy véli, ez egyelőre kevés lesz a bajnoki címhez, mivel szinte mindenki a maximumot nyújtja a jelenlegi mezőnyben.

„Nehéz pole-t szerezni, és futamot nyerni. A dolgok már megváltoztak, azt hiszem, 10 évvel ezelőtt még voltak állandó trendek. Ha egy csapat talált némi előnyt a teljesítményben, akkor azt általában egész évben megtartotta. Most úgy gondolom, hogy az emberek minden hétvégén megtalálják ezeket a kis előnyöket, és folyamatosan fel-le mozognak. Látod, hogy a McLaren erős az egyik pályán, az Andretti a másikon, felbukkan a Ganassi, a Meyer Shank, az ECR, mi is benne vagyunk a játékban, és ez nem ér véget. Minden évben azt mondjuk, hogy ez a legszorosabb verseny, ami valaha is volt, és valahogy mégis egyre szorosabb lesz! Biztos, hogy az autó fejlesztése tényleg elérte a csúcspontot. Folyamatosan apróságokat, milliméteres változtatásokat hangolunk. A vezetési stílus egyre feszesebb, a szimulátorokkal, és mindennel, amit elemezni lehet. Lehetetlen valamit elrejteni a verseny előtt” – idézte Newgardent a Motorsport.

Az Alpine egy különleges képpel ünnepelte Alonso új rekordját

Azzal, hogy elindult Bakuban Fernando Alonso történelmet írt, mivel múlt vasárnap volt 21 éve, 3 hónapja és 1 napja annak, hogy megkezdődött a spanyol pilóta pályafutása, ezzel pedig övé lett minden idők leghosszabb F1-es pályafutása. A kétszeres világbajnok Michael Schumachertől vette át ezt a titulust, csapata hivatalos Instagram-oldalán pedig egy különleges kép jelent meg, melyen két korszakot mostak össze. Látható az akkor még Renault néven futó enstone-i csapattal való ünneplése a 2005-ös Kínai Nagydíjon, egy idei fotó, néhány Alpine ruhás csapattag, továbbá a csapat által lógatott táblán a rekorddal kapcsolatos legfontosabb infók olvashatók. Alonso karrierjével kapcsolatban a kép sarkában további adatok találhatók, így azt is megtudhattuk, hogy eddig összesen 18427 kört tett meg, 341 futamon indult, 221 alkalommal volt pontszerző, 98 dobogót, és 32 győzelmet szerzett.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

BWT Alpine F1 Team (@alpinef1team) által megosztott bejegyzés

Russell: Most nem ez a lényeg, de jó autóval Hamilton szörnyeteg lesz

Népszerű téma, hogy George Russell folyamatosan legyőzi Lewis Hamiltont a Mercedesen belül, de Russell továbbra is támogatja hétszeres világbajnok csapattársát - a bakui futam után ismét elmagyarázta, hogy mi is történik náluk.

"Maximálisan azon dolgozunk, hogy megoldjuk az autó problémáit. Emiatt egyáltalán nem az van szem előtt, hogy a maximumot hozzuk ki az adott versenyhétvégékből vagy a vezetésünkből, mert rengeteg problémán gondolkodunk. Abban viszont biztos vagyok, hogy amint ezeket megoldjuk, Lewis újra szörnyeteg lesz, mert tudom, hogy mire képes. Ha jó autó lesz alattunk, az igazi Lewis Hamilton ott lesz az élen" - mondta.

merci

fotó: dppi

Baku újraaszfaltozását sürgeti Verstappen

A Red Bull hollandja pályafutása 25. győzelmeként először nyerte meg az Azerbajdzsáni Nagydíjat. A címvédő szereti a bakui pályát, de úgy gondolja, a hosszú egyenest, ahol 350 km/h végsebesség is elérhető, fel kellene újítani a 2023-as futamra.

„Élvezetes ezen a pályán vezetni. Viszont egyes helyeken egyre rázósabbá válik, különösen most, mivel az új autók nagyon merevek és közel vannak a talajhoz. A célegyenes túlontúl hepehupás, nekünk kell próbálnunk rendes ívet találni. Jó lenne, ha azt a részt újraaszfaltoznák jövőre” – idézi Verstappent a RaceFans.net. „De összességében különleges pálya, a második szektor a vár körül egészen egyedülálló.”

Daniel Suarez lett a NASCAR Cup Series első mexikói győztese

Sporttörténelmet láthattak azok, akik magyar idő szerint vasárnap éjjel figyelemmel követték a NASCAR Cup Series legutóbbi futamát, melyet a Sonoma Racewayen rendeztek. Bár az épített pályás versenyt a címvédő Kyle Larson, és a 2020-as bajnok Chase Elliott kezdték a legjobban, számukra nem alakult szerencsésen a futam. Larson hiába nyerte meg az első szakaszt, később rosszul rögzítették a jobb első kerekét, ami le is esett egy idő után, de csapattársa számára is hasonló helyzet állt elő, igaz nála még időben észrevették a problémát.

A verseny legszerencsésebb embere Daniel Suarez volt, akinek egy tökéletes stratégiával sikerült elsőként átszelnie a célvonalat, ezzel pedig a Cup Series történetében először avattak mexikói futamgyőztest. A Trackhouse Racing versenyzője 195 verseny után jutott el a csúcsra, amivel egyúttal a rájátszásba is kvalifikálta magát. Ross Chastainhez hasonlóan ő is egyedi ünneplést mutatott be, ám amíg csapattársa egy dinnyét szokott a földhöz vágni, Suarez egy hatalmas taco alakú piñatát ütött szét. A 30 esztendős pilóta Chase Briscoe, Austin Cindric, és Chastain után a negyedik, akinek idén jött össze első királykategóriás futamgyőzelme.

Új csapat iratkozott fel a leggyorsabban kereket cserélők listájára

Idén először fordult elő, hogy az Alpine produkálta a leggyorsabb bokszkiállást egy nagydíjon: Bakuban Fernando Alonso szervizelésével 2,74 másodperc alatt végeztek (ez némileg elmarad a korábbi legjobb időktől), ezzel három századdal felülmúlták a Red Bullt, kilenccel pedig a Mercedest. Az eddigi versenyeken három-három alkalommal volt a leggyorsabb a Red Bull és a McLaren, egyszer pedig a Ferrari, hozzájuk csatlakozott most az Alpine. Az alábbiakban meg is nézhetjük a három leggyorsabb azeri kerékcserét:

Videó: Legyalulták a kerítést az Indy Lights futamán

Ijesztő balesetnek lehettek szemtanúi az IndyCar hétvégi futamára kilátogatók a Road Americán, különösen azok, akik már az Indy Lights versenyét is figyelemmel követték és az ötös kanyarnál foglaltak helyet. Christian Bogle ugyanis ráhajtott a rázókőre a féktáv előtt, ami megdobta őt, majd végigszántotta a kerítést a pálya mellett. Szerencsére senki nem sérült meg a látványos bukásban.

Segíteni akarta Gaslyt, büntetőpont lett Latifi jutalma

Öt másodperces időbüntetést és egy büntetőpontot osztottak ki egy kék zászlós incidensért az Azerbajdzsáni Nagydíj utolsó helyezettjének, Nicholas Latifinek. A stewardok közleménye szerint a kanadai 12 kék fényjelzést hagyott figyelmen kívül a 7-es kanyar és a célvonal közt, miközben mögötte a negyedik Pierre Gasly érkezett, akit épp Lewis Hamilton üldözött.

Latifi érvelése szerint éppen azzal tett volna keresztbe Gaslynak, ha azonnal elengedi az AlphaTaurit, azzal viszont, hogy előtte maradt, DRS-lehetőséget biztosított neki a hosszú egyenesben. „Utólag beszéltem is Pierre-rel, elmondtam, mi volt a szándékom, ő pedig egyetértett. DRS-t akartam adni neki, mert ha pár kanyarral előbb engedem el, akkor nem nyithatta volna, Hamilton pedig elkapja. Azt gondoltam, adok neki DRS-t, ezzel pedig kiegyenlítem, ameddig feltartottam. Azt mondta, helyesen tettem” – nyilatkozott a nagydíj után a Williams pilótája.

A stewardokat azonban nem hatotta meg a gondolatmenet, és kiosztották a büntetést, arra hivatkozva, hogy kék zászló esetén az első adandó lehetőségnél el kell engedni a gyorsabb autót. Az öt másodperc nem változtatott Latifi 15., utolsó helyén, egyedül a büntetőpont fáj a kanadainak, a negyedik licenszén.

Fotó: Williams

Már 2023-ban visszatérhet Kyalami – Spa kerülhet ki helyette a naptárból

Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója egy ideje már hangsúlyozza, hogy feltett szándékuk újra versenyt rendezni az afrikai kontinensen. Úgy hírlik, egy lépéssel közelebb kerülhetünk ehhez, Domenicali ugyanis a The Race szaklap információi szerint Bakuból egyenesen Dél-Afrikába utazott, hogy a helyi illetékesekkel egyeztessen Kyalami mint versenyhelyszín visszatéréséről – méghozzá a korábban emlegetett 2024-es időpont helyett akár már 2023-ban helyet kaphat a naptárban a pálya, amely legutóbb 1993-ban látta vendégül a Formula-1-es mezőnyt.

Persze amennyiben visszatér a Dél-afrikai Nagydíj, az bizonyosan egy jelenlegi futam kiesését is jelenti. Az idei 22 forduló mellé jövőre elvileg érkezik Katar, Las Vegas és visszatér Kína is (bár utóbbi a koronavírus-járvány miatt még kérdéses), miközben a Concorde-egyezmény alapján legfeljebb 24 állomásból állhat egy szezon. Egy ideje már kérdőjeles a Francia Nagydíj és Monaco helye a naptárban, de most a The Race szaklap arról ír, hogy Kyalami érkezésével akár Spa-Francorchamps is veszélybe kerülhet. A legendás belga pályának szintén idén jár le a szerződése az F1-gyel, s bár a pilóták és a rajongók körében is a kedvencek közé tartozik, gazdasági és infrastrukturális szempontból elmarad az elvárásoktól, így nem kizárt, hogy egy időre az idei lesz az utolsó futam Spában – persze az még elképzelhető, hogy a Belga GP rotációs rendszerben a menetrend része marad kétévente.

kyalami-f1-dppi

fotó: DPPI

Videó: Ez történt legutóbb Kanadában

Ezen a héten három év után ismét visszatér a száguldó cirkusz Montrealba, ahol 2019-et követően újra megrendezik a Kanadai Nagydíjat. A legutóbbi ilyen verseny emlékezetes pillanatokat hozott, ezeket elevenítjük fel most. A videó a képre kattintva indítható el!

Statisztika: Verstappen többször váltotta győzelemre a Leclerc-pole-t, mint maga Leclerc

Talán az egyik legkevésbé vágyott rekord került most Charles Leclerc neve mellé, hiszen Azerbajdzsánban újfent a monacói zserezte meg az első rajtkockát, azonban a futamon kiesett, így 15 pole-pozíciója mellett eddig csak négy győzelme van, ami mindössze 26,6%-os sikerráta. Leclerc bakui kiesésével elmondhatja, hogy ő a legtöbb pole-pozíciót szerző pilóta a legkevesebb győzelemmel. Emellett érdekes statisztika az is, hogy eddig Max Verstappen több olyan versenyt nyert meg, amikor a monacói indult a pole-ból, mint maga Leclerc: a holland ugyanis eddig öt olyan futamot tudott behúzni, amelyen Leclerc indulhatott az élről, míg a ferraris mindössze négyszer láthatta meg ezen alkalmakkor elsőként a kockás zászlót.

Hamilton biztosított mindenkit, hogy ott lesz Kanadában

Az új szabályokkal együtt egy kellemetlenség is érkezett idén az F1-be: a delfinezés. Ez a jelenség - amely az autó végeláthatatlan pattogását idézi elő az aszfalton - a Mercedes csapatát érinti a legérzékenyebben, de már mások is panaszkodtak amiatt, hogy egészségügyi problémáik vannak a delfinezés miatt. Hamilton az Azerbajdzsáni Nagydíj közepén szólt a csapatnak rádión, hogy elviselhetetlen hátfájdalmai vannak, végül a negyedik helyen hozta be a célba a W13-ast.

A futam után Toto Wolff - a Formula.hu jelenlétében - azt nyilatkozta, hogy készenlétbe helyezhetnek valakit, mert fogalma sincs, Hamilton rendbe jön-e a most hétvégi Kanadi Nagydíjra, azonban a brit a közösségi médián keresztü nyugtatta meg rajongóit: "Gratulálok George-nak, aki újabb nagyszerű eredményt ért el a csapat számára. Online láttam, mennyien aggódnak amiatt, hogy fáj a hátam. Sokat jelent, hogy ennyien szeretnek és aggódnak értem. Szükségem lesz egy kis pihenésre, hogy Montrealra rendben legyek, de már most jobban érzem magam. Találkozunk egy hét múlva!"

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

 

Összegyűltek a büntetőpontok, eltiltottak egy F2-est

Nem versenyezhet Silverstone-ban a Van Amersfoort Racing versenyzője, Amaury Cordeel, aki újoncként első hat Formula-2-es hétvégéje alatt 12 büntetőpontot gyűjtött össze. Cordeelt elítélték a stewardok sárga és piros zászló alatti elégtelen lassításért Ddzsiddában, a pályahatárok visszaeső megsértése miatt Imolában és rossz pozícióban teljesített felvezető köre miatt Barcelonában. 11 pontjával így már Monacóban a határon táncolt, de akkor elkerülte a további szankciót.

Azerbajdzsánban viszont a főversenyen Olli Caldwell-lel ütközött, ezért egy büntetőpontot kapott, és összegyűjt a 12 egység, így a következő versenyhétvégén nem állhat rajthoz. Silverstone után újra tiszta lappal indul.

A büntetőpontrendszer bevezetése óta egyetlen versenyzőt tiltottak el a Formula-2-ben: Mahaveer Raghunathant. Sőt, az indiai a 2019-es szezonban kétszer is elérte a felfüggesztéshez szükséges mennyiséget, de a szezon véget ért, így másodszor nem tiltották el.

A Red Bull szerint a többi csapat biztatja a pilótákat, hogy panaszkodjanak a pattogás miatt - Horner ezt csinálná

Érdekes véleménnyel állt elő Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke: szerinte a csapatok bátorítják a versenyzőiket arra, hogy hangosan panaszkodjanak a delfinezés jelensége miatt, biztonsági okokra hivatkozzanak, így azok az istállók, akik nem tudják megoldani a problémát, az FIA-tól várnak segítséget.

"A legegyszerűbb megoldás az, ha megemelik az autókat. Minden csapat eldöntheti, hogy mit csinál, nem? Nem szabadna olyan autót használni, ami veszélyes. Némely csapatnak vannak gondjai, másoknak nem igazán. Unfairnek tűnik büntetni a munkájukat jól elvégző csapatokat azokkal szemben, akik nem tudták azt elvégezni. Én a helyükben azt csinálnám, hogy szólnék a pilótáimnak: panaszkodjanak hangosan a rádióban és csináljanak belőle nagy problémát, ez benne van a játékban. Biztosan ezt is csinálják. Láthatóan kényelmetlen, de van erre megoldás, csak attól lassabb lesz az autó, szóval könnyebb biztonsági okokra hivatkozni" - mondta Horner a Formula.hu jelenlétében.

Egy apró megjegyzés: Horner ezzel szöges ellentétben álló véleményt fogalmazott meg a költségvetési sapkával kapcsolatban. Akkor azt mondta, hogy emelni kellene a limiten, mert bizonyos csapatoknak akár a szezonjuk is veszélybe kerülhet - ott nem azt hangoztatta, hogy van erre megoldás, nem kell elkölteni a pénzt és nem kellene azokat büntetni, akik a keretnek megfelelően osztják be a költségvetést...

horner_2

fotó: dppi

ETCR: Kettős Cupra-sikert hozott a hungaroringi hétvége

A WTCR és a Kamion-Eb mellett az Elektromos Túraautó-világkupa is része volt a mogyoródi Super Racing Festival programjának. A mezőnyt szokás szerint két csoportra bontották, s több időmérős, negyeddöntős és elődöntős harc után jutottak el a versenyzők a szuperdöntőkig. A „Pool Fast” névre hallgató hatosban Maxime Martin nyerte a finálét a Romeo Ferraris színeiben, viszont így sem ő, hanem a pau-i nyitány legjobbja, a címvédő Mattias Ekström gyűjtötte a legtöbb pontot a csoportban. A svédnek azonban ezúttal ez kevés volt a végső sikerhez, ugyanis a „Pool Furious” csoportban a cuprás márkatárs, Adrien Tambay a szuperdöntője megnyerésével felülmúlta Ekström ponttermését (90 a 80 ellenében), így ő lett a hétvége királya a Hungaroringen. Tambay és Ekström mögött Martin végzett az összesítés harmadik helyén (78 pont), egyetlen ponttal előzve Bruno Spenglert.

Az ETCR magyarjának, Michelisz Norbertnek nem alakult a legjobban a hazai hétvége: a kvalifikáció során ötödik lett, így a kevesebb pontot érő negyeddöntőbe került, ahol a harmadik helyen végzett, akárcsak később az elődöntőjében. A „Pool Furious” szuperdöntőjében aztán annak köszönhetően megkaparintotta a negyedik pozíciót, hogy Jean-Karl Vernay és Luca Filippi bajba került előtte, így Norbi összesen 33 egységet gyűjtve az összesítés 11. helyen zárt a Hyundaijal.

tambay-etcr-hungaroring

Készenlétbe helyezhet valakit a Mercedes, hogy versenyezzen Kanadában

Toto Wolff megkapta azt a kérdést a bakui futamot követő sajtótájékoztatón, hogy vajon érdemes-e fokozott készenlétbe helyezni egy tartalékost arra az esetre, ha Lewis Hamilton nem tudná vállalni a versenyzést Kanadában. A hétszeres világbajnok nehezen viseli a Mercedes pattogását, egész hétvégén jelentős hátfájdalmak kínozták, alig várta, hogy vége legyen a futamnak - sok ideje pedig nincs regenerálódni, pénteken már újra autóba kell ülnie.

"Látható, hogy ez már nem az izomról szól, a gerinc kapja az ütéseket és ennek következményei lehetnek. Szerintem ez nem csak Lewis problémája, mert George és a többiek is érzik, de úgy tűnik, hogy Lewist érinti a legrosszabbul. Megoldás lehet, hogy beélesítünk valakit tartaléknak, de ez nyilván minden futamon megvan. Amennyire én tudom, a pilóták egyetértenek abban, hogy valamit tenni kell, de nem tudom, hogy mit. Lewis mindenesetre eléggé rosszul van, úgyhogy megoldásra van szükségünk" - mondta Wolff a Formula.hu jelenlétében.

hamout

Összefoglaló: Hullottak a Ferrarik, újra tarolt a Red Bull

Max Verstappen ötödik, a Red Bull már hatodik idei győzelmét szerezte az Azerbajdzsáni Nagydíjon, amely talán idén nem volt körömlerágós, de az eseményekben nem volt hiány. Hét percbe sűrítve mindez a hivatalos összefoglaló videóban, amely a fotóra kattintva indul:

Parádé a Hungaroringen: Kiss Norbi nyerte mindkét vasárnapi futamot!

A rajtbalesetekben összetört autó miatt csalódottan ért véget a szombati nap Kiss Norbert számára a Kamion-Eb hazai fordulóján, a Révész Racing azonban kiváló munkát végezve összerakta a MAN-t vasárnap reggelre. Amellyel valósággal megállíthatatlannak bizonyult a magyar pilóta: ismét begyűjtötte a pole-pozíciót, amelyet a hétvége harmadik futamán közel tíz másodperces előnnyel behúzott domináns győzelemre váltott.

Az igazi parádé viszont a negyedik, utolsó versenyen következett: Kiss a fordított rajtrács révén a nyolcadik kockából startolt, de ez sem akadályozta meg abban, hogy a riválisokon áthámozva magát az élre törjön, s újabb diadalnak örülhessen – igaz, ehhez kellett az éllovas műszaki meghibásodása is. A háromszoros Európa-bajnok a vasárnapi duplája révén értelemszerűen az összetett tabellán is megerősítette vezető pozícióját.

kiss-norbert-hungaroring-vasarnap

Nem tetszik a Ferrarinak az új FIA-vezető személye

A héten távozott posztjairól a Nemzetközi Automobil Szövetség egyik kulcsembere, a 2017 óta sportrészlegen főtitkári pozíciót, amellett tavalytól Formula-1-es ügyvezető feladatkört is betöltő Peter Bayer. A helyére átmenetileg Shaila-Ann Rao érkezett, aki 2016 és 2018 közt az FIA jogi igazgatója volt, nemrég pedig visszatért a szövetséghez.

Annál érdesebb, mivel foglakozott a köztes időszakban: a hölgy a Mercedes általános jogásza volt, valamint Toto Wolff különleges tanácsadóként is alkalmazta. Emiatt fejezte ki nemtetszését Mattia Binotto.

„Ez egyértelműen aggály forrása. Nagyszerű személy, rendkívül tapasztalt, biztosan képes lesz elvégezni a munkát. Az ő dolguk gondoskodni róla, hogy ne álljon fenn érdekellentét, a megfelelő magatartást tanúsítsák. Ez az elnök feladata” – mondta a Ferrari-főnök a csapatvezetők sajtótájékoztatóján Bakuban.