DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 27. vasárnap

KTM-vezetéssel indult a japán MotoGP-hétvége

Néhány nappal az Indonéz Nagydíj után már Japánban versenyez a hétvégén a MotoGP mezőnye, amelynek első pénteki edzését némi eső is megzavarta Motegiben. Ezen a gyakorláson Francesco Bagnaia zárt az élen Jorge Martin előtt, de persze a lényeg a helyi idő szerint délutáni egyórás tréning volt, amelyen eldőlt, melyik tíz versenyző jut automatikusan a kvalifikáció második fázisába.

Ezen az edzésen Brad Binder bizonyult a leggyorsabbnak, a KTM ráadásul rajta kívül is erősnek tűnt, hiszen Pedro Acosta pedig negyedik helyet szerzett. Kettejük közé Marc Marquez és a vb-éllovas Martin fért be, míg mögöttük a nagyot bukó Enea Bastianini következett. Maverick Vinales zárt hatodikként, megelőzve a címvédő Bagnaiát, míg a top 10-be és ezáltal a Q2-be Alex Marquez és a két VR46-os jutott még be – épp csak kiszorítva ezzel onnan a végén eleső Jack Millert, illetve a remeklő hazai hőst, Takaaki Nakagamit az LCR Hondán.

motogp-binder-motegi-day1

A Honda kapcsán amúgy fontos fejlemény, hogy megszerezték az Apriliától Romano Albesianót technikai igazgatónak, míg a noalei gyártónál Fabio Sterlacchini veszi át ezt a posztot – erről bővebben a Formula MotoGP Facebook-csoportunkban írtunk.

A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Brad Binder KTM 1'43.436  
2. Marc Márquez Gresini Ducati 1'43.469 0.033
3. Jorge Martín Pramac Ducati 1'43.568 0.132
4. Pedro Acosta Gas Gas Tech3 1'43.583 0.147
5. Enea Bastianini Ducati 1'43.605 0.169
6. Maverick Viñales Aprilia 1'43.720 0.284
7. Francesco Bagnaia Ducati 1'43.754 0.318
8. Álex Márquez Gresini Ducati 1'44.033 0.597
9. Fabio di Giannantonio VR46 Ducati 1'44.082 0.646
10. Marco Bezzecchi VR46 Ducati 1'44.209 0.773
11. Jack Miller KTM 1'44.239 0.803
12. Takaaki Nakagami LCR Honda 1'44.258 0.822
13. Franco Morbidelli Pramac Ducati 1'44.326 0.890
14. Fabio Quartararo Yamaha 1'44.401 0.965
15. Aleix Espargaró Aprilia 1'44.470 1.034
16. Joan Mir Repsol Honda 1'44.670 1.234
17. Johann Zarco LCR Honda 1'44.685 1.249
18. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'44.694 1.258
19. Augusto Fernández Gas Gas Tech3 1'44.869 1.433
20. Alex Rins Yamaha 1'44.950 1.514
21. Luca Marini Repsol Honda 1'45.118 1.682
22. Lorenzo Savadori Trackhouse Aprilia 1'45.863 2.427
23. Remy Gardner Yamaha 1'46.716 3.280

Hamilton szerint a magasságok és a mélypontok hétvégéjén vannak túl

Nem éppen a Mercedes tervei szerint alakult az előző hétvége, pedig a pálya karakterisztikája kedvezhetett volna nekik. George Russell már a kvalifikáción gondba került, és a versenye sem sikerült jobban, Lewis Hamilton pedig hiába indulhatott a harmadik helyről, több hibát is vétett, így végül mindössze a kilencedik helyen zárt. A csalódottságának a Twitter-oldalán is hangot adott, miközben igyekezett pozitívan előre tekinteni a következő fordulóra. „Ha azt mondom, hogy ez a magasságok és mélypontok hétvégéje volt, akkor az még enyhe kifejezés. Ismét köszönöm a csapatnak a kemény munkát, és hogy megtartották a lendületet. Köszönöm a szurkolóknak is. Lehajtjuk a fejünket, tovább küzdünk, és megerősödve térünk vissza Japánban” – állt a hétszeres világbajnok bejegyzésében.

Megkezdődhettek az egyeztetések Mick Schumacher és a Haas között

Először tárgyalhattak a szerződéshosszabbításról a felek a Sky Germany információi szerint. A fiatal pilóta 2021-ben csatlakozott jelenlegi alakulatához, az idei évben mutatott teljesítménye miatt viszont többször is felmerült, hogy új versenyzőt igazolhatnak a helyére, miután az idény végén lejár a kontraktusa. A Haas részéről a csapatfőnök Günther Steiner nemrégiben elárulta, hogy nem kapkodnak a döntéssel, mivel a lehető legjobb döntést szeretnék meghozni, a német médiában viszont felröppentek olyan hírek miszerint Szingapúrban már egyeztettek egy új szerződésről. Az elmúlt hetekben több pilótát is szóba hoztak a csapattal, állítólag Nico Hülkenberg, Antonio Giovinazzi, de még Daniel Ricciardo is esélyes lehet az ülésre.

Briatore komolyan kritizálta a versenyirányítást

Már a Szingapúri Nagydíj utolsó köreiben egyértelművé vált, hogy Sergio Perezt vizsgálták a biztonsági autós fázis alatt elkövetett szabálytalanságaiért, vétségei miatt pedig egy megrovást, valamint egy öt másodperces büntetést kapott a futam utáni órákban. Előnyének köszönhetően a győzelmét így is megtarthatta, ám ahogy az olasz média, úgy az egykori csapatfőnök Flavio Briatore is kritikus volt az FIA-val szemben, mivel nonszensznek gondolják, hogy csak órákkal a leintés után született meg a hivatalos döntés. A szakember jelenleg a sportág kereskedelmi oldalán dolgozik, így különösen érdekes volt a véleménynyilvánítása ebben a témában. „Ez nem a Formula-1, hanem az FIA hibája, és feltétlenül változtatni kell. Ez tönkre tehet egy futamot, és kihathat a bajnokságra is. Ha szabálytalanság történt, akkor miért várnánk órákat ezzel, amikor egy perc alatt eldönthetjük az összes technikai eszköz kimerítése által” – mondta Briatore a Lapressének nyilatkozva.

Valamiben azért Verstappen volt a legjobb a szingapúri hétvégén

A világbajnokság éllovasának mind az időmérője, mind a futama feledhetően alakult, a bokszutcában azonban az ő autóján végezte el a leggyorsabb kerékcserét a Red Bull – a 2,46 másodperc idei mércével közepesnek mondható, viszont a csapat a nyolcadik győzelmet szerezte vele a DHL Fastest Pit Stop Award értékelésében, így már 444 ponttal rendelkezik, míg a második McLaren már jelentősen le van maradva 321-gyel, és hasonlóan nagy a 212 pontos Ferrari hátránya harmadikként.

A Szingapúri Nagydíjon a második leggyorsabb a bokszutcában a Mercedes volt George Russell autóján, a harmadik pedig az Aston Martin Lance Stroll révén.

Szingapúr kapcsán kiemelendő egy másik különdíj, a leggyorsabb körért járó elismerés. A futam végén feltett lágy abronccsal Russell futotta meg toronymagasan a legjobb köridőt, 1:46,458-at teljesített. Idén először futott leggyorsabb kört, ezért azonban most szó szerint csak az elismerés járt: mivel az első tízen kívül végzett (14. helyezettként, utolsóként), nem kaphatta meg a bónuszpontot.

Tokióban fog versenyezni a Formula-E

Az elektromos bajnokság régóta tervez Japánban egy fordulót, kétszer bemutatót is tartottak az ország fővárosában, lehetséges helyszínként Yokohama és Tsubuka is felmerült, most pedig úgy néz ki, 2024 márciusában vagy áprilisában a terv megvalósulhat. A széria vezérigazgatója, Jamie Reigle, valamint Tokió kormányzója, Yuriko Koike szándéknyilatkozatot írt alá az esemény megrendezéséről. A pályát a városközponttól távolabb, Koto városrészében, a Tokyo Big Sight rendezvényközpont körül alakítanák ki.

Tokió célja 2050-re elérni a zéró széndioxid-kibocsátást, ebbe a stratégiába illeszkedik az elektromos közlekedést népszerűsítő Formula-E. Reigle elmondta, a sorozat hosszú távú projektben gondolkodik, az első évben pedig húszezer nézővel számolnak.

A Formula-E háza tájáról egy másik aktuális hír, hogy a 2015/16-os szezon bajnoka, Sebastien Buemi leigazolását bejelentette az Envision Racing, ahol az Abthoz csatlakozó Robin Frijns helyét átvéve Nick Cassidy csapattársa lesz. Buemi a széria indulása óta, nyolc éven keresztül az előbb Renault, majd a Nissan gyári programjaként működő e.dams versenyzője volt, de bajnoki címe és három ezüstérme ellenére visszaesett az utolsó két szezonban, 2020 óta dobogóra sem állt.

A szezon összes futamát megnyerte a 14 éves magyar suzukis

Nem akármilyen bravúrral zárta a Swift Cup Europe idényét Bucsi Attila: a magyar rendezésű, de Ausztriában, Szlovákiában és Lengyelországban is szereplő sorozat értékelését a hétvégi poznani szezonzárón 11 abszolút futamgyőzelemmel fejezte be 11 versenyből – úgy, hogy a hétvégék második futamai mindig fordított rajtráccsal zajlanak, azaz az első menet nyertesének a nyolcadik helyről kell indulnia.

A M1RA színeiben versenyző Bucsi bravúros teljesítményének abszurditása, hogy a nemzetközi 1,4-es bajnoki címet nem ő, hanem az osztrák Fabian Ohrfandl nyerte, ugyanis a magyar pilóta kora miatt nem szerezhet pontokat a legértékesebb bajnokságban. Hasonló eset állt fenn tavaly – akkor a fiatal nem nyújtott százszázalékos teljesítményt, de szintén bajnok lett volna, ha értékelik. A nagy trófea helyett a 2022-es magyar 1,4-es bajnoki címmel és az 1,4-es junior pontozás első helyével kell beérnie.

Az elsősorban külföldiekből álló 1,4-es mezőny legeredményesebb magyarja így hivatalosan Hartmann Balázs lett, aki ötödik pozícióban végzett. Magyarok elsősorban a régebbi generációs autókból álló 1,6-os mezőnyben szerepeltek, a nemzetközi bajnoki címet György Gábor szerezte.

A retro videójátékok stílusában készül a Ferrari Suzukára

Egy igazán kedves videóval jelentkezett a Szingapúri Nagydíj másnapján a maranellói istálló, melynek közösségi oldalain már megszokott, hogy mindig készülnek valami apróbb különlegességgel az éppen aktuális versenyre. Ezúttal a sokak számára ismerős retro játékok stílusában prezentálták az F1-es naptár következő helyszínét, a suzukai pályát, amely a Japán Nagydíjnak ad majd otthont az előttünk álló hétvégén.

Alex Albon nagyon frusztrált volt a hibája után

A 25. körben történt koccanás után ért véget a versenye Alexander Albonnak, aki műtétje miatt kénytelen volt kihagyni az Olasz Nagydíjat, a visszatérés azonban nem sikerült túl fényesre Szingapúrban. A brit-thai versenyző számára már az időmérő edzés sem alakult jól, a futamon pedig ismét balszerencsés volt. Albon elismerte hibáját, ugyanakkor elég bosszús volt a történtek miatt.

„Ez elég zavaros volt, semmi mást nem csináltam az előző körhöz képest, viszont blokkolt a bal elsőm, mivel a nedves aszfalton elég nehéz belőni a féktávot. Bár nem volt problémám, és végső soron ez a vezető hibáján múlik, a fékek nagyon trükkösek a vizes pályán, ilyenkor nehéz a megfelelő ablakba helyezni őket” – idézte a Williams pilótáját a Racefans.

Jeges vízzel hűtötték le Lando Norrist

Ahogyan az várható volt, a magas páratartalommal és 30 fok körüli esti hőmérséklettel is meg kellett küzdeniük a versenyzőknek Szingapúrban, ahol a vasárnapi szakadó eső sem segített sokat a helyzeten. Ezek után nem csoda, hogy a McLarennél egy nagy adag jéghideg vízzel hűtötték le fiatal pilótájukat, de a lenti képek tanulsága szerint csapattársával együtt egy jégkrémet is elfogyasztottak. A rend kedvéért azért tegyük hozzá, hogy utóbbi poszt már a szponzoruk miatt készült.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Megérkezett a Szingapúri Nagydíj értékelője az F1-es pilótákat utánzó parodistától

Conor Moore már számos Formula-1-es paródiát készített, s a vasárnapi verseny utáni is kiválóra sikerült, benne többek között Max Verstappen, Carlos Sainz, Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo utánzásával – Charles Leclerc-rel viszont saját bevallása szerint nem igazán boldogul:

Tsunoda szerint nincs mentség a szingapúri hibájára

Bár az AlphaTauri versenyzői a legjobb tízből indulhattak a legutóbbi futamon, végül csak Pierre Gasly szerzett pontot, igaz ő is csalódottan értékelt vasárnap este. Csapattársa Yuki Tsunoda nem ért célba, miután a 36. körben a falnak csapta autóját a 10-es kanyar végén, a japán pilóta pedig elismerte, hogy kizárólag ő a felelős a balesetért. „Úgysem szereztem volna pontot, de nagyon nehezek voltak a körülmények. Magamtól hibáztam, miután elnéztem a féktávot. Teljesen az én hibám, és nincs mentségem rá” – idézte a fiatal versenyző szavait a PlanetF1.

NASCAR: Chase Elliott zseniális manőverrel nyert Talladegán

Miközben a rájátszás továbbra is izgalmasan alakul, az elmúlt néhány nap nem éppen bajnoki küzdelemről szólt. A mezőnyből már két rutinos pilóta is agyrázkódásra utaló tünetek miatt mehetett kényszerpihenőre, a pilóták többsége pedig úgy véli, erről a Next Gen autó biztonsági problémái, főként a túl merev karosszéria tehetett. Ezek után került sor a YellaWood 500 nevű versenyre a Talladega Superspeedwayen, ahol egy nagyobb balesetektől mentes és végletekig szoros futamot láthattak a rajongók. A zöld zászlót Christopher Bell várhatta az élről, ám ahogy a többi Toyotásnak, úgy neki sem volt igazi esélye a győzelemre, a kivételt ez alól csak Denny Hamlin jelentette a Ford és a Chevrolet márkáit használókkal szemben.

Az első szakaszt Ryan Blaney nyerte, a másodikat pedig Chase Elliott, akik a verseny nagyobb részében az élmezőnyben tartózkodtak annak ellenére, hogy csak a 19. és a 16. helyről rajtolhattak. A futamgyőzelem sorsa is közöttük dőlt el, miután a harmadik etapban főként Blaney tartózkodott az első helyen, az utolsó újraindítást követően viszont a 2020-as bajnok egy látványos mozdulattal váltott ki a külső sávba. A Hendrick Motorsports pilótája ezzel kiváló döntést hozott, majd a hátralévő időben nagyszerűen védekezett miután átvette a vezetést, végül 46 ezredes előnnyel nyerte meg a futamot és bebiztosította helyét a legjobb nyolc között. A folytatás a Charlotte Motor Speedway rovalján következik október 9-én, ahol kiderül, kik jutnak be a playoff következő körébe.

A futam, ahol Hamilton és Verstappen is hibázott – itt a Szingapúri GP összefoglalója

Egyórás csúszással indult csak el, de cserébe igencsak akciódúsra sikerült a szingapúri verseny – a hivatalos videós összefoglaló IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-szingapur-of-video

Sajtó: A héten bejelenti Nyck de Vriest az AlphaTauri

Mint arról a Canal+ értesülése alapján már néhány napja beszámoltunk, úgy hírlik, hogy a monzai parádés beugrása után hirtelen sok csapat által kinézett Nyck de Vries megállapodott a Red Bull-lal, így 2023-ban az AlphaTauri pilótája lehet. A RacingNews365.com szaklap most már arról ír, hogy az energiaitalosok a héten, a Japán Nagydíj – azaz a Honda hazai futama – felvezetéseként jelenthetik be a holland leigazolását. Ez egybecseng a Formula Podcast értesüléseivel is: mi is úgy hallottuk, hogy kedden kerülhet sor arra, hogy az így elengedett Pierre Gasly szerződtetését hivatalossá tegye az Alpine, s rögtön ezt követően érkezhet a megerősítés De Vriesről.

devries-monza-dppi

fotó: DPPI

Binotto dupla büntetésre számít Perez esetében

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto közvetlenül a Szingapúri Nagydíj leintését követően elárulta, hogy ők dupla büntetéssel számolnak Sergio Perez safety car mögött elkövetett szabályszegése(i) nyomán. A beszámolók szerint a mexikói több, mint tíz autóhossznyira szakadt le a biztonsági autótól gumijanak melegen tartása érdekében, a maranellóiak csapatfőnöke szerint pedig ezt kétszer is megtette a Red Bull versenyzője.

„Nem csupán egyszer követte el ezt a hibát, hanem kétszer is. Ez hatalmas rontás volt a részéről” – idézi Binottót a RacingNews365. „A múltban Giovinazzi büntetést kapott ezért, szóval sajnálatos, hogy Perez nem kapta meg már a verseny közben a büntetést. Nem értem, miért nem született azonnal döntés, valószínűleg nem akarták elkapkodni” – zárta az olasz szakember.

Latifi öt rajthelyes büntetést kapott a Japán Nagydíjra

Nicholas Latifi a Szingapúri Nagydíj 7. körében akaszkodott össze Guanyu Zhouval, amikor a kanadai egy féktávon indokolatlanul húzta rá Williamsét a külső íven őt támadó kínaira. Az ütközés következtében mindkettejük versenye véget ért, ennek ellenére a felügyelők vizsgálni kezdték az incidenst a futam alatt.

A felvételek megtekintését követően a bírák szerint túlnyomórészt Latifi volt a hibás, ezért a kanadait egy öt rajthelyes büntetéssel sújtották a soron következő Japán Nagydíjra, valamint két büntetőpontot is feljegyeztek Latifi licenszére. 

„Zhou az 5-ös kanyarhoz érkezve megkísérelte Latifi előzését, és elegendő hellyel rendelkezve a külső ívet választotta. Latifi balra húzott, ezáltal nem hagyta meg az egy autónyi helyet Zhou számára, erőteljes ütközést kiváltva ezzel a két autó között” – olvasható a felügyelők indoklásában.

Hogy hol ér össze a Star Wars és az F1? Wokingban!

A Star Wars-franchise legújabb gyermeke az Andor című sorozat, amely egyébként a kritikák alapján rendkívül ígéretesen kezdett. Na de hogy jön ez az F1-hez? Úgy, hogy a sorozat legutóbbi részében volt egy repülőtéri jelenet, amelyben az éles szemű F1- és Star Wars-rajongók kiszúrták, hogy a repülőtér igazából nem más, mint a McLaren főhadiszállásának azon része Wokingban, ahol a korábbi sikeres autók vannak kiállítva. Szép teljesítmény a nézők részéről!

Bő egy órával a rajt előtt ismét leszakadt az ég, csúszik a rajtprocedúra

Helyi idő szerint nagyjából fél 7 után nem sokkal érkeztek az első jelentések Szingapúrból, miszerint elkezdett esni az eső. Azóta a csapatok és a helyszíni újságírók tudósítása szerint már valósággal szakad, ráadásul az előrejelzések alapján a csapadék egy jelentős része még csak később fog megérkezni – azaz a vizes pályán való start gyakorlatilag már most garantált, szombaton pedig láthattuk, hogy a páratartalom miatt lassan is szárad az aszfalt… Az Alpine csapata és a helyszínen riporterkedő Karun Chandhok is töltött fel videót az állapotokról.

FRISSÍTÉS: Az FIA már be is jelentette, hogy csúszik a rajtprocedúra, legközelebb helyi idő szerint 19:30-kor adnak tájékoztatást.

Russell a bokszutcából rajtol Szingapúrban

A Mercedes ifjú britje a 11. rajthelyet lesz kénytelen feladni Szingapúrban, miután a Mercedes úgy döntött, hogy egy teljesen új erőforrással vágnak neki a versenynek Russell esetében. A 63-as rajtszámú autóba új belsőégésű motor, turbófeltöltő, MGU-H, MGU-K, akkumulátor és és központi elektronika is került a kvalifikációt követően. Mivel a csere nem került jóváhagyásra az FIA technikai delegáltja által, ezért a szokásos mezőny végi start helyett Russell a bokszutcából lesz kénytelen a mezőny után eredni.

W Series: Visser győzött, Chadwick kiesett Szingapúrban

A pole-pozícióból rajtoló Marta Garcíának nem sikerült jól az elrugaszkodás, a spanyol versenyző így kénytelen volt átengedni az első helyet a mellőle startoló Beitske Vissernek. A spanyol hölgynek ezt követően az egyéni összetett második helyén álló Alice Powell-lel szemben kellett védekeznie, Powell azonban egy rendkívül merész manőverrel maga mögé utasította Garcíát a 18-as kanyarban. A kétszeres bajnok Jamie Chadwick eközben két pozíciót javított a rajthelyén, és a hatodik pozícióban körözött, ami nem volt elég számára az újabb bajnoki cím megszerzéséhez.

Az élen álló Visser gumijai vészesen elkezdtek szemcsésedni, Powell pedig azonnal kezdte támadni a holland versenyzőt. Kettejük küzdelme azért is volt érdekes, mert a verseny előtt pontazonossággal álltak a tabella második és harmadik helyén, esetleges ütközésük pedig utat nyitott volna Chadwick előtt a harmadik bajnoki címhez. A kétszeres bajnok reményei azonban négy perccel a leintés előtt semmivé váltak, hiszen a 7-es kanyarban egy bevállalós manőverrel próbálta megelőzni Jessica Hawkinst, azonban a féktáv túl rövidnek bizonyult, Chadwick pedig egyenesen a falnak ütközött. Történelmi pillanat volt ez a W Series történetében, hiszen Chadwick első kiesését könyvelhette el a sorozat útnak indulása óta. A rövid biztonsági autós fázist követően csupán egyetlen versenykör állt Powell rendelkezésére ahhoz, hogy megelőzze Vissert, a holland azonban megtartotta az első helyet, és második győzelmét ünnepelhette Szingapúrban. Visser mögött Powell és a pole-ból induló Marta García futottak be a dobogós pozíciókban.

Chadwick kiesésével Visser és Powell is jelentősen közelebb került az összetettet továbbra is vezető brithez, akinek ezzel tovább kell várnia harmadik W Series bajnoki címére. A mezőny legközelebb az austini Circuit of the Americas versenypályán küzd meg egymással három hét múlva.